Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 18:01:10
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Ronald A.
Vandaag om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 17:21:37
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Mitchell
Vandaag om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
  

Auteur Topic: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor  (gelezen 891 keer)

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Gepost op: 18 November 2025, 23:09:28 »
In een oude Faller 'brochure' (nr 842; Modelbouw makkelijk gemaakt) staat een baanplan van een stoomdepot en tevens foto's van het gerealiseerde plan. Het baanplan is vrij gedetailleerd - ook heel gedetailleerd beschreven- en past op een oppervlak van 2.90 m x 1.25 m.


1: inspectiekuil
2: kolenlaadinstallatie
3: ontslakkingskuil + water nemen
4: zandtoren
5: zandreservoeir
6: watertoren
7: loopkraan
8: tankspoor + olietanks
9: seinhuis
10: depotleiding
11: locwerkplaats
12: ketelhuis en smederij
13: draaischijf
14: locloodsen


Mijn vraag gaat over dit deel van het baanplan; de 3 kolenwagons staan op een doodlopend spoor dat alleen vanaf de draaischijf te bereiken is. Dat lijkt mij heel onlogisch. Zie ik iets over het hoofd of heeft Faller dat gedaan?

Nog wat meer foto's van het gerealiseerde baanplan:







Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2025, 23:30:58 »
Aanvoer van kolen zal waarschijnlijk voornamelijk bedoeld zijn via het spoor dat onder de loopkraan door loopt


Wat wel heel erg onlogisch is, is dat het spoor met de 3 kolenbakken via een (duur) wissel, en niet rechtstreeks op de draaischijf is aangesloten.

Groeten,
Jos

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7912
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 07:56:32 »
Eens met Jos, die kolenbakken staan daar zeer onlogisch, kunnen daar eigenlijk alleen maar door een kleine rangeerloc, één voor één, of hooguit met z'n tweeën tegelijk neergezet zijn, omdat een tegenspoor aan de andere zijde van de draaischijf ontbreekt.
Het is ook feitelijk onmogelijk om een defecte loc, via de draaischijf in de werkplaats (11) te krijgen, aangezien ook dat spoor geen tegenspoor heeft.

En wat dat extra wissel betreft, Faller dacht gewoon mee met haar branche collega's, die gebruikten ook vaak onnodige/overbodige wissels, goed voor de omzet  ;)

[edit]
Tenzij het spoor waar de kolenkraan overheen staat op de draaischijf wordt aangesloten.
Dat zou op zich logisch zijn, aangezien de loc van een binnenkomende kolentrein dan via de draaischijf, naar de verzorgingssporen en/of naar de locloods kan.
Nu zullen de wagens eerst op één van de verzorgingssporen moeten worden gezet aangezien de loc zich anders opsluit op het kopspoor.
[/edit]
 
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:04:28 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:58:50 »
Het spoor waarop de kolenbakken staan is denk ik alleen bedoeld voor loks.
De wagons komen dan aan de andere kant van de kolenopslag onder de kraan.
In dat spoor is wel een aansluiting zonder draaischijf.
Maar het blijft wel onlogisch.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:01:53 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • Steel is king!
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 12:49:27 »
Er is wel meer "niet in orde"
Bij een dergelijke grote bunkerkraan, is de kolenopslag veel te klein en mist de Noodbekolingskraan (kan een losse op wielen zijn). Indien de grote uitvalt kan er niets meer van kolen worden voorzien.
In de aan en afvoersporen mist de overloop, en ook een spoor om de draaischijf te bereiken zonder door de bekoling en andere verzorgings onderdelen te rijden mist ook.
Beter zou zijn geweest om het spoor onder de kolenkraan te gebruiken voor de kolen en de zandwagons en vervolgens het huidige "zandwagenspoor" aan te sluiten op de draaischijf al omloop om naar de draaischijf te komen zonder door het verzorgingsdeel te moeten.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Klaar voor vertrek
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:25:03 »
Om in de buurt van de oorspronkelijke vraag te blijven: werden er weleens kolenwagens - of andere goederenwagens - op de draaischijf gezet, om naar een aansluitend spoor over te zetten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • Steel is king!
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 15:25:58 »
Ja, dat kwam (en komt) voor.
Er is op het www vast fotomateriaal terug te vinden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 17:02:02 »
Ter aanvullende info: een recentere baanplan voor een stoomdepot van Faller, met weggelaten draaischijf:


 
Groet!
Michiel.