Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:24:34
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:18:09
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 16:16:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 15:57:36
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:10
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 6704 keer)

AutoMaus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Automaus
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #75 Gepost op: Vandaag om 11:32:37 »
Nog een aanvulling op het verhaal van Tjalling wat wel en niet kan met automaus op dit moment:

Wat wel kan:

Je kunt handmatig en automatisch door elkaar rijden, je zou dus je schaduwstation kunnen uitrusten met bezetmelders en je zichtbare deel niet. Als je dan elk spoor in het schaduwstation zijn eigen trein geeft, dan kun je in automaus vastleggen hoe elke trein vanuit het zichtbare deel op zijn spoor in het ss komt en er weer uit komt. Je zou dit vervolgens aan de functietoetsen op automaus kunnen koppelen, waardoor je bijvoorbeeld met F1 lok 1 naar ss spoor 1 brengt, met F5 (=shift-F1) lok 1 van ss spoor 1 naar de baan rijdt en dan handmatig overneemt enz. Je bent dan er als machinist zelf verantwoordelijk voor dat de trein op het juiste baanvak rijdt op het moment dat je automaus laat overnemen.

Wat niet kan:

Automaus "weet" niet welke lok waar is, dus je kunt niet vanuit een willekeurige lokatie op je baan automatisch naar een (willekeurig) spoor in je schaduwstation rijden. Automaus weet ook niet wat het baanplan is.

Wil je random kunnen rijden heb je baanautomatiseringssoftware nodig, wil je 100% gegarandeerd zeker weten of een bepaalde lok op een bepaalde plaats is heb je RailCom nodig.

Met automaus kun je een baan automatiseren door een soort dienstregeling te maken waarin je opeenvolgende instructies zet, zoals omzetten van een wissen, een bepaalde tijd wachten, een lok aansturen, wachten tot een bezetmelder bezet/vrij is, etc.

Het grote voordeel is dat je zonder computer en zonder lange handleidingen door te ploeteren binnen zeer korte tijd je baantje kunt automatiseren.

groeten,
Edwin
automaus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #76 Gepost op: Vandaag om 11:34:07 »
Kijk, duidelijk kunnen wij het niet uitleggen!  (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: Vandaag om 12:23:38 »
Ja heel duidelijk, wat Rogier vroeg in de OP om een schaduwstation als deze te automatiseren, kan dus niet met de automaus.

Het bijhouden van treinen bestaat nog niet.
Het concept voor trein doorschuiven zit er ook niet in.

@Automaus
Ik zat even te kijken op die web editor, ziet er wel leuk uit. Het lukt me alleen niet om instructies toe te voegen. Dus ik neem aan work in progress. ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: Vandaag om 12:30:06 »
Volgens mij komt de Automaus een heel eind tegemoet aan wat Rogier in de loop van het draadje aan wensen heeft geuit.
Er moet aan beide kanten van het schaduwstation een punt zijn van waaruit de automaat treinen naar het schaduwstation kan sturen of weer ophalen. Op de rest van de baan gebeurt dan alles handmatig. Je kan een trein handmatig naar dat verzamelpunt brengen of daar weer ophalen.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:32:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #79 Gepost op: Vandaag om 12:41:10 »
Bij een eenvoudige besturing hoort een eenvoudig schaduwstation Bas, dat is dit duidelijk niet  ;D

Maar een pendelbaan(tje) met aan beide zijden een vast aantal opstelsporen met een aantal per spoor toegewezen treinen, moet prima te doen zijn lijkt mij.
Eventueel met kruising op het tussenliggende zichtbare station.

[hersenspinsel]
In gedachten zie ik dan al een handbediend kruisingsstation, waarbij AM in de basis het treinverkeer regelt, maar de eigenaar/bedienaar verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het station.
AM kondigt de treinen aan middels uitgangen die een wekker en een blokventer genereren, de bedienaar bediend wissels en seinen, en geeft dan een signaal naar AM dat de trein door mag ... etc. etc.
[/hersenspinsel]

:)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: Vandaag om 12:47:26 »
volgens mij heeft rogier niet gespecificeerd of er gependeld zou worden of niet? Voor het pendelen, dat kan dan die automaus wel, hoewel niet met willekeur.

Maar een doorlopend schaduwstation met meer dan 1 spoor achter elkaar (nog) niet.

Ik ga trouwens een through hole printje prototypes met de lichtsluizen. Dat is relatief een kleine klus en makkelijk te testen zowel analoog als digitaal.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: Vandaag om 13:25:23 »
Rogier vraagt in de openingspost ook niet om een schaduwstation met de mogelijkheid meerdere treinen op een spoor te parkeren.
Wat die Automaus doet is tussen bezetmeldpunten rijwegen instellen en de trein van het ene naar het andere punt rijden. Je kan een rijweg onder een functiestoets zetten. Daarmee valt een eenvoudig schaduwstation heel aardig te automatiseren. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 13:38:55 »
Leuk en fijn dat de ontwerper zich ook in het topic verdiept  (y).

In een eenvoudig schaduwstation zie ik dat elk spoor maximaal 1 trein kan bevatten, waarbij de sporen minimaal de lengte hebben van de langste trein. Op deze manier hoef je niet bepaalde treinen toe te wijzen naar bepaalde sporen ivm lengte (iets wat met de Automaus juist wel kan trouwens).

Qua opzet met het sporenplan zie ik 2 opties voor mijn eigen baan
  • Schaduwstation met daarvoor/daarachter een keerlus. Je stuurt treinen vanaf een kopstation naar het schaduwstation en komen via de keerlus terug.
  • Doorgaand spoor (het aloude rondje, met uit het zicht een schaduwstation)

In beide gevallen gaat het om een schaduwstation met enkele parallele sporen. De keerlus valt er naar mijn idee buiten.

Een optie met pendelbedrijf kan natuurlijk ook, maar dat was op Houten eigenlijk al werkend te zien. Het enige wat daar interessant zou zijn is dat treinen willekeurig worden opgeslagen, want nu dient elke trein zijn eigen (dedicated) spoor te hebben.

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 13:46:31 »
Rogier vraagt in de openingspost ook niet om een schaduwstation met de mogelijkheid meerdere treinen op een spoor te parkeren.
Dat was mijn punt ook, het was niet gespecifieerd. We wisten niet of het een doorij met 1 spoor, doorrij met meerdere sporen of pendel schaduwstation was. Daarom op dat moment kon er ook geen ja of nee antwoord komen of de automaus wel of niet geschikt zou zijn.

Wat die Automaus doet is tussen bezetmeldpunten rijwegen instellen en de trein van het ene naar het andere punt rijden. Je kan een rijweg onder een functiestoets zetten. Daarmee valt een
Ja dat heb ik ook gelezen, maar dit was ik noem half automatiseren. Je moet nog steeds op een knop drukken voordat de trein weggezet kan worden. Vind ik persoonlijk wel de leukste manier van treinbaan aansturen. Als alles vol automatisch loopt, is de lol er ook een beetje vanaf  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 13:59:05 »
De Automaus kan beide, je kan dus met functieknoppen aan de slag, maar ook volautomatisch rijden.

Ik zoek juist een half automatische oplossing (ik wil regie houden in bv mijn kopstation, maar geen zorgen hebben over het wegzetten in het schaduwstation). Halfautomatisch vind ik daarom een prima term  (y)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: Vandaag om 14:42:29 »
Citaat
waardoor je bijvoorbeeld met F1 lok 1 naar ss spoor 1 brengt, met F5 (=shift-F1) lok 1 van ss spoor 1 naar de baan rijdt en dan handmatig overneemt enz
Waar ik aan moet denken, is om daarvoor terugmelder contacten te gebruiken. Dan kan je in de buurt van je schaduwstation fysieke schakelaars inbouwen die die functies overnemen.

Als je dan wilt inrijden, druk je op de corresponderende schakelaar voor F1, F2 of F3. De automaus zet dan de wissels goed. En dan geef je zelf een klein swiepje aan je handregelaar. Hiermee vertel je aan de automaus vertelt welke adres hij moet overnemen. En dan navigeert de automaus die trein naar het ingestelde spoor totdat diens bezetmelder gemaakt is.

Dan heb je het automaus kastje zelf niet meer nodig voor de bediening. En als hij dan ook kan onthouden welk adres er op welk spoor staat, dan kan je door te drukken op F5, F6 of F7 de wissels goed zetten en de trein weer laten rijden.

Zo zou ik de bediening willen doen, gedacht als rijder.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

rjr

• Online Online
« Reactie #86 Gepost op: Vandaag om 15:03:22 »
Dat was mijn punt ook, het was niet gespecifieerd. We wisten niet of het een doorij met 1 spoor, doorrij met meerdere sporen of pendel schaduwstation was. Daarom op dat moment kon er ook geen ja of nee antwoord komen of de automaus wel of niet geschikt zou zijn.

Dit was al geruime tijd bekend, al werd dat blijkbaar niet door iedereen begrepen:

Wat ik voor mij zie is een KISS oplossing.

Een schaduwstation bestaande uit X sporen, met elk de minimale lengte die nodig is om elke aangeboden trein op te vangen. Even als voorbeeld bij een schaduwstation van 3 sporen:

Schematisch:

Spoor A ----- Wisselstraat ------ sporen 1, 2, 3 ------- Wisselstraat uitgaand ----- Spoor B.

Trein 1 komt in sectie A (aanmeldsectie) en "systeem" ziet welke loc met welke decoder etc. "systeem" stuurt trein naar spoor 1 en laat deze daar stoppen obv bezetmelders.
Trein 2 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 2 en laat deze stoppen.
Trein 3 meldt zich in sectie A, systeem stuurt trein naar spoor 3 en laat deze stoppen
Omdat spoor 3 vol is, stuurt systeem trein 1 weer weg naar uitloopsectie B.
Als nu Trein 4 zich meld, gaat deze weer naar spoor 1 en wordt trein 2 weggestuurd.

En als ik de info over automaus zo lees, dan kan die het met deze beperking, dat je zelf moet zeggen welke trein er binnen komt.
Dus als je op je station een trein hebt klaar staan voor je schaduw station dan moet je op het knopje van die lok klikken, zodat het systeem weet welke het is, en naar welk spoor hij die moet sturen.

Niet heel flexibel, maar zie zo wel mogelijkheden voor mensen om relatief eenvoudig een schaduwstation te automatiseren hiermee terwijl je verder gewoon handmatig kunt blijven rijden.
Zou volgens  mij zelfs moeten werken met aan 1 kant van je schaduwstation een keerlus.

Roelco

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: Vandaag om 15:24:06 »
Hoi Roelco,

Dat ben ik met je eens, volgens mij zou dat moeten kunnen via de Automaus.

Het dedicated toewijzen van treinen aan sporen is nog wel een ding. Dan is het aantal treinen ook maximaal het aantal treinen wat in het schaduwstation kan staan. Als je dat kan flexibiliseren, dan kan je ook elders op de baan meerdere treinen kwijt. Dat zie ik wel echt als voordeel.

Groeten,
Rogier

rjr

• Online Online
« Reactie #88 Gepost op: Vandaag om 16:24:34 »
Ik weet niet precies de details, maar vraag me af of het niet mogelijk is om 2 treinen aan 1 spoor toe te kennen. Dus de acties de de automaus moet uitvoeren voor lok A en B zijn precies hetzelfde, op het aan te sturen adres na natuurlijk.
Ze moeten dus ook alle twee een eigen input knop hebben om dat verschil te zien.

En misschien is er wel een eenvoudige manier te bedenken om hardware matig bij de schakelaars een beperking te hebben, b.v. aansturen van een rode of groene led om aan te geven of je van die set nog 1 naar het schaduwstation mag sturen.

De beperking is dat dat je zelf niet die twee treinen gelijktijdig naar het schaduw station kunt sturen, maar moet beperken tot 1 van de twee.
Maar je zou dan dus al wel met 2 keer zo veel treinen kunnen werken. Moet alleen zelf wel op blijven letten, maar ja, dat is iets dat je toch al wilt als je ook handmatig wilt kunnen rijden.

Zoals aangegeven, heb de automaus niet, dus weet niet precies hoe groot de ruimte voor programmeren is, maar ik zie op zich met een beetje creatief denken wel mogelijkheden hiervoor.

Roelco