Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 20:38:05
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
BNLS Module “Wijhe” door Frans van Meerwijk
Vandaag om 20:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:32:34
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 20:30:15
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51

Auteur Topic: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan  (gelezen 544 keer)

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Gepost op: Vandaag om 08:44:05 »
Ik kocht tweedehands een N-baan, vermoedelijk minitrix.

Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.

Er zijn drie transformatoren:
- De groene bovenaan lijkt enkel de huisverlichting te bedienen.
- De oranje geeft AC naar links en naar rechts
- De blauwe geeft DC naar links en naar rechts, maar geeft tegelijkertijd enkel AC naar rechts
- De baan lijkt overal doorverbonden
- Als ik continuïteit meet, is die er steeds tussen alle sporen. Een gewone piep tussen de sporen die dezelfde lading zouden hebben (plus naar plus bijv). Een meer bibberende piep tussen plus en min bijvoorbeeld.

Er zijn drie locomotieven:
- de blauw/wiite reageert op DC
- het rode dubbeltje reageert op AC
- De rode reageert op AC

Mijn vragen:
- Ik begrijp niet goed waarom er tegelijkertijd AC en DC is, Om twee treinen afzonderlijk te sturen?     
- Waarom werkt op de blauwe transfo AC maar in één richting en hoe kan AC op de oranje in twee richtingen werken?
- Waarom rijden de locotieven (zowel AC als DC) steeds in dezelfde richting op het spoor,ook  als je ze omdraait? Ze gaan wel de andere richting uit als je transfo in de andere richting draait (uitzondering de blauwe transfo in AC)   
- Kan het kwaad tegelijkertijd AC en DC te gebruiken (het dubbeltje begon wat te geuren en leek niet goed te weten wat doen)
- Hoe komt het dat bijdraaien van de tweede transformator de snelheid verhoogt?
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd? 
- Zijn er zaken die ik zeker niet mag doen (omdat ze schade creëren?)
- Suggesties hoe de baan concreet te gebruiken?

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:00:19 »
De oranje trafo is dan waarschijnlijk een Trix EMS trafo. Trix had een systeem waarbij twee treinen onafhankelijk van elkaar konden rijden. In één werd dan een EMS-bouwsteen ingebouwd. Voor de aansturing daarvan had je een EMS-trafo nodig.
Grt, Wim

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:06:46 »

Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.

Doe dat eerst even voordat een ieder van alles aandraagt en niet weet wat je nu precies hebt  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:31:26 »
Ik kende dit systeem niet dus ik vroeg het aan Chad, die vond bronnen. o.a. stummi:
https://www.stummiforum.de/t199500f21-Minitrix-Wiedereinsteiger-Fragen-zu-Elektrik.html?utm_source=chatgpt.com

Citaat
Zuerst: das orange e*m*s-Gerät ist KEIN Trafo. Es ist ein Spezialgerät, in dem eine Elektronik die "ems-Spannung" erzeugt (für Fachleute: eine 9,5-kHz-Wechselspannung, die im ems-Lokbaustein per Schwingkreis ausgefiltert und gleichgerichtet an den Motor geleitet wird)

Die EMS trafo voegt een 9.5kHz AC signaal toe bovenop de DC. Dit signaal was dusdaning hoog frequent dat een analoge lok er niet harder of langzamer ging door rijden. Maar als neven effect:
Citaat
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd? 
Die AC deed niks met de motor, maar de verlichting is een ander verhaal.

Je kon EMS ook gebruiken om gloeilampjes continu te voeden.

Op 1 zo'n trafo kon je dus 1 analoge trein zetten die rijdt op DC en 1 EMS trein die dan rijdt op AC. En dit was het doel van het systeem, om 2 treinen (grotendeels) onafhankelijk te bedienen op 1 spoor.

Ik kon niks vinden over de rijrichting bedienen bij EMS. Mijn beste gok zou zijn dat ze het DC component daarvoor gebruikten.
Ik zou daarvoor zelf iets gedaan met een 24V spanningspuls zoals marklin dat deed  ::) Maar dan heb je weer afschakelbare secties nodig.

Met Trix express had je 3 gelijders waarmee je 2 stroomkringen kon maken. Daarmee zou je vier loks zo gelijktijdig kunnen regelen. Voeg bovenleiding toe en dat aantal wordt dan 6.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:41:35 »
Nogmaals, een foto zou veel duidelijk maken. Nu is het nog steeds gokken.

Mocht het EMS zijn is het inmiddels zo oud dat er niets meer voor te krijgen is. Tis een voorloper geweest als meertreinen-systeem, inmiddels met digitaal in ons midden compleet verouderd en zoals Schwarzenegger pleegt te zeggen; obsolete  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 17:06:06 »
Dan weten we wrs ook meteen wat "het rode dubbeltje" is...

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 18:27:45 »
Ik kon niks vinden over de rijrichting bedienen bij EMS. Mijn beste gok zou zijn dat ze het DC component daarvoor gebruikten.
De EMS "trafo" heeft gewoon een draaiknop zoals een normale trafo.
Een link naar een oude Minitrix catalogus: https://www.nsesoftware.nl/mtdb/manuals/minitrix/catalogi/87-88/102.html

Groet, Victor

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 19:16:01 »
beste allemaal

veel dank voor jullie snelle reacties en ook van de beheerder om me op weg te zetten met foto's.

Als het goed is, zien jullie hieronder de relevante foto's die hopelijk wat kunnen helpen...

het rode dubbeltje rijdt trouwens niet goed meer, ik vrees toch dat er iets verbrand is...

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 19:24:07 »
Als ik de transfo's bekijk, dan lijkt het idd om één trein op AC en één trein op DC te gaan.
Wat ik wel niet goed begrijp is waarom de tweede blauwe transfo ook AC genereert in één richting; ik zou verwachten dat die enkel DC zou doen en de oranje enkel AC; nu kan je 'kortsluiting'?? maken waarbij de blauwe transfo via AC de AC-trein in één richting wil laten rijden, terwijl de oranje hem naar de andere kant wil laten rijden?   

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 19:27:44 »
Even voor mijn beeldvorming, Minitrix heeft nooit wisselstroommodellen(3Rail) uitgebracht want het is een gelijkstoom(2Rail) merk en ik mis de slepers onder de Railbus(rode dubbeltje) en de puntcontacten in de rails die Märklin wel heeft of heeft er een verandering plaatsgevonden die ik gemist heb?

Heeft de AC toevoeging op de trafo niet iets te maken met de wisselaandrijving of verlichting?
Grt, Ronald.

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 19:41:23 »
Er hangt inderdaad niets onder het dubbeltje te slepen.

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 19:46:29 »
De blauwe transfo meet ik in 'vooruit' dus naar rechts gedraaid als 50 volt AC en 25 volt DC. De AC trein begint er niet mee te rijden, wel als ik de oranje tranfo open draai, dan kom ik op 9,5 volt AC. Als ik beide transfo's helemaal open draai, kom ik op 50 volt AC.

Fijn dat jullie het mee uitzoeken!

Bartdr1

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 19:55:32 »
Het rode dubbeltje rijdt nog, maar wil maar in één richting rijden. De lichten reageren wel in de andere rijrichting. Als ik het dubbeltje snel laat rijden, lijken de wielen door te draaien op de sporen. De rode dieselloc die op AC reageert, wil wel in twee richtingen rijden, maar gaat duidelijk minder vlot als het dubbeltje ook op de baan staat.   
Het rode dubbeltje wil ook niet vertrekken als de rode loc ook op de baan staat, maar blijft wel rijden als ik de rode loc bij plaats als het dubbeltje al aan het rijden is.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:59:32 door Bartdr1 »

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 20:25:10 »
Ik heb geen verstand van ems regelaars maar ik zie wel dat 1 van je rode dubbeltje (railbus) erg heet geworden is waardoor zelfs de kap is gaan smelten.
Lijkt mij dat hier iets niet helemaal mee in orde is, je zou daar de kap eens van af kunnen halen om binnenin te kijken.

Stephan.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 20:27:04 »
Wat ik eerder al postte, de oranje trafo is een Trix EMS trafo. Heeft niets met wisselstroom of drierail te maken. EMS staat voor Elektronische Mehrfach Steuerung. Dit is een systeem wat Trix begin jaren 70 heeft ontwikkeld om onafhankelijk van elkaar twee treinen te besturen. Beetje vergelijkbaar met digitaal nu, maar dan primitiever. Het is geen pure AC, dus noem het alsjeblieft niet zo, maar noem het EMS. Gaat anders alleen maar verwarring opleveren.

Op één van de loks en het 'dubbeltje' (de railbus) staat onderop ook EMS. Die worden dus aangestuurd door de EMS trafo. Dit door het draaien aan de draaiknop. Je kunt rustig de normale analoge lok en de EMS lok op hetzelfde spoor laten rijden. Daar is het systeem voor bedoeld.

Als de railbus niet meer goed rijdt, is er waarschijnlijk iets defect.
Even voor mijn beeldvorming, Minitrix heeft nooit wisselstroommodellen(3Rail) uitgebracht want het is een gelijkstoom(2Rail) merk en ik mis de slepers onder de Railbus(rode dubbeltje) en de puntcontacten in de rails die Märklin wel heeft of heeft er een verandering plaatsgevonden die ik gemist heb?

Heeft de AC toevoeging op de trafo niet iets te maken met de wisselaandrijving of verlichting?
Volgens mij is de AC toevoeging op de trafo door Bart zelf gedaan. Trix EMS is niet gewoon AC.

Begin jaren 80 had ik een Trixcatalogus waar het systeem van EMS uitgebreider werd uitgelegd, had het toen graag willen hebben, maar was te duur voor mij).
Grt, Wim