Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
  

Auteur Topic: Samenstelling trein1149 april 1952  (gelezen 7751 keer)

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2008, 23:55:41 »
Ik denk dat hij dat woord niet kent ;D

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2008, 11:49:48 »
Inderdaad zijn de bijschriften van veel illustraties in het 1100 boek nogal rammelig... brrrrr.

Maar naar de PIV, dat is een NS PIV uit de serie P 6061-6078 met beperkt RIC voor België en Duitsland.

Zie mijn artikel over de houten postrijtuigen in Railmagazine 96:

www.spoorinfo.nl/images/post1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post3.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post4.jpg

Modelspotter

Nb1. In augustus '70 werden de laatste zich in de DDR bevindende postrijtuigen ex-HSM en SS afgevoerd... Met UIC-"computer"-nummers.
Nb2. De rijtuigen die bij de Deutsche ReichsPost belandden en geen DRP-nummer kregen, zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan. Een rijtuig (P6012) was ondergebracht bij de Reichspost in Danzig en is waarschijnlijk bij de PKP beland.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2008, 12:17:22 door modelspotter. Reden: spelvauten »

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2008, 14:31:14 »
Modelspotter,

Dank voor de info.
Weet jij ook of er standaard in de omloop van trein 1149 twee p`s meeliepen?
Of is dit een rariteit?

Gr,
Dennis

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2008, 15:24:58 »


Sobat, 

Het afgebeelde rijtuig in de foto van Dennis uit het boek van Albers betreft een stalen AB rijtuig van de serie AB 7521-7555  bouwjaar 1932.
Bij de SGB zijn ze een houten rijtuig aan het opknappen van de serie ABdb 7501-7516, voormalig Staatspoorrijtuig, bouwjaren 1914-1920.
De dakopbouw van beide typen rijtuigen is verschillend.

Het getoonde postrijtuig is er een uit de serie P 6061-6078, 18300 mm lang en staat op Amerikaanse draaistellen.
Het Philotrain HSM postrijtuig uit de serie P 6021-6032 is even lang en heeft Pruissische draaistellen. In de praktijk werden de diverse vierassige postrijtuigen voor de binnenlandse dienst door elkaar heen gebruikt.

Gerard




Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2008, 15:29:33 »
Gerard,

Dat is een mooie samenvatting.

Weet jij misschien of het normaal was om in zo`n korte trein twee P`mee te sturen?


Dat rijtuig bij de SGB, heeft MK die niet aan gekondigd?

Gr,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2008, 19:35:28 »
Peter,

De getoonde tekening is het goede rijtuig voor de foto.
begin jaren 50 werden voor de diensten achter de electrische locomotieven de stalen D's, C12c en AB 7521 omgebouwd met electrische verwarming. hierbij zijn ook de postrijtuigen serie 6061-6078 uit 1924 uitgerust met een hoogspanningskabel om de achteroplopende rijtuigen te verwarmen. De posten bleven voor de verwarming hun kolenkachels houden. 

Gr Arjen

« Laatst bewerkt op: 16 June 2008, 22:52:32 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2008, 20:28:23 »
Hoi Arjen!

Kijk aan, dan is het ijs toch nog niet zo glad als ik vreesde... Dank voor je aanvullende info!

groetjes
Peter

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2008, 09:01:00 »
De postrijtuigen hadden allemaal hun eigen omloop.
De trein 1149 reed van Amsterdam naar Dordrecht. Waarschijnlijk ging een postrijtuig door naar Roosendaal en de ander richting 's Hertogenbosch. Dat kan de aanwezigheid verklaren van twee postrijtuigen. In principe werden er -bij plotseling heel veel postverkeer- niet zomaar extra rijtuigen gesteld. De PTT had in samenwerking met de NS een omloopplan opgesteld, waarbij alles was van te voren was ingedeeld en kon niet zomaar extra postrijtuigen ophoesten.
Van de postrijtuigen, het voorste rijtuig is, zoals Peter dat ook aangeeft, een door de NS in dienst gesteld rijtuig (fabrikant Hawa) uit de serie P 6061-6078. Dit rijtuig was nagenoeg identiek aan zijn voorlopers van de Staatsspoorwegen.
De dakvensters hebben speciale kleppen voor ventilatie.
Het bijschrift bij de foto van Dennis met de opmerking HSM post 1924 is dan ook niet helemaal correct.

Maykel Kastelijn heeft inderdaad aangekondigd te zijnertijd met de ABdb 7501-7516 uit te komen, ook omdat er bij de SGB zo'n exemplaar weer helemaal in oude luister wordt hersteld.


Gerard

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2008, 09:37:25 »
Volgens de drgl van 7 october 1951 - 18 mei 1952 (plus wijziging 7 januari 1952 door elektrificatie Amf - Noord en Oost):

1149 Asd - Rsd (onder hetzelfde tr.nr. dus verder dan Dordrecht)

VRM II volgt hopelijk.



www.spoorinfo.nl/images/drgl1149.jpg

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 18 June 2008, 09:39:18 door modelspotter »