Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door hmmglaser
Vandaag om 23:41:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door orientexpress
Vandaag om 23:39:16
Miskoop???? door hmmglaser
Vandaag om 23:34:52
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:28:28
printplaat roco sik stuk door hmmglaser
Vandaag om 23:24:49
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 22:40:23
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 22:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 22:22:48
Overstap naar HTM door Charles_
Vandaag om 22:14:05
Lodewickshaven door wob
Vandaag om 22:08:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 22:08:13
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ronald69
Vandaag om 21:55:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:54:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 21:54:13
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 21:46:19
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:41
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:31:52
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Frans Hufkens
Vandaag om 21:25:53
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 21:22:19
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 21:15:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:13:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:12:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:59:10
Modelspoorbaan van Einte door Rob Ellerman
Vandaag om 20:45:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 20:44:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Alewijn
Vandaag om 20:25:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:54:48
US diorama in H0 door Alewijn
Vandaag om 19:51:35
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 19:12:24

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 3173 keer)

borotof

• Offline Offline
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #45 Gepost op: Vandaag om 16:53:10 »
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden  ;D

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: Vandaag om 17:26:04 »
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden  ;D

Ja, klopt, maar daar heb ik een handregelaar en CV waardes voor... ;D

Ben

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 17:27:30 »
Het alfabet gaat van A tot Z, dan beperk je jezelf toch niet tot ABC..... :laugh:

henk

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 18:33:32 »
IJken is geen verplichting. Ook bij gebruik van een computer kan je zonder. Alleen mis je dan wel mogelijkheden die met abc sowieso niet aan de orde zijn.

En verder moet je zowel bij een computerprogramma als bij abc tijd investeren om het gebruik te doorgronden. Daarna is de computer een stuk flexibeler en heeft aanzienlijk meer mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 20:32:42 »
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?

En dat, na al dan niet grondige bestudering, dus zowel ABC tm Z  :'( als een besturingsprogramma, dit laatste flexibeler is en meer mogelijkheden heeft, daar ben ik het geheel mee eens.
Dus die keuze mag vraagsteller voor zichzelf maken.

Die keuze heb ik voor mezelf al jaren geleden gemaakt. Dat is ABC geworden.

Mocht iemand dan denken, dat ik daarom een programma zou afwijzen, dan heeft die dat fout. Ik heb en gebruik al jaren iTrain, maar dan wel op een geheel eigen wijze.

Eigenwijs ? Jazeker, maar daar kunnen we allemaal wat van 😁

henk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 21:07:49 »
Nou Maarten, wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 21:41:45 »
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?

Geen enkel probleem, zelfs zonder:
wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.

Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.

Even vanuit koploper, omdat ik die ken.
Ijken helpt om een lok heel nauwkeurig ergens te laten stoppen. Maar zonder werkt het ook.
Wat je dan in moet stellen zijn wat minimale decoder stappen waarin een lok moet aankomen op een stop punt.
Als de lok te hard aan komt krijgt hij in het stoppunt direct de snelheid van 0.
In de decoder zet ik de vertragings CV en versnellings cv heel laag, koploper regelt het optrekken en afremmen, niet de decoder.
Dus staat de lok ook direct stil in het stoppunt. En koploper weet dan dat betreffende lok in betreffende stop punt een directe stop kreeg.
Dus de volgende keer in dat blok begint koploper eerder en sneller met afremmen zodat de lok wel met de minimale snelheid in het stop punt komt, en daar dan vervolgens ook rustig kan afremmen en rustig tot stilstand kan komen. Is die dan al te vroeg op een lage snelheid dan wordt dat de volgende keer weer iets trager gedaan zodat hij netjes met de minimaal ingestelde decoder stap het stoppunt bereikt. En daarna rust de stappen daarna afgebouwd worden tot 0.

IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt, maar dan nog altijd kan koploper leren remmen om dit netjes te regelen.

En dit werkt dus ook prima zonder lastregeling. Probleem daarbij is dat het per keer een beetje kan afwijken, en koploper dus blijft corrigeren, maar in het algemeen werkt het prima en zijn de verschillen zo klein dat het elke keer wel mooi uit blijft komen.

En ja je moet een beetje bekend zijn met de opties, maar een rondje van zeg 5 blokken, met een schaduw station met 10 sporen kun je in een uurtje of 2 volledig automatisch rijdend hebben. (alleen de instellingen in koploper, niet de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten )
Enige wat je moet doen is blokken aanmaken, met bijbehorende bezetmelders. en voor je schaduwstation dat ze moeten stoppen, en tussen welke tijden ze moeten blijven staan.
aangeven welke wissels geschakkeld moeten worden tussen welke blokken.
treinen toevoegen.
Als je ze geijkt wilt hebben moet je ze ijken, en dan kun je max en minimale snelheid ingeven deze step kost je wel meer tijd, maar kun je versnellen door het alleen op snelheid van stap 10, 20 en 28 te doen.
Wil je niet ijken dan geef je max en minimale stap van de decoders aan.
En daarna moet je ze rond laten rijden zodat ze kunnen leren remmen, dat duurt dan even, maar daarna gaan je loks netjes langzaam stil staan in de opstel sporen.

In de decoder moet je ze een adres geven, en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6) zodat alle stappen van de decoder gebruikt kunnen worden

Meer is niet nodig.

Ijken maakt het allemaal wat makkelijker. En ijken stelt helemaal niets voor in koploper.
Je bepaald 2 terugmelders, die zet je in koploper, met de lengte er tussen.
Geeft aan of je in 1 of 2 richtingen wilt ijken, zet de trein in dat gedeelte, en zegt dat die moet ijken.
Koploper laat de trein dan voor elke stap op en neer rijden en heeft de lok dan geijkt. In de tussentijd kun je zelf andere zaken doen.
Wil je dit versnellen kun je ook enkele stappen ijken, koploper berekend dan de stappen er tussen, maar dat is dus wel minder nauwkeurig. Maar kost wel veel minder tijd. En geeft over het algemeen ook prima resultaten.

Groet,
Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 22:23:28 »
@ rjr
Duidelijk verhaal en voor mij in ieder geval redelijk verrassend dat het ijken in ieder geval geen probleem hoeft te zijn.
Dus volgende is niet als tegenover het gebruik van een programma bedoeld, maar om duidelijk te maken wat ik met ABC "moet" doen of juist niet hoef te doen.

IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt

de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten

In de decoder moet je ze een adres geven,
en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6)

Ik koop op een beurs/tentoonstelling een loc, die ik graag meteen in wil zetten op mijn ABC baan. Wat moet ik doen ?
- bloklengtes hoeven niet gemeten te zijn, dus ook nergens ingebracht.  Dat is dus vooraf.
- terugmelders heb ik niet, maar daar zou je de ABC modules (BM2 en BM3) voor kunnen lezen
- wisseldecoders heb ik niet, tenzij ik daar voor gekozen heb.  Zijn in ieder geval niet noodzakelijk of juist niet gewenst om het geheel werkend te krijgen. Het systeem stuurt direct (dus analoog), dan is digitaal niet aan de orde. Wisseldecoders met een mogelijkheid voor een dubbele bediening, dus digitaal èn "hand"of "systeem" gestuurd zijn dan natuurlijk ideaal.
- uiteraard moet een decoder een adres hebben
- optrekken is niet interessant voor het systeem maar wel naar smaak in te stellen
- afremmen moet ingesteld worden op òf een vaste remafstand (voorkeur bij volledig automatisch rijden)  òf dusdanig, dat binnen de stopsectie gestopt wordt
- de maximum snelheid hoeft niet ingesteld te worden omdat je de snelheid met je handregelaar ingesteld hebt, maar het is natuurlijk wel slim om dat toch te doen, om te voorkomen dat de loc per ongeluk te hard rijdt om nog binnen de afstand van het stopstuk halt te houden

Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid    en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.