Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Common ground en Yamorc door bask185
Vandaag om 23:18:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: Geïsoleerd motorschild.  (gelezen 2229 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Geïsoleerd motorschild.
« Gepost op: 09 November 2025, 23:40:52 »
Op bijgaande foto laat ik een motorschild zien van een Fleischmann BR 94. Het ziet er sterk naar uit dat deze al geïsoleerd is.
Kan iemand dat mij bevestigen?

Grt, Ronald.

B2

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2025, 23:52:17 »
Fleischmann  504730 geïsoleerd schild .
Met vr groet, Koos
« Laatst bewerkt op: 09 November 2025, 23:54:00 door B2 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2025, 00:08:59 »
Hallo Koos,
Dank voor je snelle antwoord.
Grt, Ronald.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2025, 07:48:08 »
Een simpele multimeter, een modelbouwert kan niet zonder, kan je dat toch snel duidelijk maken?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Klaar voor vertrek!
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2025, 07:53:00 »
Volgens mij is er een nog makkelijker manier: even tegen het licht houden. Dan zie je hoe de spoortjes onder de verf lopen.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2025, 20:22:27 »
Goed we weten inmiddels dat het schild is geïsoleerd. Heb een poging gedaan om de decoder er op aan te sluiten maar geen werking.
Misschien een rare vraag, waar komt de zwarte draad van de decoder? Ik heb e.e.a. al geprobeerd maar zonder succes.


« Laatst bewerkt op: 27 December 2025, 20:56:14 door Ronald69. Reden: Plaatje duidelijker gemaakt. »
Grt, Ronald.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2025, 20:47:46 »
Hallo Ronald,

Als het goed is staat dat in de handleiding van de decoder, maar standaard worden rood en zwart aangesloten op de stroomafnemers en gaan oranje en grijs naar de motoraansluitingen, wit is voor de seinen voor en geel voor de seinen achter.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2025, 20:55:12 »


Bron:  Lenz handleiding decoders

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2025, 20:56:53 »
Ik heb het e.e.a. verduidelijkt in het plaatje hierboven.
Grt, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22774
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 08:55:11 »
De zwarte draad van de decoder zal op het chassis moeten worden aangesloten.
Zit er niet ergens een soldeerlipje of zo?

Hoeft niet per se op het motorschild. Zo wel, dan zie ik op onderstaand plaatje dat er een breed printspoor rondom de bovenkant van het schild loopt. Via de schroefjes zal dat elektrisch met het chassis zijn verbonden. Op dat spoor ook een klein rond soldeereiland. Wel eerst doormeten of het allemaal klopt Ronald.




Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:55:34 »
Bij Fleischmann is het frame vaak rechtstreeks verbonden via de assen met
één van de twee spoorstaven (vaak links=zwart).
Met de bevestigingsschroeven van de ankerplaat staat het schild daarmee dan in verbinding.
De buitenring ( met een soldeerpunt links boven) is dan de zwarte draad.
Het vraagtekentje in de foto van de motor moet dus zwart worden en ietsje lager worden gesoldeerd...
De drie elementjes op het schild zijn kleine ontstoor-condensatoren om stoorpulsen in het motorcircuit weg te filteren.
Meestal kun je de verlichting bij Fleischmann aansluiten zonder de blauwe +, omdat het frame daar dan als + fungeert.
Geel achter en wit vóór verzorgt dan de met lampjes uitgevoerde seinverlichting, dat kan gewoon zonder speciale lampjes aan te schaffen. Als je handig bent kun je bij een decoder met een groene draad nog een cabineled aansluiten ( met weerstand van 1,5kOhm) tussen groen en blauw (of zwart!). Die werkt dan met F1.
Gebruik wel krimpkous om ongeïsoleerde verbindingen af te dekken.
François

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:24:45 »
Als de originele zwarte draad, die van onder komt op de foto, en die je met rood van de decoder verbonden hebt, als die aan het chassis vastzit, dan moet de zwarte draad van de decoder natuurlijk niet aan het chassis zitten.
Dus eerst meten (weten) waar die zwarte van onder vandaan komt.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 15:47:20 »
Zwarte draad komt van onderen van de stroomafname dus hier gaat rood op. Zwart gaat op het linkse tinbolletje, oranje rechtermotoraansluiting en grijs op de linker. Sprog3 aangeslingerd en................ niks, foutmelding. ven de multimeter gepakt en wat blijkt, er is massa tussen motoraansluiting en op de messing as uitgang. Dus niet geïsoleerd motorschild. Proxxon erbij gepakt en daar rondom alles weg gefreesd. Bedrading opnieuw gesoldeerd en hoera, Sprog3 leest de decoder nu wel uit. Nummer geprogrammeerd(94) en even voor-en achteruit gereden. Prima, deze doet het dus!!!!! straks maar even de rest aansluiten en weer opbouwen.


Grt, Ronald.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 16:18:43 »
De rode draad heeft een krimpkous erom zitten, maar die zit nog "los":
dan kan deze makkelijk verschuiven en alsnog sluiting veroorzaken.
Even met de soldeerbout over de krimpkous en deze krimpt strak om de
draadverbinding die nu veilig zit opgeborgen...François

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
  • Duitsland TP III/IV
Re: Geïsoleerd motorschild.
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 16:51:29 »
Is inmiddels al gebeurd François, had het al in de tekst vermeld. Wit en geel zijn ook aangesloten, de kap zit er weer op en hij rijdt nu digitaal i.p.v. analoog.
Dank iedereen voor het meedenken!!  (y)
Op naar een volgend project.
Grt, Ronald.