Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door puntenglijder
Vandaag om 16:38:15
Faller 2026 door Hans GJ
Vandaag om 16:33:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door dh3201
Vandaag om 16:32:36
Heroplage Artitec Plan W? door saskia
Vandaag om 16:27:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 16:23:37
Pantografen mDDM door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:22:19
3weg wissel rocoline in iTrain door kar
Vandaag om 16:16:18
camera roco db 180 z21.......... door astrantia
Vandaag om 16:14:37
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door Oosthoek
Vandaag om 16:01:09
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 15:49:26
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Lucien
Vandaag om 15:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door schipcas
Vandaag om 15:33:35
17 mei Modelspoorbeurs Houten door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:18:40
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:07:06
Nominatie cultuurprijs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:03:42
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door Huib
Vandaag om 15:01:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:54:08
Artitec 2026 door Peter J K
Vandaag om 14:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:15:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 14:02:43
SIK Roco 72012 snelheid ijken Itrain door Goosie
Vandaag om 13:51:04
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:36:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:32:07
Positie anti-slipbanden bij zes-assige draaistel locs (Roco, DC, H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:21:45
Loc rijdt schokkerig door Michiel VL
Vandaag om 13:13:42
Blokken , secties en terugmelding ( Marklin Crail ) door bellejt
Vandaag om 12:59:00
PIKO 2240 71096 uit de doos! door VAM65
Vandaag om 12:33:05
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:32:48
Dubbele keerlussen in schaduwstation door RobVille
Vandaag om 12:13:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:54:52

Auteur Topic: Faller 2026  (gelezen 3222 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Faller 2026
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 11:11:49 »
Ik vraag me altijd af hoelang dit soort bedrijven nog winstgevend kunnen zijn. Ik snap waarom bouwdozen zo duur zijn door ontwikkel / productie kosten. Maar met de komst van betaalbare 3D printers is het een fluitje van een cent om dit zelf te printen. Tuurlijk moet je zin hebben om het ontwerpen te leren, maar voor de wat eenvoudigere gebouwen is dit vrij snel onder de knie te krijgen. Met een paar huisjes heb je de investering al eruit.
Het gaat er niet eens om dat mensen het ontwerpen zouden kunnen leren. Zelfs niet eens dat ze ook STLs gratis kunnen downloaden en printen. Ik biedt koppelingen op mijn Tramfabriek website gratis als download aan om zelf te printen. Maar je kunt het ook bij mij kopen. Het is één van mijn best verkopende producten. Ook biedt ik gratis STLs van figuurtjes aan en nog steeds krijg ik vragen van mensen of ik het voor ze kan printen. Er zijn altijd veel mensen die er graag voor betalen, zodat ze hun tijd kunnen besteden aan dingen die ze leuk vinden.
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 11:42:22 »
Dat is een vergelijking die je alleen kunt maken als:
-Je reeds beschikt over een pc die grafische programma's aankan (zoniet: aanschaf 600-800 euro)
-Je technisch genoeg bent om tekenprogrammas te leren en er ook nog al die uren de tijd voor hebt om te oefenen voor het goed gaat. Nog los van de software investeringen die nodig zijn voor een goed programma. Je kunt een heel aardige treinbaan bouwen in de tijd die gemiddeld nodig is als je nog geen ervaring hebt met 3d ontwerpen.
-Je een 3d printer hebt met een resolutie die modern spuitgietwerk benadert, dus geen tandpasta-destillator (zoniet: reken op minstens 1000 euro) of er over kunt beschikken (werk etc)
-Je in staat bent gecompliceerde samenhangende designs uit te werken die na printen goed in elkaar passen.
Er zullen maar weinig modelspoorhobbyisten zijn die aan alle bovenstaande criteria kunnen óf willen voldoen. Daarom kan Faller nog steeds bestaan.

Qua kosten en tijd valt dat reuze mee tegenwoordig. Er zijn legio gratis tekenprogramma's beschikbaar waar je met een avondje oefenen al een heel redelijk huisje kan ontwerpen.

Wat betreft de printers, die kosten echt geen €1000 euro meer. Met een BambuLab A1, die regelmatig voor €250 nieuw te kopen is kan je heel dicht in de buurt komen van de standaard kitjes. Een topmodel Resin printer heb je voor +- €400.

Natuurlijk is zo'n echte complexe kit wat anders om zelf te ontwerpen, maar de 13 in een dozijn standaard huisjes / stationnetjes kan je prima zelf na maken.

Mijn opmerking was overigens niet bedoeld als in "welke gek betaald dit hiervoor" maar meer dat er steeds meer mensen het 3D printen ontdekken en de nieuwsgierigheid of er op een bepaald moment een verschuiving komt dat meer mensen denken, zoveel € voor dat eenvoudige huisje, dat print ik zelf wel eventjes i.p.v. het te kopen.

Mijn eigen persoonlijke ervaring, ik ben juist begonnen met het printen en ontwerpen om kosten te besparen. Al die scenery (groot en klein) loopt behoorlijk in de papieren en ik ben er van overtuigd dat ondanks de tijd die erin gaat zitten ik flink wat geld bespaard heb door het zelf te maken. Met als resultaat dat waar ik voorheen dacht, op die plek op mijn baan wil ik nog een huisje / scenery maar ik heb nog geen zin om daar weer in te investeren ik nu een avondje ga ontwerpen en het de dag erna uit de printer komt voor een paar cent.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:52:15 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 13:15:46 »
Maar wil je dan eeuwig van die simpele huisjes blijven printen? Ik verwacht dat je al snel iets gecompliceerder wilt en dan neemt de  tekentijd kwadratisch toe en het printen zeer waarschijnlijk ook. Als je geen haast hebt..prima, maar ook daarin kan ik je garanderen dat je niet op lange productietijd zit te wachten.

zie ook (vooral de tekst),
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222587285#msg3222587285
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:18:40 door FritsT »

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 14:00:14 »

Die Hoogoven van Faller kost 800 euro Als jou werkgever je dat betaalt voor 100 uur werk wordt je behoorlijk uitgebuit.

Bor

Haha, dat is veel  werkgevers eigen.
Maar als je goed leest is dat niet wat er staat, volgens mij kan de hoogoven techniek set plus kasteel Bran plus  verwerings sets er dan ook nog wel van af.
Als ik dat allemaal aanschaf ziet mijn werkgever me wel even niet meer.  ;D
Groet van Ben

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 14:13:41 »
Maar wil je dan eeuwig van die simpele huisjes blijven printen? Ik verwacht dat je al snel iets gecompliceerder wilt en dan neemt de  tekentijd kwadratisch toe en het printen zeer waarschijnlijk ook. Als je geen haast hebt..prima, maar ook daarin kan ik je garanderen dat je niet op lange productietijd zit te wachten.

zie ook (vooral de tekst),
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222587285#msg3222587285

Waarom niet? Als dat de gebouwen zijn die je sowieso op je modelbaan wilde hebben staan en je die met een klein beetje moeite voor een fractie van de prijs kan namaken en printen?

Het is een stuk gereedschap, je kan dat gebruiken om zoals jij doet complexe modellen zelf te bouwen en jezelf te blijven uitdagen maar dat hoeft niet.

De div. catalogussen staan vol relatief eenvoudige kitjes die je met een klein beetje werk prima zelf kan na maken voor een fractie van de prijs. Dat geld van de printer heb je er zo uit.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:16:31 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 14:43:48 »
Hetgeen me van het beginnen met 3d printen (en ontwerpen) weerhoud, is dat ik vooral graag met modelbouw/spoor bezig ben om even niet achter een beeldscherm te hoeven zitten...  :-X

Simplex

• Online Online
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 15:10:56 »
Inderdaad Sikko, die paar Euro extra uigeven
zorgt voor meer tijd om te bouwen.
Mvh Steef

VulcanRaven

• Offline Offline
  • NS 1960 - heden
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 15:16:09 »
Grappig, ik was er van overtuigd dat dit soort bedrijven langzaam zouden uitsterven. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Geeft toch weer wat inzicht  :)
Groet,

Martijn

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 15:48:35 »
Ik zou zowiezo als je de kans hebt de Faller fabriek in Gutenbach eens bezoeken, leuk om te zien hoe het hele proces van tekening tot eindproduct in zn werk ging en gaat.

Overigens doen ook dit soort bedrijven steeds meer met 3d print, maar dan vooral in de ontwerpfase voor het sneller creeren van een moedermal voor bepaalde onderdelen.
En het zelf online samenstellen van kits uit modulaire onderdelen is ook iets van deze tijd, er zijn dus opties te over.

Wat 3d printen voor thuisgebruik wel interessant maakt is om bij zelfbouw complexere vormen te kunnen maken zoals gevelornamenten etc.
Maar dan geldt nog altijd wat ik eerder geschreven heb over de tijd die je moet investeren voor je complexere rondingen kunt tekenen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:50:18 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Hans GJ

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 16:33:03 »
Wat een mooie discussie naar aanleiding van de hoogoven die Faller op de markt brengt.
Velen vinden het te duur, anderen begrijpen niet waarom je nog bouwpakketten zou kopen als je alles zelf in 3D kan printen.
Nog anderen begrijpen net wel de ontwikkelkost, of geven aan dat ze liever bouwen dan achter hun pc zitten te ontwerpen.

En eigenlijk… is dit niet net het leuke aan onze hobby?

Er bestaat geen perfecte omschrijving of maatstaf.
Als je loopt, kan je tijd en afstand meten. In modelbouw heb je die niet.

We zijn allemaal modelbouwers, maar elk op onze eigen manier:

de ene bouwt bouwpakketten

de andere maakt alles zelf

sommigen ontwerpen en printen alles in 3D

anderen rijden elke avond hun rondjes

weer anderen moeten er jaarlijks aan denken hun rollend materieel nog eens uit de kast te halen

Sommigen bouwen wat ze leuk vinden,
anderen bouwen technisch en historisch correct.

De ene rijdt met perfecte treincombinaties, nummers en tijdperken,
de andere rijdt gewoon met wat hem of haar plezier geeft.

En weet je wat?
Alles is mogelijk. Niemand doet het beter of slechter dan een ander.

Dat is net het unieke aan onze hobby.

Groeten
Hans
Na 25 jaar opnieuw gestart - https://tinyurl.com/yr8c9e84
Project Cherteau - https://tinyurl.com/448tmc8h
Cherteau – klik, kijk, ontdek - https://tinyurl.com/vxaz97xj