Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Invoering SGNS containerwagens bij NS  (gelezen 725 keer)

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Gepost op: 24 November 2025, 23:12:46 »
hey allen, na een paar weken speuren kan ik er niet helemaal uitkomen wanneer NS voor het eerst de SGNS wagens in dienst stelde. Ik weet dat er in 'de jaren 80' een bestelling is gedaan voor de wagens, maar wanneer hebben ze voor het eerste gereden?

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3881
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2025, 00:46:23 »
Ze kwamen in 1982 als Sgs in dienst. In dat jaar reden de eerste 59 van 130 bestelde vierassige containerdraagwagens Sgs (code 3260) serie 35-84-4542, gebouwd door Brugeoise et Nivelles te Brugge. Deze wagens zijn geschikt voor 60 voet containerlengte en zij wegen ongeveer 19 ton; de maximum belading is 61 ton. Ze waren verhuurd aan Intercontainer te Basel, depot station Rotterdam
Waalhaven. Ze waren dan ook als [p] wagens in het park opgenomen.

De aanduiding type Sgs werden in 1991 administratief gewijzigd in Sgns serie 35-84-4556, omdat ze geschikt zijn voor een asdruk van 22,5 ton; deze wagens waren op dat moment nog steeds allemaal verhuurd aan Intercontainer.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2025, 08:01:54 »
Volgens mij worden hier verschillende 60-voets containerdraagwagens door elkaar gehaald: de NS Sgs uit de jaren '80 en de in de jaren '90 bij AAE gehuurde  Sgns.

Zie ook:
[DATABASE] NS/NL 4 assige containerwagens Sgxxx in N - N-Spoorforum https://share.google/3pvi6KLMre3uYgZjY

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2025, 09:07:59 »
Ok, dus begin jaren '80 had NS de sgs in dienst, dat zijn de 4-assige zwarte wagens toch? De lichtere sgns wagens met NS logo reden niet in de jaren '80 als ik het goed begrijp.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2025, 10:55:16 »
Thuis heb nog meer informatie over de Sg(n)s, die zal ik vandaag of morgen hier delen.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2025, 18:37:53 »
Pagina 150 en 151 uit "Spoorwegmaterieel in Nederland",  van Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon uit 1987.







De witte Sgns van de AAE kwamen begin jaren '90.

hans nahon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2025, 22:33:05 »

......
De aanduiding type Sgs werden in 1991 administratief gewijzigd in Sgns serie 35-84-4556, omdat ze geschikt zijn voor een asdruk van 22,5 ton; deze wagens waren op dat moment nog steeds allemaal verhuurd aan Intercontainer.

Nee, dat is niet juist. De draaistellen van de door BN gebouwde wagens zijn niet geschikt voor 22,5 ton, maar voor 20 ton. En de "n" betekent internationaal ook niet dat de wagens geschikt zijn voor die 22,5 ton asdruk, maar dat het laadvermogen groter is dan 60 ton. Tel je het laadvermogen (ca. 61 ton) op bij het wagengewicht (ca. 19 ton), dan zie je dat de beladen wagen maximaal 80 ton weegt. 20 ton asdruk was bij de komst van deze wagens nog een "normale" asdruk, men sprak wel al van een asdruk van 22 ton (dus nog geen 22,5 ton). De assen van de Sg(n)s waren t.b.v. de toekomstige universiteit wel al geschikt voor 22 ton.
De door NS gehuurde AAE-wagens waren wél voor 22,5 ton geschikt. Die hadden in het vervoer dan ook altijd een voorkeur.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2025, 23:05:36 »
Bedankt voor de informatie, erg nuttig. Ik heb ook meteen maar het boek 'Spoorwegmaterieel in Nederland' besteld, lijkt me een goed naslagwerk daar mijn tijdperk zo tussen 1981 en 1983 ligt.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2025, 23:17:03 »
Even off-topic:

Wat mij betreft is het een iconisch boekwerk.
Toen het boek uitkwam, was ik negen jaar oud en kreeg ik het van mijn ouders.
Zoals te zien op de foto is het helemaal stukgelezen:



Onlangs heb ik een zo goed als nieuw exemplaar er bij kunnen kopen.
Van de oude kan ik geen afstand doen.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Invoering SGNS containerwagens bij NS
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2025, 23:24:16 »
Ik kon het boek ook snel een voordelig vinden. Ik kwam tijdens het googelen ook nog 'Spoor en trammaterieel in Nederland; / X Gerrit Nieuwenhuis' uit 1982 tegen voor weinig dus die meteen ook maar mee besteld.

Leuk die herinnering, als zoon van een machinist was er bij ons vroeger in de jaren 80 ook voldoende spoorwegliteratuur in huis. :)