Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
Vandaag om 23:32:47
z21 Start opkrikken door Peter J K
Vandaag om 23:29:13
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37

Auteur Topic: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan  (gelezen 719 keer)

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 21:03:59 »
Dank voor de toevoeging/verheldering. De paarse zelfklevers heb ik er inderdaad zelf op gekleefd om het voor mezelf en voor jullie wat helder te maken en ik begrijp dat ik weliswaar iets in AC meet, maar dat ik best over EMS spreek. Als het dubbeltje maar in één richting meer rijdt, iemand een suggestie wat er aan kan zijn? En hoe kan ik het dubbeltje dan stuk gemaakt hebben, want ik heb alleen maar enthousiast gedraaid aan de twee transfo-knoppen :-) en dat zou normaal geen bezwaar mogen zijn of mag ik telkens maar één EMS en één DC-trein opzetten? 

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 21:34:37 »
Zoals ik al schreef zou het geen probleem moeten zijn om een EMS lok en een AC lok tegelijk aan te sturen. Daar is het systeem voor bedoeld.

Wat Stephan (prutser) al schreef, met de railbus  (dubbeltje) lijkt iets niet in orde, want de kap is gesmolten. Het spul is al circa 40 jaar oud (of ouder) en heeft mogelijk al lange tijd stilgestaan. Vet kan b.v. verhard zijn waardoor de motor te heet is geworden. Of er is iets anders mis.
Grt, Wim

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 22:41:39 »
want ik heb alleen maar enthousiast gedraaid aan de twee transfo-knoppen :-) en dat zou normaal geen bezwaar mogen zijn of mag ik telkens maar één EMS en één DC-trein opzetten?
De ene trafo stuurt de ene trein onafhankelijk van de andere trafo de andere trein. Dus als je 3 treinen tegelijkertijd op de rails hebt staan, dan rijden er 2 op de ene trafo en 1 op de andere (gesteld dat er minimaal 1 trein tussen zit die anders is dan de andere 2).
Meer treinen op de rails maakt dus niet de loc stuk , maar is wat meer belastend voor de ene trafo.

Zo lees ik het, althans.

De rode dieselloc die op AC reageert, wil wel in twee richtingen rijden, maar gaat duidelijk minder vlot als het dubbeltje ook op de baan staat. 

Stel én het dubbeltje (de railbus), én de rode dieselloc zijn EMS locs , en  rijden dus op een en dezelfde trafo.
Het dubbeltje veroorzaakt intern kortsluiting (oorzaak brandschade), en geeft de dieselloc vertraging vanwege die kortsluiting. Dat zou wel kunnen. Maar dan zou de EMS trafo harder moeten brommen, als dat gebeurt.

De oorzaak was je niet zelf, dat kan nauwelijks, en kan voor je aanschaf al zijn ontstaan.
Kortsluiting bij 2-rail krijg je bij onjuiste polarisatie en door wielen niet recht (met kortsluiting) op de baan te zetten.

Op één van de loks en het 'dubbeltje' (de railbus) staat onderop ook EMS.
Die worden dus aangestuurd door de EMS trafo.

Precies, en wat staat er dan onder op de rode dieselloc?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 22:49:18 »
Op de rode dieselloc staat ook E-M-S onderaan en die werkt perfect.

Ik heb ook nog een wit-blauwe loc en daar staat dat onderaan niet op. Die reageert op de blauwe transfo.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 23:04:18 »
Zo te zien is de kap van de stuurstandwagen (1 toeter) gesmolten en niet die van de motorwagen (2 toeters).
De schade aan de kap kan dan niet van een oververhitte motor zijn (tenzij de kappen zijn verwisseld).
Wrs zit in de stuurstandwagen de ems elektronica (spoor N, motor en elektronica pasten toen niet allemaal in de motorwagen) en is deze afgefikt. Met 50V niet onwaarschijnlijk...

Verder is het denkbaar dat de blauwe trafo niet (meer) in orde is. 50V AC is zelfs al op de rand van wat 'veilig' wordt geacht.
Voor kinderspeelgoed dus veel te veel.
De 25V DC is ook erg hoog voor N-spoor. Normaal gesproken ongeveer de helft, 12-14V.

Heb je de uitgangsspanning van de blauwe trafo ook gemeten zonder dat de oranje ems regelaar is aangesloten?
Geeft deze dan ook nog de hele hoge wisselspanning (50V) naar rechts en de nogal hoge gelijkspanning (25V)?

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 23:10:43 »
Even voor mijn beeldvorming, Minitrix heeft nooit wisselstroommodellen(3Rail) uitgebracht want het is een gelijkstoom(2Rail) merk en ik mis de slepers onder de Railbus(rode dubbeltje) en de puntcontacten in de rails die Märklin wel heeft of heeft er een verandering plaatsgevonden die ik gemist heb?

Het is spoor N, dus geen 3 rail en ook geen puntcontacten.

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 23:16:08 »
Ik heb de baan net weggeborgen. Ik probeer het te meten wanneer ze terug een keer op stel. Ik zou ook eens moeten kijken, want er gaat maar één 230 V aansluiting naar de groene transfo (enkel verlichting) en een tweede naar één van de twee andere transfo's (de oranje en de blauwe). Die twee worden voor zover ik kan zien ook maar op één plaats geconnecteerd op de baan. Dus de stroom wordt vermoedelijk eerst samengebracht  en dan pas op de baan aangesloten.

Mocht iemand een manual hebben van zo'n EMS transfo?

Ik vond die 50V ook wel stevig....

De meting is trouwens telkens tussen het linker en rechterspoor. De multimeter staat telkens ingesteld op de schaal van 200V

MVG

Bart