Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vermogen centrale
door
henk
Vandaag
om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Sven
Vandaag
om 16:15:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 16:12:58
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 15:53:20
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
ES44C4
Vandaag
om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Te 2/2
Vandaag
om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Huup
Vandaag
om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
Jint Nijman
Vandaag
om 15:27:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:25:48
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 15:21:51
Layne, Somewhere South.
door
sdz1976
Vandaag
om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:44:28
Welke decoder is dit?
door
Boterberg
Vandaag
om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:59:02
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:49
Line-up foto's van modellen
door
fissy
Vandaag
om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:10:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Beginneling: lichtgewicht onderbouw (gelezen 452 keer)
hendrikd
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Gepost op:
07 December 2025, 23:25:58 »
Als totale beginneling stel ik waarschijnlijk hele domme vragen. Probeer het toch maar. Ik wil een baan maken die ik kan optillen en wegbergen onder een bed. In een winkel zag ik dat men een onderbouw heeft gemaakt van kunststof isolatie platen.Een plaat van ca.10 cm dik en daarop 5mm triplex. Aan de onderkant eveneens triplex. Daarna kan je het geheel op schragen plaatsen. Ik denk aan een formaat 200 cm bij 100 cm. Is dit een goed idee? Heeft iemand ervaring? Dank voor het meedenken.
Groet, Hendrik
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7788
Forummoderator
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 10:46:47 »
Ik heb je bericht even afgesplitst naar een eigen draadje.
Reinout-als-moderator
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18543
Modelrailroading is fun!
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 10:51:12 »
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7788
Forummoderator
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 10:51:53 »
Welkom
M'n gevoel zegt me dat een sandwich van 10cm piepschuim met boven en onder triplex, dat dat enorm sterk gaat zijn. Ik heb voorbeelden gezien dat met zo'n methode draagbalken werden gemaakt, dat was sterk zat. 2 meter is misschien wat veel om te overbruggen, maar dat hangt af van de plaatsing (en aantal) van de schragen.
Nadeel: de onderkant is (grotendeels) dicht, dus je kan niet makkelijk bij draadjes, wisselaandrijvingen enz. Afhankelijk van hoe ondergronds je de boel netjes wil opbergen
Onder een bed: dat is de nummer één stoffigste plek in het hele huis. En stof is modelbaan-vijand nummer één. Dus tenzij je ook een afdekking in gedachten hebt is dat niet handig.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18543
Modelrailroading is fun!
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 10:56:18 »
2 meter is ook niet handelbaar alleen.... zou ikzelf niet doen. Beter een opklapbaar geheel aan de muur maken dan, kun je e.e.a. veel beter handelen.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Boertje
Offline
Berichten: 543
Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 11:22:57 »
Hendrik,
Domme vragen bestaan niet.... Een paar zaken om je mee te geven in deze denktocht: 200 * 100 is op zichzelf een leuke maat, maar dan wel als je er helemaal omheen kunt lopen. Ik zeg dat omdat je anders niet bij de achterkant kunt komen. Je armen strekken tot ongeveer 70 cm en verder is niet bereikbaar. Daarnaast is een breedte van 200 voor 1 plaat ook wel wat onhandig als je boel ns wilt verhuizen/verplaatsen. Maar, ik heb geen idee wat je wilt maken en in welke omgeving het moet passen.....
Eddy
Gelogd
-
Albulisch
-
Surava in Modules
-
Eddytrain.com
spoorijzer
Offline
Berichten: 3233
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 11:29:57 »
Ik denk dat 1x2 meter ook wel een zwaar geheel wordt. Wat ik zo lees is het multiplex dan ook snel een 6 a 7kg, dat keer 2 is al 15 kg. Dan komt het schuim erbij (relatief weinig) maar ook je rails, misschien wel ballast noem maar op. Ik denk dat je snel op een kilo of 25 uitkomt, en dat in een onhandelbare maat..... Want hoe pak je die 25 kilo op als die de grootte heeft van een deur?
Gelogd
www.spoorijzer.nl
bellejt
Online
Berichten: 2418
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 11:39:13 »
kader maken van latten 18x100 mm en berkenplex gebruiken die vrij licht is maar wel duur. Latten heb je niet veel nodig want het is stevig genoeg met eentje in het midden en enkele dwars zodat je hokjes krijgt van 50x50 cm .Hier in de jeugdjaren zo een baan gehad op de slaapkamer in de maat van een volle plaat van 250 x 125 x 0.9 cm .Wil je weinig rijgeluid dan gewoon kurk 4 mm erop kleven
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Gerrit H
Offline
Berichten: 73
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #8 Gepost op:
Vandaag
om 11:44:54 »
Er worden al verschillende apen en beren voor je voeten geworpen. Ik heb er nog wel 1: Past twee meter tussen de poten van je bed?
Maar ik ben wel benieuwd naar wat je wilt met je baan. Als het alleen maar rails is, dan - mits het onder je bed past - zou het goed kunnen. Draden kunnen dan gewoon op het bovenblad met de rails. Je kunt aan de onderkant zwenkwieltjes monteren. Je kunt dan de baan onder je bed vandaan rollen, aan één kant optillen en op een schraag zetten en vervolgens de andere kant optillen en een schraag eronder zetten.
Je kunt de baan afdekken met een kunststof zeiltje, voordat je hem onder het bed rolt.
Wil je de baan aankleden, dan zou gewicht een klein probleem zijn, maar de kwetsbaarheid van de landschapsbouw een grotere. Je zal dan moeten kijken of je iets kunt verzinnen om de afdekking zodanig te kunnen maken, dat je de landschapsbouw niet beschadigd. Daarnaast moet je dan ook kijken of het geheel dan nog onder het bed past. Een tweede is dan wat Reinout aangeeft.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27018
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #9 Gepost op:
Vandaag
om 12:29:37 »
Hendrik, misschien moet je eerst wat randvoorwaarden noemen.
Hoe is de betreffende slaapkamer in gericht? Is er voldoende ruimte om met een plaat van 1x2 meter te bewegen?
En hoe wil je de spoorbaan inrichten, alleen maar rails en gras, of moeten er ook hogere objecten op komen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1027
Metrop-Märklin
Re: Beginneling: lichtgewicht onderbouw
«
Reactie #10 Gepost op:
Vandaag
om 15:41:35 »
Een bed, dat is ook niet voor iedereen gelijk. Ik had vroeger een hoogslaper, met een bureau eronder.
Zat ruimte qua hoogte dus, en 1x2 meter ruimte was er ook.
Het stof eronder, dat viel wel mee. Stof hangt o.a. af van het type matras en het type tijk tussen matras en lattenbodem.
Mijn PC en printer stonden eronder (en die houden ook niet van stof).
Onder het bureau was kastruimte, om dingetjes op te bergen, ook zo'n 70 cm hoog, ook met die buitenmaten.
Veel bedden staan op korte pootjes, en bieden geen 90 cm hoogte eronder, dus de vraag van Klaas naar de hoogte van de gebouwen die erop moeten komen, is reëel. Als je met gips gaat werken, neemt de belasting toe, en moet je constructie meer kunnen dragen.
Ik begrijp je wens: het moet licht zijn. Voor mij destijds een reden om te werken met een volière onderbouw, met daarop geschroefd populieren triplex (6 mm) met daarop verlijmd 3 mm kurk, en als je rond kijkt op dit forum zie je zelfs baantjes, gebouwd op gelaserd en verlijmd 3 mm triplex (lichter én sterker).
Hoe dan ook, denk in segmenten of modules, en dus aan vast- en los koppelbare stukken (en een fixatie manier).
Bijvoorbeeld twee segmenten naast elkaar in de lengte, of 3 in de breedte, makkelijk hanteerbaar, maar iets meer werk bij opzetten en weg bergen van de baan.
En, als je wel de hoogte in kunt (hoogslaper-idee), denk dan in opstapelbare segmenten, b.v. een tweede laag op de eerste.
Als je zo'n hoogslaper hebt als ik had, dan zou je ook nog kunnen denken aan een ophijsbare baan (tegen de onderkant van de bedbodem), die je laat zakken tot op het bureau als je speelt (maar dan past er niet veel op de baan zonder los opstapelbare scenery segmenten).
Disclaimer: Als je een hoogslaper niet alleen gebruikt om in je eentje in te slapen, dan raad ik deze ruimtebesparende toepassing af (de hoogslaper zelf ook).
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Beginneling: lichtgewicht onderbouw