Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
HenkN
Vandaag
om 22:40:44
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Michiel2
Vandaag
om 22:35:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Michiel2
Vandaag
om 22:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:29:35
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 22:13:30
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
timtrein
Vandaag
om 22:13:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Die Bahn
Vandaag
om 21:45:49
Mijn geweatherde modellen
door
Frank 123
Vandaag
om 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 21:41:40
LS Models 2025
door
Cegielski
Vandaag
om 21:32:38
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:26:11
Doornvliet
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 21:21:32
S88N bezetmelder
door
bask185
Vandaag
om 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Frank 123
Vandaag
om 21:00:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
Vandaag
om 20:55:12
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:40:04
Stottering Piko 98551BD
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 20:10:03
Bf Kibronn
door
Eric B
Vandaag
om 19:52:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Fred_G
Vandaag
om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal.
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis?
door
henk
Vandaag
om 16:07:44
Aachenau West
door
Bertje B
Vandaag
om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
door
Benelux795
Vandaag
om 15:06:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Zelfgemaakt BiDiB modules
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Zelfgemaakt BiDiB modules (gelezen 3012 keer)
vt175
Diespe
Re: Zelfgemaakt BiDiB modules
«
Reactie #15 Gepost op:
Vandaag
om 22:00:06 »
Dennis, een zeer interessante ontwikkeling! Top gedaan.
Een vraag, waarom kies je voor een 18v voeding voor de decoder printen en niet voor bv 5v?
Mijn TT modulebaan project
TT, Ep. III - VI
bask185
Re: Zelfgemaakt BiDiB modules
«
Reactie #16 Gepost op:
Vandaag
om 22:13:30 »
Ik heb 1 serieus punt van kritiek op de boards. En dat is dit
Male headers en draadjes dat gaat niet samen. Ja je kan van dupont connectoren pakken en zelf al je wissel draden in elkaar krimpen, maar zelfs dan is het nog niks. En dat is best veel werk om te doen.
Ik zou op zijn allerminsts kijken naar 2.54mm screw terminals (C474921), die hebben ze bij JLCPCB. Persoonlijk vind ik die te klein en pak daarom 3.5mm. Die gaan echter niet op jouw board passen als ik zo kijk.
Verder heb ik een paar observaties waarmee je iets kan doen of niet. Zijn deels ook mening dingetjes.
Wat je doet met die relais uitbreiding, vind ik slim maar ook erg duur. Ik zie dat je een zes polige connector heb tussen de 2 printen, nou dat is prima. Maar dan zie ik een shitload aan elektronica op die relais kaart en ik niet bevatten waarom je dat nu vrijwillig doet.
Als je door die connector 12V voert, had je de relais kaart kunnen uitvoeren met 2x 74HC595 schuifregisters, een tweetal ULN2803 en een 5V spanningsregulator. Als je de 5V ook doorvoer heb je de spanningsregulator ook niet nodig. Dan kan je hem ook nog een keer daisychain-baar maken. Als jij namelijk met je spoeldecoder 8 elektrofrogs gaat aansturen met spoelaandrijving, dan heb je 2 relais per wissel dus 16 relais totaal nodig. En anders kan je nog I2C extenders pakken, maar dat is iets duurder. Ik zag SDL en SCL test pads, dus ik vermoed dat je I2C gebruik tussen de relais print en basis print?
Ik had zelf ook een insteek (letterlijk) voor relais printen. Ik heb uiteindelijk 2 versies, eentje met een enkele bistabiel relais en een met 2 monostabiel relais. En dat heeft bepaalde voordelen. Ik had eerste relais DCC decoders in de buis maar die heb ik vervangen door insteek modules
Die bovenste is de latching relay. Die is alleen goed voor unifrog wissels. Het idee is dat je screw terminal plug uit de decoder trekt, de relais printplaat, prik je dan in de decoder en de plug steek je dan weer in de andere kant van de relaisprint. De wisseldraden worden van links naar rechts gewoon 1 op 1 doorgevoerd.
Als je dan niet die 'male' plug soldeert maar een conventionele screw terminal. Dan kan je de relais zelf dicht bij de wissel plaatsen. En het ding kan je dan met elke andere decoders of standalone (denk aan viesmann 5552) gebruiken. Dit maakt hem veelzijdig.
Die print met 2 monostabiele relais, noem ik general purpose. Het zijn gewoon 2 monostabiele relais die je met een decoder uitgang kan schakelen. Niks fancy aan.
Die general purpose relais, kan je aansluiten op zowel spoel als servo decoder. En ook hier gaat op, vervang de plug door een rechtstreekse screw terminal en hij is multi-inzetbaar. Met die general purpose kan je voor de servo decoder zowel unifrog als elektrofrog wissels afhandelen. En op de spoel decoder kan je voor alles gebruiken eigenlijk. Op die servo decoder heb ik ook een PCA9685 gezet, en ik had 8 pinnen over.. Dus die pinnen gaan naar een ULN2803, en daarmee kan ik mijn 8 relais schakelen.
Ik heb ze nog niet geprototyped, maar het zou ongeveer €3,50 fabricage kosten per relais print bedragen. En dan heb ik het over die dubbele! Dus €1,75 per relais.
Nog een handigheid is dat ze ook in through-hole variant bestaan, de printen. Die SMD dingen moet je eigenlijk (hoeft niet perse) als panel bestellen, dat is voordelig... per stuk maar je hebt dan wel meteen veel stuks ook
. Enfin, die through hole dingen, kan je gewoon los kopen, als je wilt proberen of je hebt er weinig nodig.
Laatste handigheid. Dit zie je niet in de verouderde afbeelding, maar de printen zijn even breed als de connector afstand op de decoders. Dat betekent, als ik een panel bestel van 2x12 dan kan ik ze afbreken in groepjes van vier. Die kan ik dan als 1 unit in de decoder pluggen.
En wat gewoon mooi is, stel nu dat ik op mijn 8 voudige spoeldecoder slechts 1 relais wil hebben... dan kan dat gewoon. In jouw opstelling, als ik 1 relais nodig heb voor.. iets, dan heb ik er meteen 8.. met dure elektronica er bij.
Ik zeg niet dat wat ik doe beter ik. Ik zeg wel dat het anders, goedkoper en flexibeler is.
En lang leve Open hardware. Dat staat ook onderop m'n decoders en dingetjes
Mvg,
Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-