Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 21:42:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:57:51
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 20:52:31
Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
  

Auteur Topic: Samenstelling trein1149 april 1952  (gelezen 7873 keer)

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2008, 23:55:41 »
Ik denk dat hij dat woord niet kent ;D

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2008, 11:49:48 »
Inderdaad zijn de bijschriften van veel illustraties in het 1100 boek nogal rammelig... brrrrr.

Maar naar de PIV, dat is een NS PIV uit de serie P 6061-6078 met beperkt RIC voor België en Duitsland.

Zie mijn artikel over de houten postrijtuigen in Railmagazine 96:

www.spoorinfo.nl/images/post1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post3.jpg
www.spoorinfo.nl/images/post4.jpg

Modelspotter

Nb1. In augustus '70 werden de laatste zich in de DDR bevindende postrijtuigen ex-HSM en SS afgevoerd... Met UIC-"computer"-nummers.
Nb2. De rijtuigen die bij de Deutsche ReichsPost belandden en geen DRP-nummer kregen, zijn door oorlogshandelingen verloren gegaan. Een rijtuig (P6012) was ondergebracht bij de Reichspost in Danzig en is waarschijnlijk bij de PKP beland.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2008, 12:17:22 door modelspotter. Reden: spelvauten »

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2008, 14:31:14 »
Modelspotter,

Dank voor de info.
Weet jij ook of er standaard in de omloop van trein 1149 twee p`s meeliepen?
Of is dit een rariteit?

Gr,
Dennis

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2008, 15:24:58 »


Sobat, 

Het afgebeelde rijtuig in de foto van Dennis uit het boek van Albers betreft een stalen AB rijtuig van de serie AB 7521-7555  bouwjaar 1932.
Bij de SGB zijn ze een houten rijtuig aan het opknappen van de serie ABdb 7501-7516, voormalig Staatspoorrijtuig, bouwjaren 1914-1920.
De dakopbouw van beide typen rijtuigen is verschillend.

Het getoonde postrijtuig is er een uit de serie P 6061-6078, 18300 mm lang en staat op Amerikaanse draaistellen.
Het Philotrain HSM postrijtuig uit de serie P 6021-6032 is even lang en heeft Pruissische draaistellen. In de praktijk werden de diverse vierassige postrijtuigen voor de binnenlandse dienst door elkaar heen gebruikt.

Gerard




Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2008, 15:29:33 »
Gerard,

Dat is een mooie samenvatting.

Weet jij misschien of het normaal was om in zo`n korte trein twee P`mee te sturen?


Dat rijtuig bij de SGB, heeft MK die niet aan gekondigd?

Gr,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2008, 19:35:28 »
Peter,

De getoonde tekening is het goede rijtuig voor de foto.
begin jaren 50 werden voor de diensten achter de electrische locomotieven de stalen D's, C12c en AB 7521 omgebouwd met electrische verwarming. hierbij zijn ook de postrijtuigen serie 6061-6078 uit 1924 uitgerust met een hoogspanningskabel om de achteroplopende rijtuigen te verwarmen. De posten bleven voor de verwarming hun kolenkachels houden. 

Gr Arjen

« Laatst bewerkt op: 16 June 2008, 22:52:32 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2008, 20:28:23 »
Hoi Arjen!

Kijk aan, dan is het ijs toch nog niet zo glad als ik vreesde... Dank voor je aanvullende info!

groetjes
Peter

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #22 Gepost op: 17 June 2008, 09:01:00 »
De postrijtuigen hadden allemaal hun eigen omloop.
De trein 1149 reed van Amsterdam naar Dordrecht. Waarschijnlijk ging een postrijtuig door naar Roosendaal en de ander richting 's Hertogenbosch. Dat kan de aanwezigheid verklaren van twee postrijtuigen. In principe werden er -bij plotseling heel veel postverkeer- niet zomaar extra rijtuigen gesteld. De PTT had in samenwerking met de NS een omloopplan opgesteld, waarbij alles was van te voren was ingedeeld en kon niet zomaar extra postrijtuigen ophoesten.
Van de postrijtuigen, het voorste rijtuig is, zoals Peter dat ook aangeeft, een door de NS in dienst gesteld rijtuig (fabrikant Hawa) uit de serie P 6061-6078. Dit rijtuig was nagenoeg identiek aan zijn voorlopers van de Staatsspoorwegen.
De dakvensters hebben speciale kleppen voor ventilatie.
Het bijschrift bij de foto van Dennis met de opmerking HSM post 1924 is dan ook niet helemaal correct.

Maykel Kastelijn heeft inderdaad aangekondigd te zijnertijd met de ABdb 7501-7516 uit te komen, ook omdat er bij de SGB zo'n exemplaar weer helemaal in oude luister wordt hersteld.


Gerard

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling trein1149 april 1952
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2008, 09:37:25 »
Volgens de drgl van 7 october 1951 - 18 mei 1952 (plus wijziging 7 januari 1952 door elektrificatie Amf - Noord en Oost):

1149 Asd - Rsd (onder hetzelfde tr.nr. dus verder dan Dordrecht)

VRM II volgt hopelijk.



www.spoorinfo.nl/images/drgl1149.jpg

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 18 June 2008, 09:39:18 door modelspotter »