Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.
Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment
ad 1. Maar andere Eanos rijden veelal op Y25 draaistellen. (...)ad 2. Eas wagens waarvan de kopklappen zijn vastgelast krijgen dan vaak de Eaos codering, aangezien ze niet meer over de kop worden gelost. (...)ad 3. De SBB moet ieder jaar overal vandaag Ea(no)s wagens verzamelen (huren) om de bietenoogsten te kunnen vervoeren. Omdat ze met water door de deuren worden gelost, zijn de kopklappen niet nodig bij de huur.
ad 1. Ik had ooit een artikel gelezen over de gegoten dan wel gelaste draaistellen van de Zwitserse Eaos bakken.Daarop besloot ik wat wagonnetjes op elkaar te stapelen om de draaistellen nader te vergelijken (Een Lima/Hema hobby model van de eerste lichting, een Liliput en een Märklin wagonnetje. Alle drie Y25 maar die van Lima was een gelaste imitatie (en dus onjuist; later bracht Lima een gecorrigeerde versie uit).
Kijk ik nou naar de SBB Eanos draaistellen op bahnbilder.de, dan kom ik 2 verschillende typen draaistellen tegen, de een is Y25, de ander niet. Maar ze zijn zeker weten ongelijk aan die van de Eaos. Ik vraag me af hoe ik mijn kennis op dat punt kan bijschaven.
ad 2. Kopklappen, ik heb dat woord niet kunnen terugvinden (wat op zich weinig zegt).Ik begrijp uit je opmerking dat Eas oorspronkelijk verschilt van Eaos en Eanos door het lossen via de kop, althans als het losgestort voer is (penen, sluitkool, rapen). Boomstammen (loofhout stammen) en schroot werden ongetwijfeld nooit over de kop gelost.
ad 3. Lossen met water door de deuren (dat ik daar niet op heb kunnen komen). Ik dacht dat het aantal deurparen per kant te maken had met de arbeidskosten (dus dat in lage lonen landen meer deurparen logischer lijken, en dat ik dus deze Piko in de lage lonen landen zou moeten kunnen vinden, lees Oostblok). Die hypothese kwam aardig overeen met het voorkomen van Eaos en Eanos wagons met maar 1 paar deuren per kant in hogere lonen landen. Mooi, deze hypothese is bij deze geschrapt.