Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jan47
Vandaag om 13:10:00
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:02:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:56:19
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door ruud de b
Vandaag om 12:55:50
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:37
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:23:49
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:07
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:44:06
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:41:16
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:00:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 09:10:08
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door VAM65
Vandaag om 09:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:27
Locatie van foto gezocht door Benelux795
Vandaag om 08:12:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:28:55
Roco AC modellen door Mug
Vandaag om 00:31:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
07 December 2025, 23:36:33
  

Auteur Topic: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan  (gelezen 228 keer)

Bartdr1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Gepost op: Vandaag om 08:44:05 »
Ik kocht tweedehands een N-baan, vermoedelijk minitrix.

Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.

Er zijn drie transformatoren:
- De groene bovenaan lijkt enkel de huisverlichting te bedienen.
- De oranje geeft AC naar links en naar rechts
- De blauwe geeft DC naar links en naar rechts, maar geeft tegelijkertijd enkel AC naar rechts
- De baan lijkt overal doorverbonden
- Als ik continuïteit meet, is die er steeds tussen alle sporen. Een gewone piep tussen de sporen die dezelfde lading zouden hebben (plus naar plus bijv). Een meer bibberende piep tussen plus en min bijvoorbeeld.

Er zijn drie locomotieven:
- de blauw/wiite reageert op DC
- het rode dubbeltje reageert op AC
- De rode reageert op AC

Mijn vragen:
- Ik begrijp niet goed waarom er tegelijkertijd AC en DC is, Om twee treinen afzonderlijk te sturen?     
- Waarom werkt op de blauwe transfo AC maar in één richting en hoe kan AC op de oranje in twee richtingen werken?
- Waarom rijden de locotieven (zowel AC als DC) steeds in dezelfde richting op het spoor,ook  als je ze omdraait? Ze gaan wel de andere richting uit als je transfo in de andere richting draait (uitzondering de blauwe transfo in AC)   
- Kan het kwaad tegelijkertijd AC en DC te gebruiken (het dubbeltje begon wat te geuren en leek niet goed te weten wat doen)
- Hoe komt het dat bijdraaien van de tweede transformator de snelheid verhoogt?
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd? 
- Zijn er zaken die ik zeker niet mag doen (omdat ze schade creëren?)
- Suggesties hoe de baan concreet te gebruiken?

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Spoor N
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:00:19 »
De oranje trafo is dan waarschijnlijk een Trix EMS trafo. Trix had een systeem waarbij twee treinen onafhankelijk van elkaar konden rijden. In één werd dan een EMS-bouwsteen ingebouwd. Voor de aansturing daarvan had je een EMS-trafo nodig.
Grt, Wim

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:06:46 »

Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.


Doe dat eerst even voordat een ieder van alles aandraagt en niet weet wat je nu precies hebt  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5179
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:31:26 »
Ik kende dit systeem niet dus ik vroeg het aan Chad, die vond bronnen. o.a. stummi:
https://www.stummiforum.de/t199500f21-Minitrix-Wiedereinsteiger-Fragen-zu-Elektrik.html?utm_source=chatgpt.com

Citaat
Zuerst: das orange e*m*s-Gerät ist KEIN Trafo. Es ist ein Spezialgerät, in dem eine Elektronik die "ems-Spannung" erzeugt (für Fachleute: eine 9,5-kHz-Wechselspannung, die im ems-Lokbaustein per Schwingkreis ausgefiltert und gleichgerichtet an den Motor geleitet wird)

Die EMS trafo voegt een 9.5kHz AC signaal toe bovenop de DC. Dit signaal was dusdaning hoog frequent dat een analoge lok er niet harder of langzamer ging door rijden. Maar als neven effect:
Citaat
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd? 
Die AC deed niks met de motor, maar de verlichting is een ander verhaal.

Je kon EMS ook gebruiken om gloeilampjes continu te voeden.

Op 1 zo'n trafo kon je dus 1 analoge trein zetten die rijdt op DC en 1 EMS trein die dan rijdt op AC. En dit was het doel van het systeem, om 2 treinen (grotendeels) onafhankelijk te bedienen op 1 spoor.

Ik kon niks vinden over de rijrichting bedienen bij EMS. Mijn beste gok zou zijn dat ze het DC component daarvoor gebruikten.
Ik zou daarvoor zelf iets gedaan met een 24V spanningspuls zoals marklin dat deed  ::) Maar dan heb je weer afschakelbare secties nodig.

Met Trix express had je 3 gelijders waarmee je 2 stroomkringen kon maken. Daarmee zou je vier loks zo gelijktijdig kunnen regelen. Voeg bovenleiding toe en dat aantal wordt dan 6.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18543
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:41:35 »
Nogmaals, een foto zou veel duidelijk maken. Nu is het nog steeds gokken.

Mocht het EMS zijn is het inmiddels zo oud dat er niets meer voor te krijgen is. Tis een voorloper geweest als meertreinen-systeem, inmiddels met digitaal in ons midden compleet verouderd en zoals Schwarzenegger pleegt te zeggen; obsolete  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule