Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:16:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:09:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Rail away door Huup
Vandaag om 19:02:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
  

Auteur Topic: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord  (gelezen 66 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18511
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Moi luitjes!

Zoals sommigen hier wel weten ben ik een US liefhebber en heb al een aantal showbaantjes in US stijl gemaakt. Door die interesse kijk ik veel rond op fora, Facebook en websites om info en inspiratie te vinden. Ergens een paar jaar geleden kwam ik een mooi voorbeeld tegen van de Claremont and Concord RR uit New Hampshire US (https://en.wikipedia.org/wiki/Concord_and_Claremont_Railroad  en  https://www.abandonedrails.com/west-concord-to-claremont-junction), een maatschappij die inmiddels niet meer bestaat. Doordat het een ex-trammaatschappij is geweest hadden ze erg licht gebouwd trackwork en was het niet geschikt voor hele zware diesels. Zij reden dan ook hoofdzakelijk met GE 44tonners, kleine 4-assers met 2 caterpillar motoren.

Het prototype is voor mij erg inspirerend en er liggen ook al wat ontwerpjes. Zal er zeker een keer mee gaan bouwen en had er al eens wat Bachmann locjes voor aangeschaft en ook een decalsheet voor deze 44 tonners. Maar toen kwam de aankondiging dat Rapido Trains met een second run kwam van hun 44 tonners met o.a. .... Claremont and Concord schema! Door velen lang verwacht en daar waren ze. Maar goed, toch zo rond de 400 piek met sound blijft behoorlijk en ik zou er dan 2 willen..... aanslag op budget dus. Erg lang getreuzeld wat ik wilde en een paar weken geleden zag ik tot mijn schrik dat de meeste soundversies uitverkocht waren. Nog wat zoeken en ik vond bij White Rose Hobbies in York Pennsylvania USA een nr 17 sound versie. Niet al te lang getreuzeld nu, even uitgerekend wat de extra kosten zouden zijn en besteld. Dat was 21 November en vandaag 3 december kwam hij aan huis. De inklaring had ik via UPS al gedaan 4 dagen geleden toen het locje in Keulen aangekomen was. Ook wel apart, ik was in de nachtdienst aan het werk, zag de vraag om betaling binnen komen en 10 minuten later was die gedaan. Moet een hele snelle zijn geweest voor hun! ;D
Aankoopbedrag was € 296,-, inklaring etc 64. € 360,- totaal aan huis is erg netjes en zeker niet te duur! Dus blij mee!  (y)

Het model wordt geleverd in een nette box met glad uiterlijk. Als je die opent ligt er netjes schuim op plus een beschrijving. Ik zal de link bijvoegen, als je die leest zul je zien hoeveel humor die gasten hebben en met welk plezier zij produceren :)
Het model zit zelf goed ingepakt in een kunststof koker met daarin de ingepakte loc. Deze manier doen tegenwoordig de meeste fabrikanten en hoewel het onwijs veel verpakkingsmateriaal kost zit je model gewoon stevig verpakt in de doos. Een reis vanuit de States was geen enkel probleem ;)

De foto's:

20251203_142931 by Ronald Halma, on Flickr

Uitvoering op de kop vermeld:

20251203_142910 by Ronald Halma, on Flickr

De beschrijving:

20251203_142947 by Ronald Halma, on Flickr

In de plastic doos:

20251203_143006 by Ronald Halma, on Flickr

En uitgepakt. Front rechts, rechterkant dus:

20251203_151432 by Ronald Halma, on Flickr

En front links, linkerkant dus:

20251203_151443 by Ronald Halma, on Flickr

De neuzen:

20251203_151453 by Ronald Halma, on Flickr

20251203_151502 by Ronald Halma, on Flickr

Detail:

20251203_151608 by Ronald Halma, on Flickr

Cabine:

20251203_151541 by Ronald Halma, on Flickr

Bovenkant:

20251203_151622 by Ronald Halma, on Flickr

Dan de rijtest. Ik heb nog niet eerder een DCC loc gekocht die uit de doos zo goed ingeregeld was als deze. Heel netjes! heb alleen de bel en hoorn aangepast naar het protoype, meer niet.

De rijtest zelf (klik op het plaatje voor het filmpje):

20251203_144258 by Ronald Halma, on Flickr

Dan als extra; bij Rapido hebben ze een fantastisch gevoel voor humor, niet alleen in de beschrijving maar blijkbaar ook in de loc. Toen ik de functies aan het doornemen was viel ik bijna van de stoel van het lachen. Kijk maar (klik op het plaatje voor het filmpje):

20251203_150023 by Ronald Halma, on Flickr

Mooi he? ;D

Kortom samengevat; geen enkele spijt! De loc is technisch helemaal bij de tijd in tegenstelling tot de veel mindere Bachmann. Ze heeft Esu loksound 5 aan boord als ook hun eigen MoPower buffer standaard ingebouwd. Ook is de phase van de loc correct, dat heet; de 44 tonners hebben verschillende phases gehad in de bouw en dat hebben ze bij Rapido ook netjes bij de verschillende maatschappijen en uitvoeringen toegepast. Super! Enige puntje kan zijn dat de kleur niet helemaal correct is en iets beter had gekund volgen de echte kenners. Maar ik vind zelf de uitvoering meer dan geslaagd.

Nog even een foto van het grote voorbeeld:

81825151_1179122082478007_6077964965401067520_n by Ronald Halma, on Flickr

En een link naar de beschrijving: - https://rapidotrains.com/media/pdf/48-Instructions_ENG_web%20(1).pdf

Mocht iemand bij Rapido rechtstreeks bestellen, doe dat dan via de .ca website dus Canada. Ik heb de loc bij White Rose Hobbies besteld in de States, dat kost je de aankoop, verzending en inklaring plus btw/tax. In dit geval rechtstreeks bij de verzender US betaald. Nog steeds interessant en van tarieven e.d. heb je geen last. Wel kost verzending meer dan hier in dit geval 70 dollar. Maar op het totaal dus goed te doen (en het pakket moet wel de halve aardbol over dus je kunt er nog weinig van zeggen).

Tot zover! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6521
Re: Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 19:03:52 »
Mooie aanwinst , weet nog even niet wat ik van die zingende machinisten vindt  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)