Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 15:17:41
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
  

Auteur Topic: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor  (gelezen 1907 keer)

OpAart

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Gepost op: 18 November 2025, 23:09:28 »
In een oude Faller 'brochure' (nr 842; Modelbouw makkelijk gemaakt) staat een baanplan van een stoomdepot en tevens foto's van het gerealiseerde plan. Het baanplan is vrij gedetailleerd - ook heel gedetailleerd beschreven- en past op een oppervlak van 2.90 m x 1.25 m.


1: inspectiekuil
2: kolenlaadinstallatie
3: ontslakkingskuil + water nemen
4: zandtoren
5: zandreservoeir
6: watertoren
7: loopkraan
8: tankspoor + olietanks
9: seinhuis
10: depotleiding
11: locwerkplaats
12: ketelhuis en smederij
13: draaischijf
14: locloodsen


Mijn vraag gaat over dit deel van het baanplan; de 3 kolenwagons staan op een doodlopend spoor dat alleen vanaf de draaischijf te bereiken is. Dat lijkt mij heel onlogisch. Zie ik iets over het hoofd of heeft Faller dat gedaan?

Nog wat meer foto's van het gerealiseerde baanplan:







Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 727
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2025, 23:30:58 »
Aanvoer van kolen zal waarschijnlijk voornamelijk bedoeld zijn via het spoor dat onder de loopkraan door loopt


Wat wel heel erg onlogisch is, is dat het spoor met de 3 kolenbakken via een (duur) wissel, en niet rechtstreeks op de draaischijf is aangesloten.

Groeten,
Jos

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7937
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2025, 07:56:32 »
Eens met Jos, die kolenbakken staan daar zeer onlogisch, kunnen daar eigenlijk alleen maar door een kleine rangeerloc, één voor één, of hooguit met z'n tweeën tegelijk neergezet zijn, omdat een tegenspoor aan de andere zijde van de draaischijf ontbreekt.
Het is ook feitelijk onmogelijk om een defecte loc, via de draaischijf in de werkplaats (11) te krijgen, aangezien ook dat spoor geen tegenspoor heeft.

En wat dat extra wissel betreft, Faller dacht gewoon mee met haar branche collega's, die gebruikten ook vaak onnodige/overbodige wissels, goed voor de omzet  ;)

[edit]
Tenzij het spoor waar de kolenkraan overheen staat op de draaischijf wordt aangesloten.
Dat zou op zich logisch zijn, aangezien de loc van een binnenkomende kolentrein dan via de draaischijf, naar de verzorgingssporen en/of naar de locloods kan.
Nu zullen de wagens eerst op één van de verzorgingssporen moeten worden gezet aangezien de loc zich anders opsluit op het kopspoor.
[/edit]
 
« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 08:04:28 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2025, 09:58:50 »
Het spoor waarop de kolenbakken staan is denk ik alleen bedoeld voor loks.
De wagons komen dan aan de andere kant van de kolenopslag onder de kraan.
In dat spoor is wel een aansluiting zonder draaischijf.
Maar het blijft wel onlogisch.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 10:01:53 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2025, 12:49:27 »
Er is wel meer "niet in orde"
Bij een dergelijke grote bunkerkraan, is de kolenopslag veel te klein en mist de Noodbekolingskraan (kan een losse op wielen zijn). Indien de grote uitvalt kan er niets meer van kolen worden voorzien.
In de aan en afvoersporen mist de overloop, en ook een spoor om de draaischijf te bereiken zonder door de bekoling en andere verzorgings onderdelen te rijden mist ook.
Beter zou zijn geweest om het spoor onder de kolenkraan te gebruiken voor de kolen en de zandwagons en vervolgens het huidige "zandwagenspoor" aan te sluiten op de draaischijf al omloop om naar de draaischijf te komen zonder door het verzorgingsdeel te moeten.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Klaar voor vertrek
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2025, 13:25:03 »
Om in de buurt van de oorspronkelijke vraag te blijven: werden er weleens kolenwagens - of andere goederenwagens - op de draaischijf gezet, om naar een aansluitend spoor over te zetten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2025, 15:25:58 »
Ja, dat kwam (en komt) voor.
Er is op het www vast fotomateriaal terug te vinden.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2025, 17:02:02 »
Ter aanvullende info: een recentere baanplan voor een stoomdepot van Faller, met weggelaten draaischijf:


 
Groet!
Michiel.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Steel is king!
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2025, 08:41:06 »
Tja,
Bouw je een behoorlijk groot locdepot en dan is er geen draaischijf......  ???
Natuurlijk kan het zonder draaischijf maar dan is (in elk geval in mijn ogen) de rest van de behandelingsinstallaties behoorlijk overgedimensioneerd.
Dit plan past in de categorie, veel gebouwen (natuurlijk van Faller) en geen 'dure' draaischijf waardoor er een risico is op beetje onbetaalbaar worden voor de bouwdoosklanten.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

OpAart

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2025, 10:50:08 »
Allen hartelijk dank voor de input :)! Weer veel van opgestoken (y).
Worstel al enige tijd met het tekenen/uitdenken van een logisch baanplan met stoomdepot op een oppervlak van 3 x 1.25 m. Denk je iets 'goeds' gevonden te hebben van een gerenommeerde fabrikant, blijken er toch (commerciële?) haken en ogen aan te zitten. Het project Station Beekbergen van Joz (aka Jos) heb ik ook over nagedacht ;D. Beroepsmatig heb ik met de VSM te maken gehad (wettelijke keuring van de ketel van de stoomlocs) en ken de situatie daar aardig. Terug naar Toen is een jaarlijks uitje. Heb ook bijna alle stoomlocs die daar rijden aangeschaft. Bijzonder knap hoe Jos zelf een en ander namaakt! Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in de digitale besturing en het zo realistisch mogelijk laten werken van diverse onderdelen.
Nogmaals hartelijk dank. Dit forum heeft echt een toegevoegde waarde!

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 727
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2025, 11:09:18 »
Kijk voor inspiratie ook eens bij Bahnbetriebswerk "Altendorf" van Ronald69
Hij heeft uitgebreid gestudeerd op hoe een Bahnbetriebswerk functioneerde en geprobeerd dat zo goed mogelijk in model weer te geven.

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 20 November 2025, 11:12:56 door Joz »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7937
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2025, 13:04:21 »
Wat beide Faller plannen missen en wél te zien is in het plaatje in het draadje van Ronald69 waar de link naar leidt, is een waterkolom langs het uitrijspoor.
Een lok die de nacht over heeft gestaan en door de nachtstoker warm en een beetje op druk is gehouden, heeft meestal geen kolen nodig voor de eerste dienst de volgende morgen, maar wel een paar slokken water.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.