Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 12:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 11:50:46
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 09:55:21
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
  

Auteur Topic: Piko blauwe 1000  (gelezen 1950 keer)

Charles_

  • Beginner.
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #60 Gepost op: 26 November 2025, 22:16:11 »

 
Misschien een keer een bankoverval met Dirty Harry in de buurt? :angel:
Nee, doe dan een bankroof met Aage M.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #61 Gepost op: 26 November 2025, 22:24:12 »
Het NS log op de Roco 1008 en 1002 is te groot.
Op de Piko 1007 die ik op de foto van Kuipers hobbyhuis zie, is zo te zien veel beter in verhouding als ik die vergelijk met het grootbedrijf.

Wanneer kan er een serieus vergelijk komen met de Roco en Piko locs naast elkaar?

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #62 Gepost op: 26 November 2025, 22:24:16 »
Hoe makkelijk kan het zijn:

- lok met totaal (niet matchende) andere kleur.
- Rijtuigen in verschillende tinten.
- Geen kermis op het platte land, geen brand, geen ongelukken.




Foto van Drehscheibe online.
Groetjes Ries

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2357
  • Bnlx treinendokter.
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #63 Gepost op: 26 November 2025, 22:45:32 »
waar zit dat chips-en-cola icoontje?  ;D ;D

Roept U maar:


Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #64 Gepost op: 26 November 2025, 22:51:43 »
Ledig materieel treinen; scheelt je Preisers... ;D

"Door het locomotieven tekort dat ontstond in 1977 (renovatie locseries) werd de 1000 weer ingezet in de reizigersdienst waaronder Hotelplan en Bergland expressen. De Bergland expressen reden van Den Haag naar Venlo v.v. via Utrecht! De maximum snelheid bleef daarbij 100km/h. Dat niet iedereen het leuk vond dat de serie 1000 voor de Bergland ging rijden staat te lezen in de stukjes uit de Koppeling van 20-01-1978 en 03-02-1978 (met dank aan Aarnoud Bak).

In de zomerdienst van 1979 reden de locs ook nog autoslaaptreinen van 's Hertogenbosch naar Maastricht met bestemming Zuid-Frankrijk. Als iemand eens een leuk plaatje heeft...?

Vanaf de winterdienst 1979-80 werd de 1000 weer ingezet voor de jaarlijkse bietencampagne en waren de vakantietreinen uit de omloop verdwenen. Wel reden zij de zaterdagse ledig materieeltrein van Heerlen naar Maastricht met rijtuigen uit de toenmalige intercity-plus.
"

http://www.eloc1000.nl/algemenbes.htm

PS En ook meer in lijn met Jeroen... Al moest ik wel hieraan denken...

Een kennis van mij stond op een beurs met een mooi Engels spoor 0 baantje: klein eindstationnetje met fiddleyard en prachtig om te zien.
Komt er iemand aanlopen en vraagt zeer geagiteerd of er niets rijdt.
Zegt die kennis dat er maar 1x per dag een trein rijdt en dat die net was vertrokken..... ;D
« Laatst bewerkt op: 26 November 2025, 22:59:48 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #65 Gepost op: 26 November 2025, 23:09:42 »
Hé, is het nog niemand opgevallen dat de 1007 op de openingsfoto twee verschillende stroomafnemers heeft met enkel en dubbel sleepstuk zoals bij de afleveringstoestand?
In deze uitvoering moeten beide stroomafnemers dubbele sleepstukken hebben.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #66 Gepost op: 26 November 2025, 23:42:26 »
Ik zou dan toch een andere bril opzetten……ik zie op beide panto’s toch echt dubbele sleepstukken…..
« Laatst bewerkt op: 26 November 2025, 23:43:57 door Noud »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9063
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 01:07:46 »
Alleen goederen!
???


Nico Spilt/Hans Verweij

 :) Ja  maar das de 1004!

 ;D (duik)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:59:22 door Huup »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 07:35:20 »
Zie de facebook foto van daadwerkelijke model: beide dubbel.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Charles_

  • Beginner.
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 10:26:32 »
Begrijp ik het goed?
Zijn er slechts 10 locomotieven gebouwd van de serie 1000? Da's wel een heul kleine serie...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
    • Mijn fotoarchief
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #70 Gepost op: Vandaag om 10:40:20 »
Klopt, tien stuks.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #71 Gepost op: Vandaag om 10:43:48 »
Aantal machinisten was blijkbaar ook beperkt.

In dat verband: dit filmpje blijft fascinerend, met risico dat je er nog minder overhoudt.. Machinist wisselen zonder te stoppen: https://www.youtube.com/watch?v=Ae3Qq-EtvQw
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
    • Mijn fotoarchief

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1996
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #73 Gepost op: Vandaag om 11:34:50 »
Ik heb de 1000 nog meegemaakt met de goederentrein in Leeuwarden . Daar werd die van die goederensporen naar spoor 13 gereden . Dat was voor zover die dat kon . Geen bovenleiding maar kwam de sik eraan die het rangeerwerk deed rond het perron . Denk daarbij aan de PEC en H-postwagens . De sik zorgde ervoor dat de lok in de loods kwam te staan . Daar werd die gesmeerd door de storingsmonteur (?) .  laat in de middag ging die dan weer op pad met de goederentrein naar Amersfoort . Die 1000 kwam niet vaak in Leeuwarden . Meestal werd de goederentrein gereden door een 1100 . In Groningen na het afleveren van de goederentrein in Onnen reed die los door naar Groningen en werd dan op 1 van de 2 kleine kopspoortjes gezet bij viadukt . Daar wachte die tot er weer een goederentrein uit Onnen vertrok waarvoor die was aangewezen .
Daar er maar 10 stuks van waren is die teruggetrokken naar het zuiden van het land . Reed meestal Kijfhoek-Venlo . Maar ook de goederentrein naar/van Vlissingen met ruime tussenstop in Goes .
Reden was dat de machinisten vaker op deze lok's reden en hun kennis behielden .
Voor de liefhebber van uitsluitend lokomotieven is de trein op zondag tussen Kijfhoek en Venlo . 1000-1100-1000 . 1 was die trekkracht en de 2 anderen mee in opzending . Er moest altijd een andere elok tussen zijn .

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9063
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko blauwe 1000
« Reactie #74 Gepost op: Vandaag om 11:53:07 »
Bij de Roco 1000 zijn de loopwielen een drama om in het spoor te blijven. Hoe is dat bij de piko? En hoe is de ophanging?