Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 22:19:47
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: Common ground en Yamorc  (gelezen 230 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Common ground en Yamorc
« Gepost op: Vandaag om 19:59:37 »
Beste mensen,
Na het vervangen van twee dakramen op zolder kan ik weer opnieuw beginnen met bouwen. In mijn vorige modelbaan liep ik tegen de beperkingen aan van de IB Basic met af en toe een spontane herstart met alles gevolgen bij geautomatiseerd rijden. Bij geautomatiseerd rijden zie je niet zo snel dat er geen slots meer beschikbaar zijn. Vandaar dat ik er over denk om een nieuwe centrale aan te schaffen. Nu ik weer begin met bouwen is het handig te weten hoe de zaak "elektrisch" weer goed wordt aangesloten. Bij de oude Basic was dat geen probleem. De bruine draden van de boosters en de centrale aan elkaar knopen en hetzelfde voor de trafo's. Uhlenbrock adviseerde me om bij gebruik van de IB II uitsluitend de boosters en hun trafo's aan elkaar te knopen. De IB II niet want deze wordt gevoed door DC. Als niet elektronicus begrijp ik dat nog wel. ;D De IB II en de nog nieuwere zijn nogal prijzig, zodat ik overweeg de centrale van YAMORC aan te schaffen. Ik veronderstel dat hiervoor hetzelfde geldt als bij de nieuwe IB? Dus common ground van de boosters aan elkaar knopen met enkelvoudige scheiding tussen de boostersecties op de rails en de bruine draden van de Trafo's aan elkaar knopen en de centrale dubbelzijdig isoleren van de rest. Overigens gebruik ik de centrale nooit voor railvoeding maar uitsluitend voor het schakelen van decoders en zo. Is deze redenering correct?

Ik heb geprobeerd informatie te zoeken maar daar zijn zoveel draadjes waardoor de juiste vraag met antwoorden niet te vinden zijn.

Met dank voor het antwoord.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5197
Re: Common ground en Yamorc
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 20:43:25 »
Citaat
Dus common ground van de boosters aan elkaar knopen met enkelvoudige scheiding tussen de boostersecties op de rails en de bruine draden van de Trafo's aan elkaar knopen en de centrale dubbelzijdig isoleren van de rest
Ik heb 2 vragen:

Welke boosters zijn het precies?
Heb je de handleiding gelezen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8114
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Common ground en Yamorc
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 20:46:09 »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22774
Re: Common ground en Yamorc
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 21:21:31 »
De centrale en boosters van Yamorc hebben een ander type versterker aan boord. Bij deze zogenaamde H-brug booster is het juist niet de bedoeling de boel aan elkaar te knopen. Dus beide polen altijd volledig scheiden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5197
Re: Common ground en Yamorc
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 21:50:42 »
Dat maakt hier niet uit Henk omdat:
Citaat
Overigens gebruik ik de centrale nooit voor railvoeding maar uitsluitend voor het schakelen van decoders en zo
Als we het over boosters hebben met een sniffer ingang hebben, die zijn dan galvanisch gescheiden van de centrale.

In principe hoef/moet je grounds van boosters niet aan elkaar knopen. Maar nogmaals, alleen zinnige dingen kunnen gezegd worden als we weten welke boosters het precies zijn.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Common ground en Yamorc
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 22:19:47 »
Sorry, vergeten te schrijven: het zijn Power 4 boosters van Uhlenbrock. Conform de instructies met de oude IB Basic moest je de common ground aan elkaar knopen en de bruine draden van de AC- trafo's
Hartelijke groet,
Joop ter Laak