Dus niet 16 draden losschroeven en dan de boel uitwisselen en hopen dat je daarna alles goed gelabeld hebt als je het weer terug wil hangen.
Nooit meer kortsluiting dus omdat een relais stuk is.
Wel een leuk idee om een computer programma het concept van 'modules' te laten kennen. Dan heb je modules met je wissels, seinen, blokken, terugmelders etc. Dan kan je in het programma on the fly eventjes de blokken in de volgorde zetten die matcht met je opstelling et voila.
Er zit nu ook een zener om een vaste referentie te maken en een 33mOhm shunt weerstand. Het idee is dat bij ongeveer 3A, de spanning over de shunt weerstand 0.1V is. Dat moet een van de comperators trippen, die moet de flipflop toggelen, de flipflop moet beide mosfets (10A) toggelen waardoor het puntstuk zou moeten worden omgepoold naar de andere rail.
Ho Dennis,je geeft aan dat je de decoders voor een modulebaan gaat gebruiken.Mijn beeld van een modulebaan is dat je modules flexibel kan inzetten en daarmee dat het sporenplan wijzigt afhankelijk van hoe en welke modules je gebruikt.Bijvoorbeeld hoe dit bij FREMO of AKTT gebeurt.
De besturing zal dan mee moeten bewegen. Dit betekend dat alle elektronica lokaal op een module zit en enkel voeding en de besturingssysteem worden doorgegeven.Een kleine decoder welke meerdere taken kan uitvoeren is dan een must. Want op een module zitten vaak slechts geen of enkele wissels, enkele seinen en terugmelding.
of bedoel je een segmentbaan: Een vastte opstelling welke in kleinere segmenten is verdeeld welke altijd in een vaste opstelling wordt opgebouwd?Naast voeding en de besturingsbussen maak ik uit jou verhaal op dat je ook de aansturing van wissels e.d. naar meerdere modules brengt.
Wat betreft de voeding voor de decoders. wat is de functie van e voeding verdeel print? en de zet deze print de baanvoeding om naar 18V voor de decoders en de decoders zetten de 18V weer om in 5V / 3,3V?Zou dit niet eenvoudiger kunnen? en als je enkel servo's gaat toepassen heb je voor de decoders ook geen 12V nodig .
als ik me niet vergis moeten de signalen op de + en - ingang van de opamp onderling verwisseld worden.
Hij heeft beveiliging voor overvoltage, overvoltage, reverse current, reverse polarity en nog een paar
Hij kan de uitgangen van de verschillende decoders trapsgewijs inschakelen
In principe heeft elke wissel, sein en terugmelder op een module een vast adres. Dat zal niet veranderen ongeacht de indeling.Zelf zou ik een vast aantal adressen, 32 ofzo, per module toekennen voor zowel wissels, seinen en terugmelders. Die hebben onderling andere soort adressen, dus terugmelder 100 != wissel 100. Maar for the sake of logic kan je de nummers alsnog gescheiden houden.Dus bij een andere opstelling, hoeft alleen het programma aangepast te worden. Zelf zou ik op voorhand verscheidene programma's voor verscheidene opstellingen gebruiken. Maar dit kan eigenlijk alleen als het aantal opstellingen beperkt is. Wel een leuk idee om een computer programma het concept van 'modules' te laten kennen. Dan heb je modules met je wissels, seinen, blokken, terugmelders etc. Dan kan je in het programma on the fly eventjes de blokken in de volgorde zetten die matcht met je opstelling et voila. Misschien een leuk idee voor TrainTastic
Ik heb een concept gemaakt, daarbij een beetje gespart met Patrick Smout, die hadden goede ingevingen.In grote lijnen: Ik meet stroom met een ACS712 chip. Die output een spanning van ongeveer 2.5V bij 0A. Per A komt er afhankelijk van de richting 100mV of 185mV (afhankelijk van welke versie acs) bij of af. Die spanning gaat naar een 2 tal comperators. En die hebben een vaste threshold waarde die overeenkomt met iets met net onder de 3A.[plaatje]Als die stroom dus bereikt wordt, schakelen de comperators. En die schakelen een JK flipflop. Die moet dan omtoggelen. Een klein RC circuit zorgt er voor dat het niet moet denderen.Maar dit schema klopt inmiddels niet meer omdat de te grote back2back mosfets vervangen zijn door een te grote gelijkrichter. . Het mosfet circuit moet ik nog opnieuw doen. Ik denk overigens dat ik mede door de gelijkrichter de ACS712 zou kunnen vervangen door een shunt weerstand, die spanning kan ik dan direct naar 1 comperator leiden. Dat is wellicht geen slecht idee.