Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:17
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21

Auteur Topic: Even voorstellen Niels uit Den Haag  (gelezen 2957 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Even voorstellen Niels uit Den Haag
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2025, 22:27:14 »
Barry is een lieve man, zelfs toen ik er kwam in de jaren 90, begin 2000, had hij het er al over dat hij nog niet wist wie het ging overnemen.
Jammer om te zien dat het niet is gelukt. Ik ben toen op jonge leeftijd nog eens een paar keer op bezoek geweest bij de modelspoorvereniging in Almelo, geen idee meer wat de naam was (ik was 13 of 14 jaar), [...]

Dat zal de Trein Hobby Club Almelo geweest zijn. Daar was Barry heel actief in - en nog steeds zie ik op de site: https://thca.eu/

eigenlijk was ik nog een beetje te jong, maar omdat ze zagen dat ik zo enthousiast en secuur was, mocht ik een paar keer mee helpen.

Grappig dat je dat noemt. Mij is ook iets dergelijks overkomen, een paar jaar eerder gok ik. Ik was destijds meer actief met het bouwen van vliegtuigmodellen dan met modelspoor en mocht van Barry mijn vliegtuigmodellen exposeren in één van zijn vitrines aan de Hofkampstraat. Ik was destijds zeker geen geweldig modelbouwer, maar hij zag dat hij me er een groot plezier mee deed. Ik was apetrots. Mijn modellen hebben er voor mijn gevoel wel een jaar gestaan.

Staat mij iets van bij dat alles daar later in vlammen is opgegaan.

Dat is dan van na mijn tijd in Almelo, want daar kan ik me niets van herinneren.

RallyAstra

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2025, 22:38:36 »
Hoi Niels, welkom op dit forum. Wat betreft de baanopbouw koos ik zo'n 5 jaar geleden bewust voor modules die eenvoudig zijn te verplaatsen (120 bij 60 cm). Waar je dan ook op elke plek aan kan werken. Eerst in korte tijd 6 modules ruw gebouwd zodat er een trein kan gaan rijden. Vervolgens module na module aan het afbouwen. Heb ik daardoor ook niet het gevoel dat de baan nooit af is. In de loop van de tijd heb ik er twee specifieke modules bij gemaakt. Eén om het grote station te bergen en één om bij het uitzetten van de baan de doorgang door een deur mogelijk te maken. Groet, Anton

Ik denk dat ik het onderstel van 40x40 aluminium profielen ga maken ipv hout. Er ligt bij ons in de opslag nog zo'n 100 meter wat niet wordt gebruikt. Als ik dat ooit het spul moet inpakken dan is dat makkelijk te demonteren, ook zou je de profielen anders kunnen monteren waardoor het een rek kan worden voor je modules. Paar wielen er onder en je rolt het alle kanten op. Ik heb mijn laser ook zelf gebouwd met alu profielen. Kost wel wat in het begin, maar gaat een leven mee. Dit is trouwens ook de ruimte waar de baan komt te staan, stellingen achterin gaan weg.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2025, 22:48:48 door RallyAstra »

RallyAstra

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2025, 22:47:57 »
Dat zal de Trein Hobby Club Almelo geweest zijn. Daar was Barry heel actief in - en nog steeds zie ik op de site: https://thca.eu/

Grappig dat je dat noemt. Mij is ook iets dergelijks overkomen, een paar jaar eerder gok ik. Ik was destijds meer actief met het bouwen van vliegtuigmodellen dan met modelspoor en mocht van Barry mijn vliegtuigmodellen exposeren in één van zijn vitrines aan de Hofkampstraat. Ik was destijds zeker geen geweldig modelbouwer, maar hij zag dat hij me er een groot plezier mee deed. Ik was apetrots. Mijn modellen hebben er voor mijn gevoel wel een jaar gestaan.

Dat is dan van na mijn tijd in Almelo, want daar kan ik me niets van herinneren.

Barry heeft denk ik veel jonge kinderen gemotiveerd. Ik wilde geen brandweer worden, ik wilde Barry worden haha. Technisch gezien had het gekund, echter ben ik in 2015 al vertrokken naar Den Haag voor werk. Kan zijn dat ik het dan mis had over de brand, meen mij te herinneren dat iemand mij dat ooit vertelde.

Pauldg

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 09:32:07 »
Onderbouw van aluminium heb ik nog nooit ergens gezien, maar waarom niet? Als je het hebt liggen is het de moeite om te spelen met de kaarten die je gedeeld hebt gekregen. Eerste gedachte is dat metaal zwaarder is, maar aluminium is tamelijk licht en de onderbouw kan ook dunner worden uitgevoerd. Wellicht is het zelfs handzamer dan die ‘grafkisten’ waar je sommige clubs op evenementen mee ziet sjouwen.

Over evenementen: ga je over twee weken naar de Broodfabriek? Kan je gelijk wat locals van het forum ontmoeten  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RallyAstra

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 20:03:40 »
Onderbouw van aluminium heb ik nog nooit ergens gezien, maar waarom niet? Als je het hebt liggen is het de moeite om te spelen met de kaarten die je gedeeld hebt gekregen. Eerste gedachte is dat metaal zwaarder is, maar aluminium is tamelijk licht en de onderbouw kan ook dunner worden uitgevoerd. Wellicht is het zelfs handzamer dan die ‘grafkisten’ waar je sommige clubs op evenementen mee ziet sjouwen.

Over evenementen: ga je over twee weken naar de Broodfabriek? Kan je gelijk wat locals van het forum ontmoeten  :)

Alu profielen zijn net lego, kan je alle kanten mee op. Ik ben zeker op de broodfabriek! We kunnen zeker even meeten!

Pauldg

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 20:39:44 »
Komt vast goed!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 20:49:51 »
Hoe heb je de segmenten volgebouwd? Je zult namelijk ook wel overlap hebben met huizen etc. Die zaag je lastig doormidden natuurlijk. Gewoon los plaatsen op de overlappingen?
Zo ver ben ik nog nooit gekomen ;) De huidige 'baan' is vooral piepschuimland met rails omdat deze nog op m'n slaapkamer vertoeft. Ruimte is gewoon echt een probleem en die heb ik eigenlijk te weinig en dan mag ik denk ik nog van geluk spreken dat ik nog redelijk makkelijk een baan van 230x160 cm kwijt kan.

Eens ik m'n appartement volledig gerenoveerd heb hoop ik daar weer wat met de modelbouw te gaan doen, maar ik sluit niet helemaal uit dat er geen baan meer komt.

Wat betreft huizen en perrons was ik gewoon hard voor mezelf: er komt een naad, of ik dat nu wil of niet. Huizen/gebouwen waren er weinig op mijn fantasiewereld: het gros van het ene deel (nou ja, bestaande uit twee segmenten) zou opgaan aan de stationsomgeving met vooral perron, het andere grote deel zou voornamelijk een grote spoorwegovergang krijgen op 1 segment en zowel dat segment als het aanliggende segment zou vooral rijtjeswoningen krijgen. De spoorwegovergang had ik zo gepland dat de scheiding tussen de stoep en berm de naad tussen de segmenten zou vormen.
Reden dat ik Arduino wil gebruiken is dat ik zelf meer verstand wil krijgen van programmeren.
Prima reden naar mijn mening ;) Je moet het zelf weten, maar het is een extra horde in het bouwen van een baan die ik er ik zelf niet bij zou willen hebben omdat het het totaalplaatje alleen maar lastiger maakt.

Een testbaantje voorzien van de elementen die je wil zodat de hoofdbaan geen last heeft van experimenteerdrang is natuurlijk ook mogelijk.