Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2026 door hmmglaser
Vandaag om 16:00:37
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Reinout van Rees
Vandaag om 15:56:57
Trix BR185 inregelen door MiesB
Vandaag om 15:47:51
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door GerardH
Vandaag om 15:46:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:40:04
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:29:18
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 15:26:42
Roco 2025 door Huibert
Vandaag om 15:25:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:23:25
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 15:18:55
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door daveric
Vandaag om 15:18:48
MaTrix 2026 door Falkenberg
Vandaag om 15:18:04
Feldbahn busch door bask185
Vandaag om 15:14:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:09:20
MP! wisselaandrijving door Henk Veenstra
Vandaag om 15:09:14
Treinen afstellen door bask185
Vandaag om 15:03:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:03:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 14:59:27
Thanks, Chat door 741230
Vandaag om 14:57:41
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 14:56:02
Hulp gezocht bij wisselspoeltjes door Bert55
Vandaag om 14:55:07
Diesellok DB221 donor motor door stoombr38
Vandaag om 14:27:25
Roco NS 1211 blauw door spoorzeven
Vandaag om 14:15:52
Petitie - Rail away moet blijven! door Valéry
Vandaag om 14:10:02
Roco TT 2026 door spoorzeven
Vandaag om 13:48:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:13
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:44:49
Slijptrein door spoorzeven
Vandaag om 13:39:50
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:55
intellibox door borotof
Vandaag om 13:17:55

Auteur Topic: Thanks, Chat  (gelezen 2627 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Thanks, Chat
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2026, 10:12:28 »
Jawel hoor, onderaan. Er is niet gespecificeerd hoe ze aan moeten sluiten of dat het berijdbaar moet zijn. Maar ze sluiten aan.
Dat is niet wat ik zeg, bekijk het plaatje eens goed en wijs mij de twee dubbelsporige hoofdlijnen en acht perronsporen aan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2026, 10:26:03 »
Wat hier hilarisch 'slecht' is, is de prompt. Het ding heeft precies gedaan wat je vroeg.

En het laat idd zien dat er nog weinig intelligentie zit in dit soort tools. Het doet alleen wat je vraagt.
Dat is niet helemaal waar, in andere contexten is er meer impliciete kennis beschikbaar. Hangt allemaal af van waarmee de modellen zijn getraind. Ik ben programmeur en de vragen waarvoor ik vroeger Google gebruikte (om uiteindelijk op StackOverflow te belanden), stel ik nu aan Perplexity. De antwoorden zijn niet altijd perfect, maar beter dan wat Google leverde in de hoogtij dagen. En de mogelijkheid om een vervolgvraag te stellen is vaak nuttig.

Een mooi voorbeeld vind ik deze:
Citaat
In iTrain, I can assign up to two feedbacks to a turnout. Why can I assign two? What happens if I only assign one?

De handleiding van iTrain gaat niet in op waarom je 2 feedbacks kunt opgeven, alleen dat je een feedback kunt toewijzen aan meerdere wissels. Perplexity neemt ook transcripts van de Youtube tutorials mee en komt met dit antwoord:

Citaat
You can assign two feedbacks to a turnout so iTrain can handle more complex turnout pieces (like crossovers, slips, or long turnouts with two isolated sections) and still know exactly where the train is on that turnout structure. If you only assign one feedback, iTrain can still work correctly; the second input is only needed when the physical turnout is electrically split into two separately detected sections.

Why there are two fields
  • Some turnout types (crossovers, single/double slips, very long special turnouts) can be wired as two separate occupancy sections, each with its own detector, so iTrain offers two feedback fields to match that hardware.
  • For standard single turnouts, only one feedback is needed, and the second field is simply not used.

What happens if you use only one
  • With a normal single turnout, using one feedback is the recommended and fully supported configuration; the second field can stay empty with no loss of function.
  • Even in a turnout chain, iTrain only uses the first encountered turnout feedback to update the “true” train position and reset any accumulated position error, so additional feedbacks after that do not improve positional accuracy.

When to use the second feedback
  • Use both feedback fields only when your turnout physically has two isolated occupancy sections that you want to monitor separately (for example, each half of a crossover or slip wired to its own detector).
  • If your turnout is a simple Rocoline point with just one detected section, assign the one detector in the first feedback field and leave the second blank; iTrain will still accurately update train position when that feedback is triggered.
Voor iTrain-adepten is dit wellicht gesneden koek maar ik kon het niet zo vinden in de handleiding. Het antwoord helpt mij om een beter begrip te krijgen van de werking van iTrain.

In welke mate dit 'intelligentie' is, is een interessante filosofische discussie. Volgens mij wordt er hier gewoon heel slim gezocht in kennis. Echt redeneren gaat al snel mis. Maar slim zoeken in kennis kan ook al heel praktisch zijn.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2026, 10:38:09 »
Het doet alleen wat je vraagt.

Voorlopig vind ik dat een geruststellende gedachte  :)

Gelukkig is het niet zo erg gesteld dat-ie alleen “ja” zou antwoorden als je vraagt “weet je hoe laat het is?” Maar het is een kunst een goede prompt te formuleren. Zelf liep ik daar laatst tegenaan toen ik een presentatie wilde met daarop een database, een archiefkast en wat pijlen. Ik wilde het resultaat wat herschikken, maar de database en de archiefkast waren één plaatje. Het lukte CoPilot niet om van de database en de archiefkast alsnog twee losse plaatjes te maken!

Wij moeten dus leren met die dingen om te gaan - het zijn net mensen ;). Als je hier op het forum dezelfde vraag gesteld had, had je weliswaar beter kloppende ontwerpen gekregen, maar nog altijd veel verschillende interpretaties. En - zie de categorie Baanplannen - veel uitleg moeten geven over wat je nu eigenlijk bedoelde.

Een belangrijk verschil tussen een ouderwetse zoekmachine (zoals google) en een chatbot is dat de eerste zegt “hier heb je een lijst met links waar je mogelijk het antwoord vindt” en de tweede “hier heb je een mogelijk antwoord”.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2026, 12:06:40 »
Dat is niet wat ik zeg, bekijk het plaatje eens goed en wijs mij de twee dubbelsporige hoofdlijnen en acht perronsporen aan.

Ja sh*t ja, daar heb je wel een punt  ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2026, 15:02:51 »
....  maar zelf niet vertrouwd op AI met je vraag over Boosters en keerlus.  ;D

uiteraard geprobeert en, zoals hierboven ook al opgemerkt, de meest waanzinige antwoorden terug gekregen  :angel:

Dan gebruik ik hiervoor toch liever de kennis van collega hobbyisten (en professionals) 
AI kan handig zijn bij het maken van hilarische sinterklaasgedichten en trouw-speeches  :P

Voor het instellen van Traincontroler is het dan wel weer handig.  (y)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2026, 15:18:22 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2026, 17:52:51 »

AI kan handig zijn bij het maken van hilarische sinterklaasgedichten en trouw-speeches  :P

Soms blijk je dan weer niet getrouwd te zijn:
https://www.nu.nl/opmerkelijk/6381762/rechter-haalt-streep-door-huwelijk-omdat-babs-zich-niet-aan-formuleringen-houdt.html
Grt, Wim

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2026, 22:56:32 »
Soms gaat het wel goed, van zwart/wit naar kleur:

Volles Haus im Bw Wanne-Eickel. Auszumachen sind im Vordergrund u.a. 044 482 und 044 465, die wegen der defekten Schiebebühne alle draußen Platz nehmen mussten. (24.02.1974) Foto: Joachim Schmidt

Grt, Ronald.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2026, 23:34:07 »
Met de logo's gaat het alleen net niet goed, lijkt wel bijna een DB AG logo zo  ;D

741230

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 13:03:44 »
Ik gebruik met veel plezier Perplexity (een variant van ChatGPT). AI heeft zo zijn beperkingen, maar als 'betere google met (nog) minder advertenties' heb ik er al heel wat plezier gehad. Maar zo af en toe slaat Perplexity de plank flink mis. Dit is zo slecht dat het hilarisch is:

Het resultaat:

Dus: Weet iemand waar ik een vijfwegwissel kan kopen?  ;D

Bram het antwoord is inderdaad best hilarisch, maar als je nadenkt over de manier waarop je die vraag precies voorlegd, dan is het antwoord zo gek nog niet. Alle sporen zijn ook verbonden, maar je hebt niet opgedragen hoe je dat precies wilde verbinden, ook vertel je bijvoorbeeld niet welke schaal het moet zijn, wat je beschikbare ruimte is, of welk systeem rails je gebruikt. Voor een Brio lay out voor een kind van 4 is dit misschien best een werkbaar ontwerp? Aan de andere kant moet je denk ik ook niet van AI verwachten dat er op iedere vraag een passend klaar en kloppend beeld wordt gegenereerd. Het is niet zonder fouten en dat zie je ook, er zijn geen 8 platforms gegenereerd. Ik denk dat deze specifieke opdracht ook iets te moeilijk is voor jou model, omdat er teveel variabelen zijn. Ik denk dat je een krachtig model moet gebruiken voor genereren van beeld van een complexe opdracht, en ook vanaf de telefoon kan het zijn dat dit krachtige model vereenvoudigd wordt aangeboden.

Ik heb zelf even een poging gewaagd voor het kopstation alleen, ik ben er even aan bezig geweest een half uur ongeveer, ga ik er meer tijd aan besteden, dan kom ik met een beter resultaat. Hoe kom je tot een beter resultaat qua prompt engineering? Leg dit prompt voor aan je AI. Begin je verhaal met: [Reageer alleen in platte tekst] in die chat bespreek je het gegenereerde resultaat met de chatbot, wat je graag verbetert wil zien en hoe je dat vorm moet geven in je prompt.

Mijn zelfgeschreven prompt: (zonder feedback van AI gewoon even zelf geprobeerd)

Als je nu kijkt wat ik kan genereren met een krachtig "pro" type AI model, en je weet dat er al een veel krachtiger model is voor zakelijke toepassingen (is duur) dan kan je indenken dat in de toekomst wat nu nog niet kan of lukt, dan wel lukt. Omdat je een krachtiger AI gaat kunnen gebruiken, de AI leert dmv input, en jij leert hoe je dat moet gebruiken en toepassen.

Citaat
Genereer alsjeblieft een afbeelding van een baanplan van een modeltreinbaan in schaal H0. De afmetingen bedragen 500cm lengte en een breedte van 100 cm. De layout is gebaseerd op een dubbelsporige lijn met een kopstation, als eindpunt van die lijn. Deze sporen lopen recht over de lange zijde van 500cm. Kunnen rondrijden is niet wenselijk. Aan deze dubbelsporige lijn wil ik graag in totaal 8 sporen die grenzen aan een perron. Elk spoor aan de perrons moet aansluiten op het dubbele spoor met een realistisch ogende wisselstraat. Van deze 8 sporen wil ik er alle 8 als kopspoor toepassen met een stootblok aan het einde. Voor de rails en de wissels gebruik standaard geometrie van Roco line zonder bedding. Het geheel moet er realistisch uitzien qua verhoudingen. De sporen langs het perron moeten minimaal een meter lang zijn.

Het resultaat:

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:26:32 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 13:46:15 »
Hoe langer ik er naar kijk hoe erger het wordt. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 13:47:41 »
Hoe langer ik er naar kijk hoe erger het wordt. ;D
Inderdaad. Er is geen touw aan vast te knopen.

De maatverdeling klopt geen hout van.
De wisselstraat is niet realistisch.
Het zijn geen 8 perrons.
Zo te zien gaat het in de tekening heen en weer van dubbele lijnen die één spoor weergeven en dubbele lijnen die twee sporen weergeven.
Grt, Wim

741230

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 13:56:53 »
Hij is het inderdaad ook even kwijtgeraakt in een aantal details, de wisselstraat klopt ook helemaal niet, maar toch, het is al een stuk beter dan de afbeelding van Bram denk ik. En ik denk dat je als je ernaar kijkt misschien sommige details wel kan gebruiken in een ontwerp wat je zelf maakt uiteindelijk. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je de technologie niet moet toepassen om iets voor jou te creëren, maar dat je zelf iets creëert en AI gebruikt als hulp om inzicht te krijgen in wat je zelf precies wil maken en hoe.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 14:45:17 »
@741230: Wat gaaf, dit is meer het antwoord wat ik ongeveer had verwacht. Er valt heel veel op aan te merken, maar het is wel op het niveau dat het kan inspireren.

Jouw prompt levert in Perplexity een iets beter resultaat op maar het komt niet in de buurt van wat het resultaat van jou. Welk model heb je gebruikt?

741230

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 14:57:41 »
Bram ik heb gewoon de Google AI, maar dan wel de pro, die is wel beter dan de gratis versie, maar ook nog niet echt perfect zoals je ziet. Ik denk zelf dat dit in de toekomst nog allemaal beter gaat werken.

Kijk anders ook even naar deze Youtube video, en gooi alles in je hoofd en laat het dan even sudderen onder af en toe roeren. Dan komt er vast wat bruikbaars uit je eigen hoofd gerold.

<a href="https://www.youtube.com/v/OGNMhc2ZfWI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/OGNMhc2ZfWI</a>
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn