Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?
wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.
IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten In de decoder moet je ze een adres geven, en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6)
Geen enkel probleem, zelfs zonder:Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.
Lastregeling is voorwaarde voor een valide ijking. Daarmee bedoel ik dat de loc altijd met de in Koploper ingevoerde snelheid rijdt. Wat je beschrijft is hoe een programma als Koploper op den duur nog zoveel correcties had ingebouwd - denk aan het leren remmen - dat een zorgvuldige ijking niet eens meer nodig is. Maar bedenk dat leren remmen pas later in Koploper verscheen. Sterker, dat hele ijken zat er in het begin niet in. En toch kon je met drie melders per blok en nog wat instellingen de baan automatiseren. Dat beschreef ik.
Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.
Ja, maar hoeveel werken er nog met de aller eerste versie van koploper? Met de huidige versie is dat allemaal niet meer een vereiste. ( en dat is al een heel aantal versies zo)Het kan, en dan heb je misschien mooier en beter resultaat, maar het is zeker geen vereiste.
Het leven is vol keuzes en niets is definitief toch? Ga aan de slag, wachten op een wonder schiet niet op. Bovendien is niets definitief, Koploper is gratis en bij iTrain kun je een proeflicentie krijgen.Beginners krijgen altijd het advies een proefbaantje maken: ovaaltje met een paar blokken, een inhaal spoor en kopspoor. Of ga een cursus volgen....