Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door MathynK
Vandaag om 12:01:13
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door ruudns
Vandaag om 12:00:08
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Huup
Vandaag om 11:59:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door borotof
Vandaag om 11:53:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:42:04
SBB eurofima rijtuigen. door Bas, Dordrecht
Vandaag om 11:41:05
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 11:29:51
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 11:24:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Rondom Charlois door sneek
Vandaag om 11:13:04
Bahnstrecke 5867 door spoorzeven
Vandaag om 11:10:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:06:53
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
Alternatieven voor servo's door Eric v C
Vandaag om 10:42:24
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 10:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:17:57
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:43
Miskoop???? door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:18
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:33:42
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:31:03
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door spoorzeven
Vandaag om 09:24:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 08:53:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:21
NS 1145 1981 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:29
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:00:36
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 06:39:30
  

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 3635 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #45 Gepost op: 13 November 2025, 16:53:10 »
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden  ;D

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #46 Gepost op: 13 November 2025, 17:26:04 »
Oh ja, ijken, nog een voorbeeld van waarom computerprogramma's superieur zijn. Je kunt je treinen eenvoudig op schaalsnelheid laten rijden  ;D

Ja, klopt, maar daar heb ik een handregelaar en CV waardes voor... ;D

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6890
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #47 Gepost op: 13 November 2025, 17:27:30 »
Het alfabet gaat van A tot Z, dan beperk je jezelf toch niet tot ABC..... :laugh:

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #48 Gepost op: 13 November 2025, 18:33:32 »
IJken is geen verplichting. Ook bij gebruik van een computer kan je zonder. Alleen mis je dan wel mogelijkheden die met abc sowieso niet aan de orde zijn.

En verder moet je zowel bij een computerprogramma als bij abc tijd investeren om het gebruik te doorgronden. Daarna is de computer een stuk flexibeler en heeft aanzienlijk meer mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #49 Gepost op: 13 November 2025, 20:32:42 »
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?

En dat, na al dan niet grondige bestudering, dus zowel ABC tm Z  :'( als een besturingsprogramma, dit laatste flexibeler is en meer mogelijkheden heeft, daar ben ik het geheel mee eens.
Dus die keuze mag vraagsteller voor zichzelf maken.

Die keuze heb ik voor mezelf al jaren geleden gemaakt. Dat is ABC geworden.

Mocht iemand dan denken, dat ik daarom een programma zou afwijzen, dan heeft die dat fout. Ik heb en gebruik al jaren iTrain, maar dan wel op een geheel eigen wijze.

Eigenwijs ? Jazeker, maar daar kunnen we allemaal wat van 😁

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #50 Gepost op: 13 November 2025, 21:07:49 »
Nou Maarten, wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #51 Gepost op: 13 November 2025, 21:41:45 »
Zonder te ijken wist ik niet en daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Want waar wordt dan geweten (geweten) hoe snel een loc moet stoppen en welke afstand dan is afgelegd ?


Geen enkel probleem, zelfs zonder:
wat meer meldpunten zijn handig zonder ijken en verder gewoon gebruik maken van de instellingen in de decoder, net als bij abc.
Bedenk dat een programma als Digipet al uit de jaren tachtig dateert. Lang voordat lastregeling gemeengoed werd (met uitzondering van Selectrix). En lastregeling is een voorwaarde voor geijkte locs.

Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.

Even vanuit koploper, omdat ik die ken.
Ijken helpt om een lok heel nauwkeurig ergens te laten stoppen. Maar zonder werkt het ook.
Wat je dan in moet stellen zijn wat minimale decoder stappen waarin een lok moet aankomen op een stop punt.
Als de lok te hard aan komt krijgt hij in het stoppunt direct de snelheid van 0.
In de decoder zet ik de vertragings CV en versnellings cv heel laag, koploper regelt het optrekken en afremmen, niet de decoder.
Dus staat de lok ook direct stil in het stoppunt. En koploper weet dan dat betreffende lok in betreffende stop punt een directe stop kreeg.
Dus de volgende keer in dat blok begint koploper eerder en sneller met afremmen zodat de lok wel met de minimale snelheid in het stop punt komt, en daar dan vervolgens ook rustig kan afremmen en rustig tot stilstand kan komen. Is die dan al te vroeg op een lage snelheid dan wordt dat de volgende keer weer iets trager gedaan zodat hij netjes met de minimaal ingestelde decoder stap het stoppunt bereikt. En daarna rust de stappen daarna afgebouwd worden tot 0.

IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt, maar dan nog altijd kan koploper leren remmen om dit netjes te regelen.

En dit werkt dus ook prima zonder lastregeling. Probleem daarbij is dat het per keer een beetje kan afwijken, en koploper dus blijft corrigeren, maar in het algemeen werkt het prima en zijn de verschillen zo klein dat het elke keer wel mooi uit blijft komen.

En ja je moet een beetje bekend zijn met de opties, maar een rondje van zeg 5 blokken, met een schaduw station met 10 sporen kun je in een uurtje of 2 volledig automatisch rijdend hebben. (alleen de instellingen in koploper, niet de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten )
Enige wat je moet doen is blokken aanmaken, met bijbehorende bezetmelders. en voor je schaduwstation dat ze moeten stoppen, en tussen welke tijden ze moeten blijven staan.
aangeven welke wissels geschakkeld moeten worden tussen welke blokken.
treinen toevoegen.
Als je ze geijkt wilt hebben moet je ze ijken, en dan kun je max en minimale snelheid ingeven deze step kost je wel meer tijd, maar kun je versnellen door het alleen op snelheid van stap 10, 20 en 28 te doen.
Wil je niet ijken dan geef je max en minimale stap van de decoders aan.
En daarna moet je ze rond laten rijden zodat ze kunnen leren remmen, dat duurt dan even, maar daarna gaan je loks netjes langzaam stil staan in de opstel sporen.

In de decoder moet je ze een adres geven, en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6) zodat alle stappen van de decoder gebruikt kunnen worden

Meer is niet nodig.


Ijken maakt het allemaal wat makkelijker. En ijken stelt helemaal niets voor in koploper.
Je bepaald 2 terugmelders, die zet je in koploper, met de lengte er tussen.
Geeft aan of je in 1 of 2 richtingen wilt ijken, zet de trein in dat gedeelte, en zegt dat die moet ijken.
Koploper laat de trein dan voor elke stap op en neer rijden en heeft de lok dan geijkt. In de tussentijd kun je zelf andere zaken doen.
Wil je dit versnellen kun je ook enkele stappen ijken, koploper berekend dan de stappen er tussen, maar dat is dus wel minder nauwkeurig. Maar kost wel veel minder tijd. En geeft over het algemeen ook prima resultaten.

Groet,
Roelco

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #52 Gepost op: 13 November 2025, 22:23:28 »
@ rjr
Duidelijk verhaal en voor mij in ieder geval redelijk verrassend dat het ijken in ieder geval geen probleem hoeft te zijn.
Dus volgende is niet als tegenover het gebruik van een programma bedoeld, maar om duidelijk te maken wat ik met ABC "moet" doen of juist niet hoef te doen.


IJken in combinatie met blok lengtes kan helpen zodat de eerste keer al beter uit komt

 de hardware als terugmelders en wisseldecoders aansluiten

In de decoder moet je ze een adres geven,
en de optrek en afrem vertraging (CV 3 en 4 ) laag zetten.
Eventueel kun je de max snelheid ook nog beetje netjes zetten, (CV 5 en 6)


Ik koop op een beurs/tentoonstelling een loc, die ik graag meteen in wil zetten op mijn ABC baan. Wat moet ik doen ?
- bloklengtes hoeven niet gemeten te zijn, dus ook nergens ingebracht.  Dat is dus vooraf.
- terugmelders heb ik niet, maar daar zou je de ABC modules (BM2 en BM3) voor kunnen lezen
- wisseldecoders heb ik niet, tenzij ik daar voor gekozen heb.  Zijn in ieder geval niet noodzakelijk of juist niet gewenst om het geheel werkend te krijgen. Het systeem stuurt direct (dus analoog), dan is digitaal niet aan de orde. Wisseldecoders met een mogelijkheid voor een dubbele bediening, dus digitaal èn "hand"of "systeem" gestuurd zijn dan natuurlijk ideaal.
- uiteraard moet een decoder een adres hebben
- optrekken is niet interessant voor het systeem maar wel naar smaak in te stellen
- afremmen moet ingesteld worden op òf een vaste remafstand (voorkeur bij volledig automatisch rijden)  òf dusdanig, dat binnen de stopsectie gestopt wordt
- de maximum snelheid hoeft niet ingesteld te worden omdat je de snelheid met je handregelaar ingesteld hebt, maar het is natuurlijk wel slim om dat toch te doen, om te voorkomen dat de loc per ongeluk te hard rijdt om nog binnen de afstand van het stopstuk halt te houden

Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid    en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 06:19:00 »
Geen enkel probleem, zelfs zonder:
Lastregeling is ook geen voorwaarde voor geijkte loks.

Lastregeling is voorwaarde voor een valide ijking. Daarmee bedoel ik dat de loc altijd met de in Koploper ingevoerde snelheid rijdt. Wat je beschrijft is hoe een programma als Koploper op den duur nog zoveel correcties had ingebouwd - denk aan het leren remmen - dat een zorgvuldige ijking niet eens meer nodig is.

Maar bedenk dat leren remmen pas later in Koploper verscheen. Sterker, dat hele ijken zat er in het begin niet in. En toch kon je met drie melders per blok en nog wat instellingen de baan automatiseren. Dat beschreef ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 08:56:14 »
Lastregeling is voorwaarde voor een valide ijking. Daarmee bedoel ik dat de loc altijd met de in Koploper ingevoerde snelheid rijdt. Wat je beschrijft is hoe een programma als Koploper op den duur nog zoveel correcties had ingebouwd - denk aan het leren remmen - dat een zorgvuldige ijking niet eens meer nodig is.

Maar bedenk dat leren remmen pas later in Koploper verscheen. Sterker, dat hele ijken zat er in het begin niet in. En toch kon je met drie melders per blok en nog wat instellingen de baan automatiseren. Dat beschreef ik.

Ja, maar hoeveel werken er nog met de aller eerste versie van koploper? Met de huidige versie is dat allemaal niet meer een vereiste. ( en dat is al een heel aantal versies zo)
Het kan, en dan heb je misschien mooier en beter resultaat, maar het is zeker geen vereiste.

Rij zelf op moment met enkele loks waarbij ik lastregeling uit heb gezet omdat dat een mooier en beter rij resultaat geeft. Ja berg op en berg af is de snelheid een klein beetje verschillend, maar totaal rijd hij veel beter en constanter.

En nee, koploper weet dan niet precies hoeveel km/uur hij rijd, maar dat is bij de ABC oplossing zelfde.

Dit gaat alleen allemaal al zo in detail dat het niet meer echt betrekking heeft op de vraag van dit topic.
Kan misschien een beetje helpen in bepalen welke kant je uiteindelijk je keuze laat vallen:
Meer de hardware oplossing,
Of een snelle automatisering, waarbij je later, met meer kennis zaken tot in detail kunt regelen in instellen.

Kortom: nummer, remvertraging en max. snelheid    en dan gaan met die banaan. Voor elke willekeurige loc.

Dat is dus bijna gelijk aan een automatische bestaande baan. Als de baan eenmaal werkt, en je koopt een nieuwe willekeurige loc is dat gelijk aan bovenstaande stappen, met als extra dat je in het programma nog even een scherm moet invullen waar je de nieuwe lok bekend maakt met wat eigenschappen van die lok. Dus ja, is iets meer werk :).

Groet,
Roelco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 10:14:52 »
Het gebruik van software is wel iets wat ik overweeg, maar ik vind de overgang van handmatig naar geautomatiseerd nu nog wat groot. Vandaar de vraag of je een deel (eenvoudig) zou kunnen besturen. Ook om al te grote keuzes even iets behapbaar te maken. De keuze voor een pakket vind ik best groot en heeft best veel gevolgen die (als beginner) moeilijk te overzien zijn..... Dat maakt de keuze extra lastig.

Groeten,
Rogier

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6890
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 10:26:43 »
Het leven is vol keuzes en niets is definitief toch? Ga aan de slag, wachten op een wonder schiet niet op. Bovendien is niets definitief, Koploper is gratis en bij iTrain kun je een proeflicentie krijgen.

Beginners krijgen altijd het advies een proefbaantje maken: ovaaltje met een paar blokken, een inhaal spoor en kopspoor. Of ga een cursus volgen, het toeval wil dat er op 22 november iets gepland staat voor Koploper. Meer info (hoewel nog vaag) vind je hier: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7339

Of kijk hier: https://www.pahasoft.nl/startkopl947.zip In de ZIP zit een pdf en daarin krijg je een beetje gevoel bij het programma Koploper.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22669
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 10:31:50 »
Rogier, ik denk dat het draadje heeft geleerd dat de overgang naar computer of abc even ingrijpend is. Met die computer ben je beter voorbereid als je later toch verder wilt gaan met automatiseren.

Ja, maar hoeveel werken er nog met de aller eerste versie van koploper? Met de huidige versie is dat allemaal niet meer een vereiste. ( en dat is al een heel aantal versies zo)
Het kan, en dan heb je misschien mooier en beter resultaat, maar het is zeker geen vereiste.

Roelco, ik legde alleen maar aan Maarten uit dat automatisering met de computer al 40 jaar lang mogelijk is zonder ijken.  :P :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:34:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.