Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
Vandaag
om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
TonM
Vandaag
om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
damngrazy
Vandaag
om 21:32:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 21:29:39
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
Vandaag
om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 21:14:26
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
Vandaag
om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen
door
mamory
Vandaag
om 19:51:49
Wat is dit voor component
door
008200
Vandaag
om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 18:03:13
Piko blauwe 1000
door
Huup
Vandaag
om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
martijnhaman
Vandaag
om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards
door
daan2353
Vandaag
om 14:37:16
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:22:34
Rail away
door
Eric v C
Vandaag
om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22
door
RobbertJan
Vandaag
om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:12:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Josephes
Vandaag
om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 09:45:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord (gelezen 836 keer)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Gepost op:
03 December 2025, 18:45:23 »
Moi luitjes!
Zoals sommigen hier wel weten ben ik een US liefhebber en heb al een aantal showbaantjes in US stijl gemaakt. Door die interesse kijk ik veel rond op fora, Facebook en websites om info en inspiratie te vinden. Ergens een paar jaar geleden kwam ik een mooi voorbeeld tegen van de Claremont and Concord RR uit New Hampshire US (
https://en.wikipedia.org/wiki/Concord_and_Claremont_Railroad
en
https://www.abandonedrails.com/west-concord-to-claremont-junction
), een maatschappij die inmiddels niet meer bestaat. Doordat het een ex-trammaatschappij is geweest hadden ze erg licht gebouwd trackwork en was het niet geschikt voor hele zware diesels. Zij reden dan ook hoofdzakelijk met GE 44tonners, kleine 4-assers met 2 caterpillar motoren.
Het prototype is voor mij erg inspirerend en er liggen ook al wat ontwerpjes. Zal er zeker een keer mee gaan bouwen en had er al eens wat Bachmann locjes voor aangeschaft en ook een decalsheet voor deze 44 tonners. Maar toen kwam de aankondiging dat Rapido Trains met een second run kwam van hun 44 tonners met o.a. .... Claremont and Concord schema! Door velen lang verwacht en daar waren ze. Maar goed, toch zo rond de 400 piek met sound blijft behoorlijk en ik zou er dan 2 willen..... aanslag op budget dus. Erg lang getreuzeld wat ik wilde en een paar weken geleden zag ik tot mijn schrik dat de meeste soundversies uitverkocht waren. Nog wat zoeken en ik vond bij White Rose Hobbies in York Pennsylvania USA een nr 17 sound versie. Niet al te lang getreuzeld nu, even uitgerekend wat de extra kosten zouden zijn en besteld. Dat was 21 November en vandaag 3 december kwam hij aan huis. De inklaring had ik via UPS al gedaan 4 dagen geleden toen het locje in Keulen aangekomen was. Ook wel apart, ik was in de nachtdienst aan het werk, zag de vraag om betaling binnen komen en 10 minuten later was die gedaan. Moet een hele snelle zijn geweest voor hun!
Aankoopbedrag was € 296,-, inklaring etc 64. € 360,- totaal aan huis is erg netjes en zeker niet te duur! Dus blij mee!
Het model wordt geleverd in een nette box met glad uiterlijk. Als je die opent ligt er netjes schuim op plus een beschrijving. Ik zal de link bijvoegen, als je die leest zul je zien hoeveel humor die gasten hebben en met welk plezier zij produceren
Het model zit zelf goed ingepakt in een kunststof koker met daarin de ingepakte loc. Deze manier doen tegenwoordig de meeste fabrikanten en hoewel het onwijs veel verpakkingsmateriaal kost zit je model gewoon stevig verpakt in de doos. Een reis vanuit de States was geen enkel probleem
De foto's:
20251203_142931
by
Ronald Halma
, on Flickr
Uitvoering op de kop vermeld:
20251203_142910
by
Ronald Halma
, on Flickr
De beschrijving:
20251203_142947
by
Ronald Halma
, on Flickr
In de plastic doos:
20251203_143006
by
Ronald Halma
, on Flickr
En uitgepakt. Front rechts, rechterkant dus:
20251203_151432
by
Ronald Halma
, on Flickr
En front links, linkerkant dus:
20251203_151443
by
Ronald Halma
, on Flickr
De neuzen:
20251203_151453
by
Ronald Halma
, on Flickr
20251203_151502
by
Ronald Halma
, on Flickr
Detail:
20251203_151608
by
Ronald Halma
, on Flickr
Cabine:
20251203_151541
by
Ronald Halma
, on Flickr
Bovenkant:
20251203_151622
by
Ronald Halma
, on Flickr
Dan de rijtest. Ik heb nog niet eerder een DCC loc gekocht die uit de doos zo goed ingeregeld was als deze. Heel netjes! heb alleen de bel en hoorn aangepast naar het protoype, meer niet.
De rijtest zelf (klik op het plaatje voor het filmpje):
20251203_144258
by
Ronald Halma
, on Flickr
Dan als extra; bij Rapido hebben ze een fantastisch gevoel voor humor, niet alleen in de beschrijving maar blijkbaar ook in de loc. Toen ik de functies aan het doornemen was viel ik bijna van de stoel van het lachen. Kijk maar (klik op het plaatje voor het filmpje):
20251203_150023
by
Ronald Halma
, on Flickr
Mooi he?
Kortom samengevat; geen enkele spijt! De loc is technisch helemaal bij de tijd in tegenstelling tot de veel mindere Bachmann. Ze heeft Esu loksound 5 aan boord als ook hun eigen MoPower buffer standaard ingebouwd. Ook is de phase van de loc correct, dat heet; de 44 tonners hebben verschillende phases gehad in de bouw en dat hebben ze bij Rapido ook netjes bij de verschillende maatschappijen en uitvoeringen toegepast. Super! Enige puntje kan zijn dat de kleur niet helemaal correct is en iets beter had gekund volgen de echte kenners. Maar ik vind zelf de uitvoering meer dan geslaagd.
Nog even een foto van het grote voorbeeld:
81825151_1179122082478007_6077964965401067520_n
by
Ronald Halma
, on Flickr
En een link naar de beschrijving: -
https://rapidotrains.com/media/pdf/48-Instructions_ENG_web%20(1).pdf
Mocht iemand bij Rapido rechtstreeks bestellen, doe dat dan via de .ca website dus Canada. Ik heb de loc bij White Rose Hobbies besteld in de States, dat kost je de aankoop, verzending en inklaring plus btw/tax. In dit geval rechtstreeks bij de verzender US betaald. Nog steeds interessant en van tarieven e.d. heb je geen last. Wel kost verzending meer dan hier in dit geval 70 dollar. Maar op het totaal dus goed te doen (en het pakket moet wel de halve aardbol over dus je kunt er nog weinig van zeggen).
Tot zover!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Frank 123
Offline
Berichten: 6527
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #1 Gepost op:
03 December 2025, 19:03:52 »
Mooie aanwinst , weet nog even niet wat ik van die zingende machinisten vindt
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Wim Vink
Offline
Berichten: 26544
Eens komt het goed.
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 11:03:26 »
Super gaaf Ronald
Zelf heb ik de Union Pacific versie.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 11:13:47 »
Dank mannen! @Frank; ik eigenlijk ook niet maar vond het erg humoristisch
@Wim; dank je. De C&C community was al heel blij dat Rapido voor het eerst dit schema in model heeft uitgebracht.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Jelmer
Offline
Berichten: 5574
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 13:57:20 »
Leuke review Ronald!
En mooie aanwinst.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 14:18:38 »
Dank je en zeker weten. Loopt erg mooi. Deze firma maakt erg mooie modellen op een gelijk niveau als Scaletrains. En beide leveren ook uit op de voorspelde data. Dat was met anderen nog weleens een probleem de eerdere jaren.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Benjamin92
Offline
Berichten: 103
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 15:35:29 »
Rapido maakt mooie dingen maar het hele gedoe met importheffingen etc weerhoudt me wat te bestellen in de USA. Jouw uitleg maat alweer het een en ander duidelijker.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Benjamin
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 18:04:17 »
Je hoeft er niet bang voor te zijn, Benjamin
Wat je kunt doen:
1) Bij een normale winkel artikel(en) in de mand, naar afrekenen gaan en dan zie je wat je kwijt bent totaal. Pak daar het aankoopbedrag en de verzendkosten (bv 200 dollar + 70 verzenden). Open op pc of tablet de invoercalculator (
www.invoercalculator.nl
) en geef de bedragen in. Het tarief staat op 4,25%, dat is goed. Kijk of de koers van de dollar klopt en corrigeer die indien nodig (anders even googelen naar "koers dollar-euro). Onderaan staat dan wat je bij benadering aan extra kosten kwijt bent in totaal.
2) Bij een Ebay kies ik meestal voor Ebay global shipping artikelen. Doe je artikel daar in de winkelmand van Ebay en ga daar naartoe. Daar geeft Ebay jou de optie om of direct de tax plus inklaring te betalen of achteraf (dus aan je bezorgdienst). Ik kies daar voor direct aftikken, dat is meestal iets gunstiger.
3) Als een Ebayer dat niet aan biedt ga je de normale procedure krijgen dat je bijkomende kosten aan de vervoerder betaald (en dat kan ook een DHL of PostNL zijn).
In dit geval werd de loc met UPS verzonden (UPS Worldwide Expedited) en daar tik je af op het moment dat het in Europa aan komt. Ook dan betaal je de kosten van inklaren plus een soort van btw. Die betaal je dan aan hen en pas dan gaat hij richting jou adres.
Hoop dat het wat duidelijker is! Heb geen angst, in de meeste gevallen ben je gewoon goedkoper uit en dat is goed voor de eigen portemonnee. Doe dit al jarenlang en de koers van de dollar is momenteel best gunstig. Paypal houdt een iets duurdere koers aan maar die gebruik ik altijd voor betalen. Zo hoef ik geen creditcars gegevens te delen en heb ik een vorm van bescherming.
Aan de rest; de 2e soundloze C&C 44 tonner is vandaag afgestuurd vanuit South Carolina
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Jelmer
Offline
Berichten: 5574
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #8 Gepost op:
Vandaag
om 18:55:23 »
Toch benieuwd, kan je een non-sound uitvoering nog later voorzien van sound?
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #9 Gepost op:
Vandaag
om 19:09:17 »
Ja hoor. Die zijn in DC uitvoering dus zonder decoder. Naar keus kun je er een rij of sounddecoder inprikken. Is een Next-18 connector. Hun eigen powerpack zit er standaard bij zowel de DC als DCC uitvoering in.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Sven
Offline
Berichten: 8386
Eton Wick, UK
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #10 Gepost op:
Vandaag
om 19:46:54 »
Het is natuurlijk een hoop geld voor een relatief simpel model, maar bij Rapidotrains weet je wel dat je waar voor je geld krijgt. Ik bekijk altijd hun nieuwsbrief (alles lezen is me iets te veel werk voor modellen die me niet zo boeien) en zie veel passie voor hun producten. Veel aandacht aan de details ook. Is die onderzijde van jouw model nou ook helemaal uitgewerkt? Mooi dat je er zo van kan genieten.
Terzijde: Ik heb vanaf het begin ook muziek in mijn geluidsbestanden verstopt. Dat begon omdat ik het een beetje zonde vond niet volledig van de opslagruimte gebruik te maken. Ik heb muziekstuk zo geknipt dat als je de F toets aan laat staan, de melodie (Albert Hammond, I'm a train) in een loop gaat totdat je de knop weer deactiveert. Ik heb het niet aangegeven in de handleiding, dus het is een "easter egg" voor degenen die, net als jij, alle functies doorlopen. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over, dus ik vraag me af of iemand het wel ontdekt heeft. De F functie lijkt leeg in de handleiding.
Later heb ik schapen bij gedaan, leuk voor als de trein stil staat op een stationnetje.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18520
Modelrailroading is fun!
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
«
Reactie #11 Gepost op:
Vandaag
om 21:14:59 »
Nee, onderzijde is vrij kaal maar wel redelijk gedetailleerd.
Citaat van: Sven op
Vandaag
om 19:46:54
Mooi dat je er zo van kan genieten.
Dank je
Blijft een fascinerende maatschappij die ze waren.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord