Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:07:40
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:32:55
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 16:21:50
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 15:34:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 13:45:52
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
  

Auteur Topic: Piko Eas-z gebracht als Eaos  (gelezen 1316 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Gepost op: 03 November 2025, 17:53:24 »
Najaar 2025 werd een nieuw speeltje van Piko uitgeleverd. Een zogenaamde Eaos.
In een forum bij onze oosterburen worden alle varianten genoemd:

98553-A1 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 158-7
98553-A2 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 188-4 
98553-A3 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 219-7
98553-A4 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 239-5

98553-B1 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: n.b.
98553-B2 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 255-7
98553-B3 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 273-0
98553-B4 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 294-6

98553-C1 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 635-4
98553-C2 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 657-6
98553-C3 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 617-0
98553-C4 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 599-0

98553-D1 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 021-0
98553-D2 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 028-5
98553-D3 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 037-6
98553-D4 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 044-2

98553-E1 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 677-8
98553-E2 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 668-7
98553-E3 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 652-1
98553-E4 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 647-1

98553-F1 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 954-1
98553-F2 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 079-7
98553-F3 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 463-9
98553-F4 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 185-2

en als Zwitserland freak beperk ik me tot de SBB-varianten.

Volgens de tekst en de vormgeving zou het gaan om een Eaos, maar dan wel een heel vreemde.
Vervolgens bleek dat het geen Eaos is maar een Eas-z.
De opdruk op de wagon is fantasie.

Om dat met wat meer aplomb te durven stellen, besloot ik te googlen op het bedrijfsnummer, oftewel de UIC.
Normaal gesproken, als een voertuig echt bestaat /bestaan heeft, dan vind je hem online terug, hetzij met het volledige nummer, hetzij met het eerste deel ervan 31 85 532. In beide gevallen niets te vinden
(op de aankondiging van het Piko nieuws bij dat ene forum na).

Merkwaardig is het taalgebruik; dat wekt de indruk dat Piko Eaos gebruikt als een verzamelnaam voor alle soorten open bak goederenrijtuigen. Alles heet Eaos, zelfs als er op het model Eas staat (zoals bij de DB-versie).

Onder fotografen van paddenstoelen, planten en dieren is het goed gebruik om een object eerst op naam te brengen, en dan pas in te schieten in een databank. Met treintjes werkt het op naam brengen op eenzelfde manier.
Zo'n (hiërarchische) manier van indelen en op naam brengen wordt op bahnbilder.de gebruikt.
In de categorie goederenwagens staat o.a. het geslacht E (open goederenwagons), en daarbinnen staan de aparte soorten (of types), zoals Es, Eaos, Eas, eanos, eamnos, ealos, enz.

Piko lijkt type aanduidingen dwars door elkaar te gebruiken alsof het een pot nat is, en dat leidt in dit geval tot wonderlijke gevolgen. De als Eaos benoemde SBB wagon rijdt op draaistellen die onder Eanos horen te zitten, en niet op draaistellen die bij een SBB-Eaos horen. De vlakverdeling is onzinnig, en in geen geval Eaos, het middelste paar deuren komt bij Eaos niet voor. Er zijn teveel ribben.



Waar ken ik dit verschijnsel van? Van Liliput. Die kwam jaren geleden met een NS-Eanos op de markt, met de vlakverdeling van Eaos op draaistellen van Eanos, met de belettering van Eanos. L'histoire enz. Fantasie.

Enfin, omdat ik dit type goederenwagon (Eas-z) nog nooit in Zwitserland heb zien rijden, en de fotografen op bahnbilder.de ook niet, dook ik mijn eigen archief maar eens in, en vond een SK (Slowakije, Slowaakse) Eas tijdens de suikerbieten campagne actief, en die zag er toch echt heel anders uit. Kennelijk leent de SBB af en toe wagons uit andere landen. Maar zelfs uit Kroatië?




Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2025, 18:02:53 »
Hallo Jan Willem,

Dank voor je speurwerk  (y)
Ik was al tot de conclusie gekomen dat het een fantasie model moest zijn.

Mvg Johan

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2025, 18:03:44 »
Het is nou eenmaal een model in het hobbysegment, dus dat ze daar een niet kloppend beschikbaar basismodel voor gebruiken is toch niet zo bijzonder...  ???
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 18:05:18 door Quinzeedied »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2025, 18:17:11 »
Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2025, 18:24:42 »
Een aantal van je conclusies zijn begrijpelijk, maar toch een paar puntjes:

- Je geeft de draaistellen als van de Eanos. Dat klopt niet, NS Eanos reden op type 652, LHB als fabrikant. Maar andere Eanos rijden veelal op Y25 draaistellen. De draaistellen op de foto zijn oostblok draaistellen, type Niesky of variant. Alleen onder voormalig Oostblok wagens in gebruik

- Eas wagens waarvan de kopklappen zijn vastgelast krijgen dan vaak de Eaos codering, aangezien ze niet meer over de kop worden gelost. Dus een dergelijke wagen lijkt een Eas, maar is het niet

- In tijdperk VI zijn de wagens erg zeldzaam geworden. Door het dalende kolengebruik zijn veel Eas/Eaos types van modernere bouwjaren nu ingezet. De wagens van Piko zijn een Oost-Europees model, dus zijn ze ook veelal in die landen bij maatschappijen ingezet

- De SBB moet ieder jaar overal vandaag Ea(no)s wagens verzamelen (huren) om de bietenoogsten te kunnen vervoeren. Interessante treinen, want je vindt hierin dus oude en van veel vreemde maatschappijen wagens. Omdat ze met water door de deuren worden gelost, zijn de kopklappen niet nodig bij de huur.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 20:41:37 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2025, 18:27:17 »
Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.

Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2025, 18:40:52 »
Als je een beter gelijkende SBB Eaos van Piko zoekt:  Piko 97300.
Deze is uiteraard een stuk duurder.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2025, 20:28:47 »
bedankt voor  de correcties. (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2025, 21:06:11 »
Het basismodel klopt wel als DR uitvoering.
Maar het model stamt al uit de jaren 60 en is zodoende geen state-of-the-art.
Onlangs zijn voor de Wilde13+ keten twee nieuwe nummers uitgebracht, Piko art 72252 en 72253.
Verder zijn er nog 3 nummervarianten te vinden in de startset 57138.

Alle andere versies (niet DR) hebben geen concrete voorbeelden, enige overeenkomst is open bak met twee draaistellen...

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2025, 08:56:09 »
Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment

Inderdaad. Het is op zich goed om te zien dat het tegenwoordig verwarring oplevert als Piko modellen uitbrengt die duidelijk 'hobby' zijn, de reputatie van vroeger is dus echt aan het vervliegen.

Aan de andere lijkt het wel steeds moeilijker te worden voor Piko om dat hobbysegment nog te handhaven, juist vanwege de verwarring (wat ze ook zelf veroorzaken door fouten als door de 'NS 6400' in het Expert segment te plaatsen)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • Metrop-Märklin
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2025, 14:40:07 »
ad 1.  Maar andere Eanos rijden veelal op Y25 draaistellen.
(...)
ad 2. Eas wagens waarvan de kopklappen zijn vastgelast krijgen dan vaak de Eaos codering, aangezien ze niet meer over de kop worden gelost.
(...)
ad 3. De SBB moet ieder jaar overal vandaag Ea(no)s wagens verzamelen (huren) om de bietenoogsten te kunnen vervoeren. Omdat ze met water door de deuren worden gelost, zijn de kopklappen niet nodig bij de huur.
Top info, maar, maar maar ....

ad 1. Ik had ooit een artikel gelezen over de gegoten dan wel gelaste draaistellen van de Zwitserse Eaos bakken.
Daarop besloot ik wat wagonnetjes op elkaar te stapelen om de draaistellen nader te vergelijken (Een Lima/Hema hobby model van de eerste lichting, een Liliput en een Märklin wagonnetje. Alle drie Y25 maar die van Lima was een gelaste imitatie (en dus onjuist; later bracht Lima een gecorrigeerde versie uit).

Kijk ik nou naar de SBB Eanos draaistellen op bahnbilder.de, dan kom ik 2 verschillende typen draaistellen tegen, de een is Y25, de ander niet. Maar ze zijn zeker weten ongelijk aan die van de Eaos. Ik vraag me af hoe ik mijn kennis op dat punt kan bijschaven.

ad 2. Kopklappen, ik heb dat woord niet kunnen terugvinden (wat op zich weinig zegt).Ik begrijp uit je opmerking dat Eas oorspronkelijk verschilt van Eaos en Eanos door het lossen via de kop, althans als het losgestort voer is (penen, sluitkool, rapen). Boomstammen (loofhout stammen) en schroot werden ongetwijfeld nooit over de kop gelost.
Een van de leuke dingen van bahnbilder.de vond ik de foto's van ladingen en het beladen van Eaos en Eanos wagons.

ad 3. Lossen met water door de deuren (dat ik daar niet op heb kunnen komen). Ik dacht dat het aantal deurparen per kant te maken had met de arbeidskosten (dus dat in lage lonen landen meer deurparen logischer lijken, en dat ik dus deze Piko in de lage lonen landen zou moeten kunnen vinden, lees Oostblok).
Die hypothese kwam aardig overeen met het voorkomen van Eaos en Eanos wagons met maar 1 paar deuren per kant in hogere lonen landen. Mooi, deze hypothese is bij deze geschrapt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2025, 17:59:44 »
ad 1. Ik had ooit een artikel gelezen over de gegoten dan wel gelaste draaistellen van de Zwitserse Eaos bakken.
Daarop besloot ik wat wagonnetjes op elkaar te stapelen om de draaistellen nader te vergelijken (Een Lima/Hema hobby model van de eerste lichting, een Liliput en een Märklin wagonnetje. Alle drie Y25 maar die van Lima was een gelaste imitatie (en dus onjuist; later bracht Lima een gecorrigeerde versie uit).
Hangt ervan af welke SBB Eaos je bedoelt. De oorspronkelijke 1400 Eaos van de SBB uit de 70er jaren hebben inderdaad gegoten draaistellen, maar later zijn er meer wagens (2e hands) aangeschaft die wel degelijk gelaste Y25 hebben. Maar natuurlijk allemaal standaard UIC-Eaos. Nier die Piko variant.

Citaat
Kijk ik nou naar de SBB Eanos draaistellen op bahnbilder.de, dan kom ik 2 verschillende typen draaistellen tegen, de een is Y25, de ander niet. Maar ze zijn zeker weten ongelijk aan die van de Eaos. Ik vraag me af hoe ik mijn kennis op dat punt kan bijschaven.
SBB heeft oorspronkelijk (na de standaardisering van de Eanos door de ORE/UIC) geen Eanos aangeschaft en pas later deze gehuurd bij AAE, Nacco etc. Daardoor ook de verschillende draaisteltypen.

Lees Stefan Carstens Offeren Wagen(2) https://www.modellbahnunion.com/Spur-H0/Gueterwagen-H0/Buch-Modell-Vorbild-offene-Wagen-2.htm?a=article&ProdNr=MU-H0-Q00009&p=826

Citaat
ad 2. Kopklappen, ik heb dat woord niet kunnen terugvinden (wat op zich weinig zegt).Ik begrijp uit je opmerking dat Eas oorspronkelijk verschilt van Eaos en Eanos door het lossen via de kop, althans als het losgestort voer is (penen, sluitkool, rapen). Boomstammen (loofhout stammen) en schroot werden ongetwijfeld nooit over de kop gelost.
Leer de UIC wagencodes, dan snap je de verschillen en waar o en n coderingen voor worden gebruikt

Citaat
ad 3. Lossen met water door de deuren (dat ik daar niet op heb kunnen komen). Ik dacht dat het aantal deurparen per kant te maken had met de arbeidskosten (dus dat in lage lonen landen meer deurparen logischer lijken, en dat ik dus deze Piko in de lage lonen landen zou moeten kunnen vinden, lees Oostblok).
Die hypothese kwam aardig overeen met het voorkomen van Eaos en Eanos wagons met maar 1 paar deuren per kant in hogere lonen landen. Mooi, deze hypothese is bij deze geschrapt.
De Zwitsers hebben nog steeds suikerfabrieken die per spoor worden beleverd, vandaar de behoefte aan veel van deze wagens. Maar ook hout en schroot worden door de SBB vervoer.
De 3 sets deuren zijn een uitvloeisel van de ontwerpburo's win het Oostblok. Veel kolen daar zijn van een slechte, aan elkaar klonterende kwaliteit. Misschien dat dat de reden was om meer deuren in te bouwen om het lossen te vereenvoudigen. De Eaos met slechts 1 set deuren zijn gewoon een bezuinigingmaatregel omdat deuren nou eenmaal meer geld kosten het het lossen nu vaak door grutters, magneten of omkiepen gebeurt. Er zijn nu zelfs Eaos in omloop die slechts een klein inspectieluikje hebben ipv deuren.

Maar zoals gezegd: Stefan Carsten - Offene Wagen deel 2

dirkjan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4776
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 09:13:04 »
Als je een beter gelijkende SBB Eaos van Piko zoekt:  Piko 97300.
Deze is uiteraard een stuk duurder.

Die heeft niet de gegoten draaistellen. Ik heb gezocht naar foto's van het voorbeeld met de nu door Piko gemonteerde versies, niet kunnen vinden. Omdat dat weinig zegt: Klopt het dan wel? De uitgebrachte versie is een tp6-variant, zijn ze bij revisie van andere draaistellen voorzien?

Kwestie van smaak, ook al zou het kloppen: Het smoelt niet...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4073
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 10:33:45 »
Die heeft niet de gegoten draaistellen.
Ik denk dat je de foto van de Piko website bedoelt, daar hebben de wagens inderdaad 652 draaistellen. Bij echte foto's van de modellen zie je dat ze wel degelijk gegoten Y25 hebben.

Overigens hebben SBB Eaos in de serie 5376 wel BA 575 draaistellen. Dit zijn Eaos die later zijn gekocht (tweedehands). Dus rij je modern kun je lekker afwisselen (en je uitleven in vervuilen!)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:43:32 door Falkenberg »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4776
    • Filmpjes op YouTube
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT