Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:34:03
Modelwensen 2026 door Marco1044
Vandaag om 12:33:27
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ronald69
Vandaag om 12:26:22
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:24:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:24:08
Goede wensen voor 2026 door spoorzeven
Vandaag om 12:12:10
Yamoec 7001 dood door Dirk
Vandaag om 12:10:19
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 12:04:36
Klein baantje om de Kerstboom heen door Wim1969
Vandaag om 11:39:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 11:24:03
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:20
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door Joz
Vandaag om 11:10:42
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 10:53:27
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:50:41
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 10:35:31
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 10:16:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:00:50
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Anton Maris
Vandaag om 09:49:16
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door JohnT
Vandaag om 09:47:32
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 09:44:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:40
bestaand station of eigen bouw? door grossraumwagen
Vandaag om 09:24:22
'Permaloog' met electronenbuizen door henk
Vandaag om 09:16:19
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 08:14:30
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door Eric B
Vandaag om 08:03:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 07:16:44
losse onderdelen door Carl
23 December 2025, 21:21:22

Auteur Topic: Aansluiting Bezetmelding  (gelezen 129 keer)

BramFokke

• Online Online
Aansluiting Bezetmelding
« Gepost op: Vandaag om 10:42:25 »
Ik gebruik YaMoRC YD6016LN/RC bezetmelders. Deze zorgen voor stroomdetectie met railcom. Ze moeten als volgt aangesloten worden:

(illustratie van mij, gebaseerd op de handleiding).

De J-rails worden tussen de secties geïsoleerd. Deze rails worden ieder met een eigen ingang verbonden.
De rail met het K-signaal (die ik in deze post even K-rail ga noemen, ik hoop dat dat niet al te verwarrend is voor Märklinisten hier ;)) loopt door en wordt met de K-uitgang van de bezetmelder verbonden.
Als er meerdere bezetmelders zijn, dan moeten de overgangen tussen beide bezetmelders volledig geïsoleerd worden, anders loopt de railcom in de knoei.

Deze benadering lijkt op de andere bezetmelders, waar de ene rail ook doorloopt en de ander gescheiden is.

Nou organiseer ik het graag anders: Ik zou iedere sectie met een eigen 2-aderig kabeltje willen verbinden. Zo is de voeding van de J en de K-rails symmetrisch. En het ingewikkelde deel van de aansluiting is georganiseerd bij de bezetmelder, wat het verhelpen van problemen en eventuele aanpassingen vergemakkelijkt. Dit doe ik door de K-uitgang te distribueren middels een PT-FIX distributieblok. Schematisch ziet het er zo uit:

De k-rail wordt nu gevoed door meerdere draden. Iedere rail heeft zijn eigen 2-aderige kabel.

Ik heb dit getest en qua detectie werkt optie B net zo goed als optie A. Maar volgens mij zijn de electrisch niet helemaal hetzelfde. Omdat de draden zowel bij de rail als bij het distributieblok aan elkaar verbonden zijn creëer je effectief een parallelle schakeling. Kan dat voor problemen zorgen?

Een alternatief zou zijn om de rails overal helemaal te scheiden:

Het nadeel is dat je geen redundantie meer hebt voor wat betreft de voeding van de K-rail. Maar dan hoef je ook niet na te denken over of beide secties aangesloten zijn op een andere bezetmelder en alsnog volledig geïsoleerd moeten worden ivm Railcom. E omdat iedere sectie volledig elektrisch gescheiden is, is het makkelijker om problemen op te sporen.

Alles bij elkaar genomen neig ik naar optie C. Welke nadelen zie ik over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:44:10 door BramFokke »

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Aansluiting Bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 10:52:50 »
Optie B wordt bijvoorbeeld ook door het BiDiB systeem gepropageerd.  In theorie niet nodig, maar wel helpend aan de bedrijfszekerheid vaan de bezetmeldingen.  Dat komt dan eerder door het parallel lopen van J en K voor elk gedetecteerd baanvak, waardoor een soort afscherming ontstaat.

Optie C heeft daarmee geen enkel voordeel tov B, tenzij je om redenen ooit ergens J en K wilt omwisselen.  J en K zijn in principe alleen benamingen, je mag ze ook omdraaien (ik neem aan ook bij Yamorc).
Nadeel van C is dan, dat je extra isolaties aanlegt, terwijl bij B de K rail veelvuldig gevoed wordt zonder onderbreking.

PS  ikzelf doe die extra isolaties wèl, omdat ik zowel in de J railstaaf als in de K railstaaf detecties wil laten plaatsvinden (niet tegelijk, dat werkt niet) vanwege het gebruik van het ABC systeem van Lenz (BM2 en BM3)

En omdat iedere sectie volledig elektrisch gescheiden is, is het makkelijker om problemen op te sporen.

Dat zie ik niet, als je ergens in een bepaald stuk een probleem hebt, dan weet je exact in welk baanvak.  Die extra isolatie maakt niet uit.  Als het probleem in de K leiding/rail zit, is het in ieder geval in het deel van de betreffende J die een probleem aangeeft. Bijvoorbeeld:  losse railverbinders en/of draadbreuk in de K rail/draad.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:05:52 door maartenvdb. Reden: correctie »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiting Bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:17:20 »
Op onze club wordt optie C toegepast. De stroomdetectors zijn van Fichtelbahn, een merk waar ik voordien nog nooit van had gehoord. . Die detectors hebben per sectie al 2 aansluitklemmen. Waarbij de K-klemmen, zoals jij ze noemt, inwendig gewoon met elkaar zijn doorverbonden. Dus geen extra verdeelblokje nodig. De 2 draden naar de sectie worden getwist. Dat is allemaal nodig omdat ze op de baan ook Bidib willen gebruiken. Een en ander volgens de aanbevelingen van Fichtelbahn.

Maar als je geen Bidib wil gebruiken maakt het allemaal geen bal uit. Je moet wel de K-rail van meerdere aansluitpunten voorzien. Die hoeven niet recht tegenover elkaar te zitten zoals in Optie B, maar dat maakt het wel overzichtelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.