Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Pauldg
Vandaag om 13:26:24
20 jaar BNLS jubileum door Eelco Storm
Vandaag om 13:21:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 13:15:58
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Led schakeling ed. door john26
Vandaag om 11:12:28
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 5726 keer)

henk

• Online Online
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #60 Gepost op: Vandaag om 08:49:07 »
Kan bij de Automaus dan wel een trein “ontstaan” als het schaduwstation wordt genaderd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #61 Gepost op: Vandaag om 09:01:07 »
Hoi Henk,

Je vraag brengt mij even aan het twijfelen. Volgens mij heb ik die vraag wel gesteld maar ik weet het even niet meer..... Ik dacht het wel, maar of dat nu al is of dat daaraan gewerkt wordt.....? Misschien moet ik dat even navragen  ;D

Groeten,
Rogier

Dirk

• Online Online
« Reactie #62 Gepost op: Vandaag om 09:26:41 »
nu word ik weer nieuwsgierig, Ik vind weinig info over dit product, waar kan ik bvb de specs vinden? Wat wordt er hier bedoeld met "ontstaan"? Ik zou toch wat meer info inwinnen voordat zou overgaan naar de volgens mij beperkte hardware. Koploper lijkt me toch echt uitgebreider wat betreft mogelijkheden, Ja, wel met computer, maar een oude laptop vind je ook wel voor die prijs.

Dirk 
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #63 Gepost op: Vandaag om 09:52:38 »
Hoi Dirk,

Zaterdag begreep ik dat er vooral gewerkt wordt aan het systeem, website etc moet inderdaad nog verder gebeuren. In Houten was wel een kant en klaar systeem te zien.

In mijn woorden, het idee is eenvoudig automatiseren door het vastleggen van diverse stappen achter elkaar tot 1 proces. Bijvoorbeeld de opdracht om diverse wissels goed te leggen en de trein van punt A naar punt B te laten rijden, dan een minuut te wachten en dan terug te keren. Hierbij maakt de Automaus gebruik van bezetmelders en wisseldecoders. Het invoeren doe je op het kastje zelf en er zijn ook functieknoppen waarmee je bv handmatig een proces kan starten of stoppen (bv een trein weg laten rijden naar het schaduwstation of juist terughalen).

Koploper en dergelijke zijn (verwacht ik) een stuk uitgebreider, maar daardoor is het ook lastiger om door de bomen het bos te zien. Zeg maar: overkill. Ik vind het rijden en zelf rangeren leuk om te doen. Dat wil ik niet uitbesteden aan een programma. Maar een (grotere) baan in je eentje bedienen is dan toch lastig. Dit zou voor mij dan een oplossing kunnen zijn.

Groeten,
Rogier

bask185

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: Vandaag om 09:56:46 »
Er staat ook geen handleiding of enige documentatie op hun website. Je kan het kopen, maar je kan niet weten wat je precies koopt.

Tjalling zei:
Citaat
Door de juiste voorwaarden te creëren, kun je met een vast script willekeurige treinen wegzetten.

Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag hoe dat ding dan een adres kan herkennen. Van wat ik gezien heb, zit dat er ook niet in.

Wat ik er uit opmaak:
Die automaus kan een schaduwstation automatiseren maar met beperkingen. Een van die beperkingen is dat er geen adresherkenning op zit. Ofwel hij moet weten welke trein aankomt.
Ik denk dat een van de "juiste voorwaardes" is, dat als je trein X laat vertrekken dat je verwacht dat deze trein X ook degene is die weer terug moet komen.

Maar het is mogelijk dat je meer dan 1 trein weg stuurt en dan bijhouden welke treinen er vertrokken zijn. Als de treinen dan in dezelfde volgorde ook weer terug komen, dan kan het ding weten welke adressen binnen komen. Je moet dan waarschijnlijk invoeren hoeveel treinen er op je hoofdspoor kunnen rijden. Dus je stuurt in volgorde trein X, trein Y en trein Z de baan op, onthoudt dat die op de baan zijn en dan weet je dat trein X, Y en Z in dezelfde volgorde weer terug komen. Opzich handig, maar het lijkt me niet super flexibel. Ik heb een vermoeden dat dingen als treinen toevoegen/verwijderen nog wel een werkje kan zijn. En je moet je schaduwstation vullen, ik weet ook niet hoe ze dat bedacht hebben.

Dit is wat ik denk, en dit zijn aannames. Als er tzt documentatie of antwoorden komen, dan weten we het zeker.

Citaat
Wat wordt er hier bedoeld met "ontstaan"?
Sommige programma's kunnen dmv een railcom terugmelder zelf een trein in een blok plaatsen. Normaal is dat handwerk. Het idee is dat je 1 zo'n railcom melder plaatst bij het inrijspoor, dan kan er een willekeurige treinen binnen komen, het adres wordt herkend en door de computer naar een beschikbaar spoor geloodst.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 10:55:29 »
En je moet je schaduwstation vullen, ik weet ook niet hoe ze dat bedacht hebben.

Eerste keer handmatig, net alsof je een trein op de baan zet.  Daarna kun je een "volgorde" laten werken.  Die volgorde kun je zelf invoeren met eenvoudige opdrachten.  Dus je (diverse) ingevoerde volgordes kun je aan en uit zetten, of onderbreken.

Dus:  uitgaande van een basistoestand (gevuld schaduwstation of anders) kies je een ingevoerd programma (op elkaar volgende gebeurtenissen) en dat wordt uitgevoerd.

Tot zover mijn inzicht na de aansluiting op een proefbaantje.

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 10:56:41 »
Hallo Bas

De Automaus is een product dat nog in ontwikkeling is, en dat primair gebouwd is als een uitgebreide pendel automaat. Dat gedeelte werkt prima. Het eerste weekend van november heeft mijn modelbaan 2 dagen gedraaid op de beurs van Chambéry, geautomatiseerd met automaus. Er reden 4 treinen op een baan met 9 wissels en 16 bezetmelders, en dat ging goed. We hebben geen problemen gehad die aan de Automaus te wijten zijn.

Als pendelautomaat is het mogelijk om zeer beperkt een schaduw station te automatiseren. Vaste treinen op vaste sporen, waarbij de specifieke trein met een knop weggezet of opgehaald wordt.
Daarnaast wordt er op de achtergrond gewerkt aan een uitbreiding die specifiek op schaduwststions gericht is. Deze uitbreiding werkt op dezelfde hardware.
In deze uitbreiding wordt ook gedacht over de manier waarop het systeem kan weten welke trein weggestuurd wordt. Daar zijn ideeën over, maar die moeten uitgewerkt worden
Op dit moment ligt de prioriteit bij het bijwerken van de website.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 11:01:36 »
Op dit moment ligt de prioriteit bij het bijwerken van de website.
(y)  en blijkbaar ken je het al langer, dus verklap alvast wat "geheimpjes" of handigheden.
Zo zie ik al wat verbeteringsmogelijkheden voor de eerste summiere handleiding die bij het apparaat zit.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 11:25:23 »
Er bestaat al een geruime tijd deze camera. Ik heb hem nooit gekocht zelf, maar van wat ik gezien en gelezen heb, zou het een goede kandidaat kunnen zijn voor treinherkenning.

Volgens mij kan je het zo opzetten dat je een trein kan stopzetten voor de camera, een adres invoert en dan op een 'teach' knopje drukt. Vanaf dat moment, gaat die data uitsturen over SPI of I2C over de trein zodra die hem ziet.

Geen gedoe met railcom of ABC  ::)

https://docs.pixycam.com/wiki/doku.php?id=wiki:v1:start

Als je detectie ook nog uitvoert met licht sluizen hoef je niet eens je Dremel uit de kast te trekken  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)