Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Slijptrein door Eelco Storm
Vandaag om 10:53:55
Rijnstraat door eemstede
Vandaag om 10:49:25
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Quinzeedied
Vandaag om 10:45:25
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Jeroen Water
Vandaag om 10:29:56
Diesellok DB221 donor motor door Tjalling
Vandaag om 10:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:58
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Martin Welberg
Vandaag om 09:56:59
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 09:26:06
Treinen afstellen door Falkenberg
Vandaag om 09:16:34
Botsing bij SGB 29-12-2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:48:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:42:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:27:15
Train o Matic smart power pack door henk
Vandaag om 07:18:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 00:22:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:18:20
Thanks, Chat door Quinzeedied
08 January 2026, 23:34:07
MaTrix 2026 door hmmglaser
08 January 2026, 22:33:49
Raadplaatje door eemstede
08 January 2026, 22:09:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
08 January 2026, 21:52:38
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door meino
08 January 2026, 21:49:32
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Mitchell
08 January 2026, 21:26:48
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
08 January 2026, 20:40:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
08 January 2026, 20:35:13
Minitrix wissels verbranden door Patrick1977
08 January 2026, 19:54:43
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Ben
08 January 2026, 19:36:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 January 2026, 19:16:12
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
08 January 2026, 19:12:41
stroomdoorvoer k rails door schipcas
08 January 2026, 18:58:54
Station Roodeschool door Torikoos
08 January 2026, 18:15:18

Auteur Topic: Thanks, Chat  (gelezen 2426 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Thanks, Chat
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2026, 10:12:28 »
Jawel hoor, onderaan. Er is niet gespecificeerd hoe ze aan moeten sluiten of dat het berijdbaar moet zijn. Maar ze sluiten aan.
Dat is niet wat ik zeg, bekijk het plaatje eens goed en wijs mij de twee dubbelsporige hoofdlijnen en acht perronsporen aan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2026, 10:26:03 »
Wat hier hilarisch 'slecht' is, is de prompt. Het ding heeft precies gedaan wat je vroeg.

En het laat idd zien dat er nog weinig intelligentie zit in dit soort tools. Het doet alleen wat je vraagt.
Dat is niet helemaal waar, in andere contexten is er meer impliciete kennis beschikbaar. Hangt allemaal af van waarmee de modellen zijn getraind. Ik ben programmeur en de vragen waarvoor ik vroeger Google gebruikte (om uiteindelijk op StackOverflow te belanden), stel ik nu aan Perplexity. De antwoorden zijn niet altijd perfect, maar beter dan wat Google leverde in de hoogtij dagen. En de mogelijkheid om een vervolgvraag te stellen is vaak nuttig.

Een mooi voorbeeld vind ik deze:
Citaat
In iTrain, I can assign up to two feedbacks to a turnout. Why can I assign two? What happens if I only assign one?

De handleiding van iTrain gaat niet in op waarom je 2 feedbacks kunt opgeven, alleen dat je een feedback kunt toewijzen aan meerdere wissels. Perplexity neemt ook transcripts van de Youtube tutorials mee en komt met dit antwoord:

Citaat
You can assign two feedbacks to a turnout so iTrain can handle more complex turnout pieces (like crossovers, slips, or long turnouts with two isolated sections) and still know exactly where the train is on that turnout structure. If you only assign one feedback, iTrain can still work correctly; the second input is only needed when the physical turnout is electrically split into two separately detected sections.

Why there are two fields
  • Some turnout types (crossovers, single/double slips, very long special turnouts) can be wired as two separate occupancy sections, each with its own detector, so iTrain offers two feedback fields to match that hardware.
  • For standard single turnouts, only one feedback is needed, and the second field is simply not used.

What happens if you use only one
  • With a normal single turnout, using one feedback is the recommended and fully supported configuration; the second field can stay empty with no loss of function.
  • Even in a turnout chain, iTrain only uses the first encountered turnout feedback to update the “true” train position and reset any accumulated position error, so additional feedbacks after that do not improve positional accuracy.

When to use the second feedback
  • Use both feedback fields only when your turnout physically has two isolated occupancy sections that you want to monitor separately (for example, each half of a crossover or slip wired to its own detector).
  • If your turnout is a simple Rocoline point with just one detected section, assign the one detector in the first feedback field and leave the second blank; iTrain will still accurately update train position when that feedback is triggered.
Voor iTrain-adepten is dit wellicht gesneden koek maar ik kon het niet zo vinden in de handleiding. Het antwoord helpt mij om een beter begrip te krijgen van de werking van iTrain.

In welke mate dit 'intelligentie' is, is een interessante filosofische discussie. Volgens mij wordt er hier gewoon heel slim gezocht in kennis. Echt redeneren gaat al snel mis. Maar slim zoeken in kennis kan ook al heel praktisch zijn.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2026, 10:38:09 »
Het doet alleen wat je vraagt.

Voorlopig vind ik dat een geruststellende gedachte  :)

Gelukkig is het niet zo erg gesteld dat-ie alleen “ja” zou antwoorden als je vraagt “weet je hoe laat het is?” Maar het is een kunst een goede prompt te formuleren. Zelf liep ik daar laatst tegenaan toen ik een presentatie wilde met daarop een database, een archiefkast en wat pijlen. Ik wilde het resultaat wat herschikken, maar de database en de archiefkast waren één plaatje. Het lukte CoPilot niet om van de database en de archiefkast alsnog twee losse plaatjes te maken!

Wij moeten dus leren met die dingen om te gaan - het zijn net mensen ;). Als je hier op het forum dezelfde vraag gesteld had, had je weliswaar beter kloppende ontwerpen gekregen, maar nog altijd veel verschillende interpretaties. En - zie de categorie Baanplannen - veel uitleg moeten geven over wat je nu eigenlijk bedoelde.

Een belangrijk verschil tussen een ouderwetse zoekmachine (zoals google) en een chatbot is dat de eerste zegt “hier heb je een lijst met links waar je mogelijk het antwoord vindt” en de tweede “hier heb je een mogelijk antwoord”.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2026, 12:06:40 »
Dat is niet wat ik zeg, bekijk het plaatje eens goed en wijs mij de twee dubbelsporige hoofdlijnen en acht perronsporen aan.

Ja sh*t ja, daar heb je wel een punt  ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2026, 15:02:51 »
....  maar zelf niet vertrouwd op AI met je vraag over Boosters en keerlus.  ;D

uiteraard geprobeert en, zoals hierboven ook al opgemerkt, de meest waanzinige antwoorden terug gekregen  :angel:

Dan gebruik ik hiervoor toch liever de kennis van collega hobbyisten (en professionals) 
AI kan handig zijn bij het maken van hilarische sinterklaasgedichten en trouw-speeches  :P

Voor het instellen van Traincontroler is het dan wel weer handig.  (y)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2026, 15:18:22 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2026, 17:52:51 »

AI kan handig zijn bij het maken van hilarische sinterklaasgedichten en trouw-speeches  :P

Soms blijk je dan weer niet getrouwd te zijn:
https://www.nu.nl/opmerkelijk/6381762/rechter-haalt-streep-door-huwelijk-omdat-babs-zich-niet-aan-formuleringen-houdt.html
Grt, Wim

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2026, 22:56:32 »
Soms gaat het wel goed, van zwart/wit naar kleur:

Volles Haus im Bw Wanne-Eickel. Auszumachen sind im Vordergrund u.a. 044 482 und 044 465, die wegen der defekten Schiebebühne alle draußen Platz nehmen mussten. (24.02.1974) Foto: Joachim Schmidt

Grt, Ronald.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2026, 23:34:07 »
Met de logo's gaat het alleen net niet goed, lijkt wel bijna een DB AG logo zo  ;D