Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door bellejt
Vandaag om 17:13:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:01:09
Thanks, Chat door Reinout van Rees
Vandaag om 16:57:16
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Ronald Halma
Vandaag om 16:49:45
Hulp gezocht bij wisselspoeltjes door Bert55
Vandaag om 16:31:22
Roco 2026 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:28:01
Trix BR185 inregelen door BramFokke
Vandaag om 16:27:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:22:38
intellibox door phdirk
Vandaag om 16:17:09
Roco TT 2026 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:16:14
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 16:13:50
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 16:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:05:04
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door GerardH
Vandaag om 15:46:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:40:04
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:29:18
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 15:26:42
Roco 2025 door Huibert
Vandaag om 15:25:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:23:25
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 15:18:55
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door daveric
Vandaag om 15:18:48
MaTrix 2026 door Falkenberg
Vandaag om 15:18:04
Feldbahn busch door bask185
Vandaag om 15:14:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:09:20
MP1 wisselaandrijving door Henk Veenstra
Vandaag om 15:09:14
Treinen afstellen door bask185
Vandaag om 15:03:48
Diesellok DB221 donor motor door stoombr38
Vandaag om 14:27:25
Roco NS 1211 blauw door spoorzeven
Vandaag om 14:15:52
Petitie - Rail away moet blijven! door Valéry
Vandaag om 14:10:02
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 13:44:49

Auteur Topic: Botsing bij SGB 29-12-2025  (gelezen 5587 keer)

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Botsing bij SGB 29-12-2025
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2026, 08:25:57 »
Maar rem en trek kracht is misschien niet meer van deze tijd,
Om buiten het eigen terrein te gaan spelen? Zonder bepaalde beperkingen.

Nu was het een tractor 🚜 maar wat als het een moeder met kinderen in een klein autootje 🚗 was geweest …
Ik kan me zo voorstellen dat er van overheidswege wetgeving is die dit regelt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2026, 09:57:26 »
Wat bedoel je met "buiten het eigen terrein"? Die spoorlijn is hun eigen terrein. De SGB is geen speeltuin, het is een echte spoorwegmaatschappij. En ja, er zijn enkele overwegen waar ze niet hoeven te vlaggen. Als ze wel vlaggen gebeuren er soms dingen zoals je in de video van Hoorn-Medemblik kunt zien. Dan zijn er van die eikels die denken dat ze geen boodschap hebben aan die rode vlag. Maar die man met de vlag heeft dezelfde rechtskracht als een rood verkeerslicht of een politieagent die een stopteken geeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2026, 13:10:22 »
Ik heb het genot gehad om al meerdere malen met de omc als passagier mee te mogen rijden.

Wat mij verbaast is dat deze botsing mogelijk is, de omc is een van de langzamere machines van de sgb, en een tractor 🚜 is ook niet echt snel.

Wordt de vraag voor mij, is er gestopt voor de onbewaakte overgang om de vlag te tonen?
Dacht dat dit standaard was bij museum lijnen? Correct me of i’m wrong.
En is de remkracht van de omc wel voldoende voor het aantal personen wat er vervoerd wordt..

Ik vind het een geinig apparaat de omc. En er is enorm veel werk verzet om de replica te bouwen.
Maar rem en trek kracht is misschien niet meer van deze tijd,

Nu was het een tractor 🚜 maar wat als het een moeder met kinderen in een klein autootje 🚗 was geweest …

Als je al meerdere malen mee bent gereden met de omC's, dan moet het je toch opgevallen zijn dat er voor de meeste onbewaakte overwegen niet wordt gestopt en gevlagd. De SGB heeft nog maar twee overwegen waar wordt gevlagd. Vroeger waren er meer vlagoverwegen, maar die zijn in de loop van de jaren allemaal vervangen door AHOB's of ALI's.

Er zijn nog tal van landwegen waar niet wordt gestopt voor overwegen. Onbewaakte overwegen, waar het wegverkeer zelf moet opletten, net als je bij een voorrangskruising zou moeten doen. De SGB rijdt maar 30 km/h maximaal en bij onbewaakte overwegen met mnder goed uitzicht wordt de snelheid nog verder beperkt tot 20, 10 of zelfs 5 km/h. Bij het ongeval was er overigens geen sprake van een voorgeschreven snelheidsbeperking, want het zicht op de trein vanuit Hoedekenskerke is hier uitstekend. Verder wordt er bij alle onbewaakte overwegen gefloten of getyfoneerd. Alles dus om te zorgen dat het wegverkeer de gelegenheid heeft om de trein op te merken.

De regels zijn verder heel simpel: het wegverkeer moet het spoorverkeer laten voorgaan en het wegverkeer mag een overweg alleen opgaan als het er ook meteen weer af kan en de overweg kan vrijmaken.

Hoewel het dus de verantwoordelijkheid is van de weggebruiker om de overweg veilig te passeren, is het in de praktijk juist vooral het locpersoneel dat zeer scherp uitkijkt bij élke overweg. De wagenvoerder van de omC's kan zelf beide zijden van de overweg zien, maar bij de locomotieven kan dat niet, of minder goed. Daar kijkt altijd de tweede man op de loc mee uit en roept naar de machinist of de overweg vrij is of niet. Is een standaard procedure. Bij twijfel zal de machinist altijd remmen, ook al heeft hij voorrang. Tegen het weggedrag van sommige weggebruikers is echter geen kruid gewassen, ook niet bij bewaakte overwegen trouwens.

Er is niets mis met het remvermogen van de omC's. Ze maken gebruik van de techniek van de Schienenbus en zijn derhalve uitgerust met een luchtremsysteem met schijfremmen. Ze kunnen harder remmen dan de grip tussen rail en wiel toelaat, dus ze komen geen remvermogen tekort. Schienenbussen kunnen 90 km/h en de omC's kunnen dat wellicht ook, maar dat is nooit uitgeprobeerd. Het zijn in theorie dus juist niet de langzaamste treinen van de SGB, maar de snelste, ware het niet dat ze op de lijn max. 30 rijden, net als de rest van de SGB-treinen. Je kunt je voorstellen dat ook het remvermogen is ontworpen op 90 km/h.

Het betreffende ongeval is nog in behandeling bij de verzekeraars, maar het lijkt erop dat de betreffende trekker heen en weer aan het steken was op de overweg. In eerste instantie reed hij de overweg af, maar vervolgens reed hij ineens weer terug. De machinist heeft toen alsnog de remming ingezet, waardoor de botsing uiteindelijk met lage snelheid plaatsvond (stapvoets), waardoor er niemand gewond raakte.

« Laatst bewerkt op: 08 January 2026, 13:16:57 door Reinier Z. »
Reinier

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #48 Gepost op: 08 January 2026, 13:28:10 »
Hulde voor de wagenvoerder dus!
Mooi woord trouwens; wagenvoerder.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 08 January 2026, 13:33:52 »
Inderdaad, zo'n wagen moet regelmatig te eten krijgen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Pauldg

• Online Online
« Reactie #50 Gepost op: 08 January 2026, 14:16:00 »
@Reinier, is er inmiddels al iets meer te zeggen over hoe groot de onderhuidse schade is?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 January 2026, 14:25:25 »
Daarvan ben ik niet tot in detail op de hoogte, maar ik begreep dat het onder de bak vooral gaat om leidingen, een beschadigde balk en een scheen die scheef staat buiten de toegestane tolerantie. Er komt nog een bedrijf middels een 3D-meting alles exact in kaart brengen.

Op het moment van schrijven is een carrosseriebedrijf bezig om de schade aan het plaatwerk te bekijken, dus ook daar loopt de inventarisatie nog.

Alles bij elkaar zal er best wat moeten gebeuren, maar de verwachting is wel de de omC's met Pasen allebei weer gewoon op de baan verschijnen.
Reinier

Pauldg

• Online Online
« Reactie #52 Gepost op: 08 January 2026, 14:39:16 »
Fingers crossed!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #53 Gepost op: 08 January 2026, 14:40:55 »
Ik ben van de zomer, samen met mijn zoon, meegereden met omC's. Die stoomtrein ken ik wel, maar de Railbussen had ik nog niet eerder meegemaakt. Het is een leuke belevenis en toevoeging. Er werd inderdaad langzaam gereden (maar de lijn is ook voor 30 km/u geschikt). Regelmatig stoppen voor diverse overwegen en inderdaad bij alle andere overwegen uitgebreid toeteren en langzaam rijden.

Vervelend voor de SGB, want een ongeluk kent alleen maar verliezers. Hopelijk is de schade snel hersteld en betaald. Volgens mij is de omC 909 de aangedreven variant, de omC 910 wordt als (ongemotoriseerde) bijwagen gebruikt. Dan is net de motorwagen beschadigd.....

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 08 January 2026, 14:53:35 door spoorijzer. Reden: Omc --> omC »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #54 Gepost op: 08 January 2026, 14:51:25 »
....meegereden met Omc's.
Het is omC. Lastig hoor, de hoofdletter op het eind. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 January 2026, 14:53:09 »
Oeps, zal het even aanpassen. Lastig, maar eigenlijk wel logisch  (y)

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 January 2026, 16:39:35 »
Volgens mij is de omC 909 de aangedreven variant, de omC 910 wordt als (ongemotoriseerde) bijwagen gebruikt. Dan is net de motorwagen beschadigd.....

Dat heeft lang geklopt, maar inmiddels heeft de 910 ook een motor. Die is nog niet bedrijfsvaardig, maar dat scheelt niet veel meer. Op korte termijn zullen ze allebei zelfstandig kunnen rijden.
Reinier

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 08:48:38 »
 (y) (y). Dat lijkt mij fijn, dan is in elk geval 1 omC bedrijfsvaardig. En nu hopen op snel herstel van de 2e.