Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:08:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
  

Auteur Topic: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden  (gelezen 2625 keer)

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1651
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #30 Gepost op: 13 December 2025, 14:54:41 »
Moet je sowieso. Retourtjes kent NS niet meer.
Dus twee keer een enkeltje van 15.60 maakt 31,20
Heb je nog steeds je reis voor de helft van de prijs. Dus nog steeds je korting

En voor 30 euro heen en weer van Middelburg naar Groningen? Knap als dat je lukt. Is zo'n 700km heen en terug. Voor 30 euro? Denk het niet

Probeer het maar eens...
Deze korting is alleen geldig voor een enkele reis. Vóór 12 uur en ná 18:00 uur.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9153
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #31 Gepost op: 13 December 2025, 15:00:30 »
Dat zeg ik. Slim shoppen. Het is ook niet de enige afstand waarop dit soort megakortingen worden gegeven.
Boodschap: als je goedkoop wil reizen, kan dat gewoon. Ook zonder abo.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #32 Gepost op: 13 December 2025, 15:42:15 »
Die prijs krijg ik niet te zien als ik kijk. Wel 31,20 euro voor een enkele reis. Met de auto kost mij dezelfde reis 38.90. Zulke reizen maak ik vaak niet alleen, dus dan is de auto toch echt goedkoper.....

Ik zou 2 jaar terug vanaf huis naar Amsterdam naar Vlissingen gaan. De auto was inclusief parkeergeld in Amsterdam alsnog goedkoper dan de trein..... Toch ben ik maar met de trein gegaan, ivm de praktische reden dat ik niet met 2 auto's op vakantie wilde.

In elk geval vind ik de trein helaas niet echt een interessant alternatief. Behalve als je echt van centrum naar centrum reist.

Groeten,
Rogier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9153
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #33 Gepost op: 13 December 2025, 16:43:22 »
Woon je in Vlissingen?
Mijn verhaal is dan ook wat ik in mn vorige bijdrage schreef.
Vanuit Mdb neem ik ook vaak de auto. Maar als t ff kan de trein. Amsterdam sowieso. In t centrum aankomen en met vouwfiets, bus of, joepie!, de tram verder.
Geen last van idioten op de weg, boek lezen, film kijken of gewoon uit t raam staren. Koffie halen op de overstapstations en heerlijk relaxed aankomen. Ondertussen genieten van al het spoorgebeuren.

Ik teken er voor.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #34 Gepost op: 13 December 2025, 17:36:03 »
De auto is dus t.o.v. de trein te goedkoop, hier kan dus de belasting op benzine omhoog waardoor er meer geld voor onderhoud aan het spoor beschikbaar komt.
Tevens is dan ook elektrisch rijden rendabeler (helaas betalen zij d.m.v. de belasting op benzine niet mee aan het OV) en wordt er sneller voor korte ritjes de fiets gepakt.
Ik lees dat Pro Rail ook slecht aan personeel kan komen dus dit is gewoon een slecht bedrijf voor zijn medewerkers, hier kunnen ze zelf wat aan doen. Ik lees bijvoorbeeld in dit interview dat dit bedrijf geen personeels tekort heeft.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2025, 17:39:07 door prutser »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #35 Gepost op: 13 December 2025, 20:16:32 »
Er wordt flink afgedwaald want de prijs van het kaartje is niet de rol van ProRail. Maar dit soort problemen komen uit een verleden. Politiek koos voor uiteen trekken van het spoor in hun drang om de Markt te plezieren. Helaas is dat neoliberale beleid uitgedraaid op het wegtrekken van budgetten voor ProRail maar ook voor RWS. Zolang de brug/sluis/trein nog werken is er niets nodig, gelijk het probleem van de Duitsers met hun spoor en weg problemen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27033
    • Pagina van klaas
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #36 Gepost op: 13 December 2025, 21:13:28 »
Politiek koos voor uiteen trekken van het spoor in hun drang om de Markt te plezieren.
Met politiek bedoel je hopelijk de Europese politiek, want die heeft dit verzonnen. Als je brood of melk koopt kun je kiezen tussen de winkel op de hoek of één van de grote supermarkten. Bij het spoor wilden ze dat ook, de klant moet kunnen kezen. Maar daarbij dachten ze er niet aan dat de logistiek van een pak melk heel anders werkt dan bij het spoor. Ook de postbezorging en de energievoorziening moesten vermarkt worden. Voor de consument heeft het niks anders opgeleverd dan verwarring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #37 Gepost op: 13 December 2025, 21:55:10 »
Me eens.
Over het spoor werd gezegd dat het  geen concurrentie op het spoor  was maar  conccurrentie om het spoor .d.w.z. bij de aangesteding ,daarna was er geen concurrentie met een ander spoorbedrijf ,want er was er nog maar een over.
Dat er geconcurreerd moest worden  vooral tegen  de auto   dacht niemmand aan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9153
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
« Reactie #38 Gepost op: 13 December 2025, 23:19:12 »
In GB komt men er dan ook van terug.