Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Maartenw
Vandaag om 09:14:22
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:13:28
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:12:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
z21 Start opkrikken door spoorijzer
Vandaag om 09:07:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:58:53
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Huup
Vandaag om 08:45:50
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 07:34:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:32:29
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 02:09:03
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
  

Auteur Topic: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan  (gelezen 993 keer)


Bartdr1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #16 Gepost op: 08 December 2025, 21:03:59 »
Dank voor de toevoeging/verheldering. De paarse zelfklevers heb ik er inderdaad zelf op gekleefd om het voor mezelf en voor jullie wat helder te maken en ik begrijp dat ik weliswaar iets in AC meet, maar dat ik best over EMS spreek. Als het dubbeltje maar in één richting meer rijdt, iemand een suggestie wat er aan kan zijn? En hoe kan ik het dubbeltje dan stuk gemaakt hebben, want ik heb alleen maar enthousiast gedraaid aan de twee transfo-knoppen :-) en dat zou normaal geen bezwaar mogen zijn of mag ik telkens maar één EMS en één DC-trein opzetten? 

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #17 Gepost op: 08 December 2025, 21:34:37 »
Zoals ik al schreef zou het geen probleem moeten zijn om een EMS lok en een AC lok tegelijk aan te sturen. Daar is het systeem voor bedoeld.

Wat Stephan (prutser) al schreef, met de railbus  (dubbeltje) lijkt iets niet in orde, want de kap is gesmolten. Het spul is al circa 40 jaar oud (of ouder) en heeft mogelijk al lange tijd stilgestaan. Vet kan b.v. verhard zijn waardoor de motor te heet is geworden. Of er is iets anders mis.
Grt, Wim

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #18 Gepost op: 08 December 2025, 22:41:39 »
want ik heb alleen maar enthousiast gedraaid aan de twee transfo-knoppen :-) en dat zou normaal geen bezwaar mogen zijn of mag ik telkens maar één EMS en één DC-trein opzetten?
De ene trafo stuurt de ene trein onafhankelijk van de andere trafo de andere trein. Dus als je 3 treinen tegelijkertijd op de rails hebt staan, dan rijden er 2 op de ene trafo en 1 op de andere (gesteld dat er minimaal 1 trein tussen zit die anders is dan de andere 2).
Meer treinen op de rails maakt dus niet de loc stuk , maar is wat meer belastend voor de ene trafo.

Zo lees ik het, althans.


De rode dieselloc die op AC reageert, wil wel in twee richtingen rijden, maar gaat duidelijk minder vlot als het dubbeltje ook op de baan staat. 

Stel én het dubbeltje (de railbus), én de rode dieselloc zijn EMS locs , en  rijden dus op een en dezelfde trafo.
Het dubbeltje veroorzaakt intern kortsluiting (oorzaak brandschade), en geeft de dieselloc vertraging vanwege die kortsluiting. Dat zou wel kunnen. Maar dan zou de EMS trafo harder moeten brommen, als dat gebeurt.

De oorzaak was je niet zelf, dat kan nauwelijks, en kan voor je aanschaf al zijn ontstaan.
Kortsluiting bij 2-rail krijg je bij onjuiste polarisatie en door wielen niet recht (met kortsluiting) op de baan te zetten.

Op één van de loks en het 'dubbeltje' (de railbus) staat onderop ook EMS.
Die worden dus aangestuurd door de EMS trafo.

Precies, en wat staat er dan onder op de rode dieselloc?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bartdr1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #19 Gepost op: 08 December 2025, 22:49:18 »
Op de rode dieselloc staat ook E-M-S onderaan en die werkt perfect.

Ik heb ook nog een wit-blauwe loc en daar staat dat onderaan niet op. Die reageert op de blauwe transfo.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #20 Gepost op: 08 December 2025, 23:04:18 »
Zo te zien is de kap van de stuurstandwagen (1 toeter) gesmolten en niet die van de motorwagen (2 toeters).
De schade aan de kap kan dan niet van een oververhitte motor zijn (tenzij de kappen zijn verwisseld).
Wrs zit in de stuurstandwagen de ems elektronica (spoor N, motor en elektronica pasten toen niet allemaal in de motorwagen) en is deze afgefikt. Met 50V niet onwaarschijnlijk...

Verder is het denkbaar dat de blauwe trafo niet (meer) in orde is. 50V AC is zelfs al op de rand van wat 'veilig' wordt geacht.
Voor kinderspeelgoed dus veel te veel.
De 25V DC is ook erg hoog voor N-spoor. Normaal gesproken ongeveer de helft, 12-14V.

Heb je de uitgangsspanning van de blauwe trafo ook gemeten zonder dat de oranje ems regelaar is aangesloten?
Geeft deze dan ook nog de hele hoge wisselspanning (50V) naar rechts en de nogal hoge gelijkspanning (25V)?






grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #21 Gepost op: 08 December 2025, 23:10:43 »
Even voor mijn beeldvorming, Minitrix heeft nooit wisselstroommodellen(3Rail) uitgebracht want het is een gelijkstoom(2Rail) merk en ik mis de slepers onder de Railbus(rode dubbeltje) en de puntcontacten in de rails die Märklin wel heeft of heeft er een verandering plaatsgevonden die ik gemist heb?

Het is spoor N, dus geen 3 rail en ook geen puntcontacten.

Bartdr1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #22 Gepost op: 08 December 2025, 23:16:08 »
Ik heb de baan net weggeborgen. Ik probeer het te meten wanneer ze terug een keer op stel. Ik zou ook eens moeten kijken, want er gaat maar één 230 V aansluiting naar de groene transfo (enkel verlichting) en een tweede naar één van de twee andere transfo's (de oranje en de blauwe). Die twee worden voor zover ik kan zien ook maar op één plaats geconnecteerd op de baan. Dus de stroom wordt vermoedelijk eerst samengebracht  en dan pas op de baan aangesloten.

Mocht iemand een manual hebben van zo'n EMS transfo?

Ik vond die 50V ook wel stevig....

De meting is trouwens telkens tussen het linker en rechterspoor. De multimeter staat telkens ingesteld op de schaal van 200V

MVG

Bart
 

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #23 Gepost op: 08 December 2025, 23:47:28 »
Op basis van de plaatjes in de oude catalogi (zie links hiervoor in dit draadje) is de oranje ems-regelaar geen trafo.
Deze wordt alleen met vier aders aangesloten op de secundaire zijde van de blauwe trafo, aan de uitgang van de ems-regelaar komen twee aders naar de beide rails (spoorstaven).

De groene trafo lijkt me alleen voor de wissels e.d.

Hoe heb je wisselspanning gemeten?
Als je een gelijkspanning ("omgeklapte" sinus) meet op de AC-stand op de multimeter, kan het zijn dat je een twee keer zo hoge waarde afleest.
Sommige multimeters gaan nl. uit van een volledige sinus (+ en -) en meten alleen de positieve waarden.
Omdat deze maar de helft van de tijd optreedt, is de schaalverdeling of de display hierop aangepast en vermenigvuldigt de waarde als het ware met een factor 2, zodat je toch de juiste waarde afleest.
Als je hiermee een gelijkspanning meet heb je 2x zoveel positieve pieken en is de waarde dus een factor 2 te hoog. Dat verklaart ook waarom je dat alleen rechtsom hebt. Linksom heeft dan alleen negatieve waarden en je meet niets. Als je de multimeter andersom aansluit zul je waarschijnlijk de 50V linksom meten.

Dit zou je kunnen testen met een batterij en de spanning aflezen in de DC- en de AC-stand. In dat geval zul je ook een factor 2 in de waarden aflezen.

Dat neemt niet weg dat 25V DC erg hoog is voor een gewone treintrafo.




WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • Spoor N
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 05:48:04 »
Op basis van de plaatjes in de oude catalogi (zie links hiervoor in dit draadje) is de oranje ems-regelaar geen trafo.
Deze wordt alleen met vier aders aangesloten op de secundaire zijde van de blauwe trafo, aan de uitgang van de ems-regelaar komen twee aders naar de beide rails (spoorstaven).

Correct. De EMS regelaar krijgt de stroom vanuit de blauwe trafo. Volgens de Minitrixcatalogus van 1982/1983 levert deze 14 V AC en 12V DC.

https://www.nsesoftware.nl/mtdb/manuals/minitrix/catalogi/82-83/069.html

Grt, Wim

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4708
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 08:14:42 »
Misschien staat hier nog wat bruikbare info: http://www.grinsen.de/trix/ems/zub/index.htm 

ChrisNL

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 08:27:26 »
Voormalig ems-gebruiker hier... Ik heb in 1979 van mijn opa een vergelijkbare setup gekregen.
In m'n jeugd daar mee gespeeld maar het was altijd gedoe. Die ems-lok (BR01, art. 2100) reed gewoon niet lekker. Nadat die oranje trafo (die inderdaad geen trafo is!) voor de tweede keer stuk was gegaan, heb ik de boel aan de kant gezet.

Fast forward naar de 21 eeuw... De ems-decoder is inmiddels uit de lok verwijderd en vervangen voor een digitale. Voor een lok van bijna 50 jaar oud, doet 'ie het niet gek.