Ik vraag me altijd af hoelang dit soort bedrijven nog winstgevend kunnen zijn. Ik snap waarom bouwdozen zo duur zijn door ontwikkel / productie kosten. Maar met de komst van betaalbare 3D printers is het een fluitje van een cent om dit zelf te printen. Tuurlijk moet je zin hebben om het ontwerpen te leren, maar voor de wat eenvoudigere gebouwen is dit vrij snel onder de knie te krijgen. Met een paar huisjes heb je de investering al eruit.
Dat is een vergelijking die je alleen kunt maken als:-Je reeds beschikt over een pc die grafische programma's aankan (zoniet: aanschaf 600-800 euro)-Je technisch genoeg bent om tekenprogrammas te leren en er ook nog al die uren de tijd voor hebt om te oefenen voor het goed gaat. Nog los van de software investeringen die nodig zijn voor een goed programma. Je kunt een heel aardige treinbaan bouwen in de tijd die gemiddeld nodig is als je nog geen ervaring hebt met 3d ontwerpen.-Je een 3d printer hebt met een resolutie die modern spuitgietwerk benadert, dus geen tandpasta-destillator (zoniet: reken op minstens 1000 euro) of er over kunt beschikken (werk etc)-Je in staat bent gecompliceerde samenhangende designs uit te werken die na printen goed in elkaar passen.Er zullen maar weinig modelspoorhobbyisten zijn die aan alle bovenstaande criteria kunnen óf willen voldoen. Daarom kan Faller nog steeds bestaan.
Die Hoogoven van Faller kost 800 euro Als jou werkgever je dat betaalt voor 100 uur werk wordt je behoorlijk uitgebuit.Bor
Maar wil je dan eeuwig van die simpele huisjes blijven printen? Ik verwacht dat je al snel iets gecompliceerder wilt en dan neemt de tekentijd kwadratisch toe en het printen zeer waarschijnlijk ook. Als je geen haast hebt..prima, maar ook daarin kan ik je garanderen dat je niet op lange productietijd zit te wachten.zie ook (vooral de tekst),https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222587285#msg3222587285
Grappig, ik was er van overtuigd dat dit soort bedrijven langzaam zouden uitsterven. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Geeft toch weer wat inzicht