Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
Vandaag om 23:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 23:20:24
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 22:55:55
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:50:57
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 22:47:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
  

Auteur Topic: Piko Eas-z gebracht als Eaos  (gelezen 282 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • Metrop-Märklin
Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Gepost op: Vandaag om 17:53:24 »
Najaar 2025 werd een nieuw speeltje van Piko uitgeleverd. Een zogenaamde Eaos.
In een forum bij onze oosterburen worden alle varianten genoemd:

98553-A1 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 158-7
98553-A2 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 188-4 
98553-A3 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 219-7
98553-A4 – Hochbordwagen (Eaos), DB-Cargo, Epoche V, BN: 11 80 542 0 239-5

98553-B1 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: n.b.
98553-B2 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 255-7
98553-B3 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 273-0
98553-B4 – Hochbordwagen (Eaos), NS-Cargo, Epoche VI, BN: 31 84 537 6 294-6

98553-C1 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 635-4
98553-C2 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 657-6
98553-C3 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 617-0
98553-C4 – Hochbordwagen (Eaos), PKP-Cargo, Epoche VI, BN: 31 51 5355 599-0

98553-D1 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 021-0
98553-D2 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 028-5
98553-D3 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 037-6
98553-D4 – Hochbordwagen (Eaos), Rail-Cargo-Austria, Epoche VI, BN: 31 81 5380 044-2

98553-E1 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 677-8
98553-E2 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 668-7
98553-E3 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 652-1
98553-E4 – Hochbordwagen (Eaos), CD-Cargo, Epoche VI, BN: 31 54 5954 647-1

98553-F1 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 954-1
98553-F2 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 079-7
98553-F3 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 463-9
98553-F4 – Hochbordwagen (Eaos), SBB, Epoche VI, BN: 31 85 532 0 185-2

en als Zwitserland freak beperk ik me tot de SBB-varianten.

Volgens de tekst en de vormgeving zou het gaan om een Eaos, maar dan wel een heel vreemde.
Vervolgens bleek dat het geen Eaos is maar een Eas-z.
De opdruk op de wagon is fantasie.

Om dat met wat meer aplomb te durven stellen, besloot ik te googlen op het bedrijfsnummer, oftewel de UIC.
Normaal gesproken, als een voertuig echt bestaat /bestaan heeft, dan vind je hem online terug, hetzij met het volledige nummer, hetzij met het eerste deel ervan 31 85 532. In beide gevallen niets te vinden
(op de aankondiging van het Piko nieuws bij dat ene forum na).

Merkwaardig is het taalgebruik; dat wekt de indruk dat Piko Eaos gebruikt als een verzamelnaam voor alle soorten open bak goederenrijtuigen. Alles heet Eaos, zelfs als er op het model Eas staat (zoals bij de DB-versie).

Onder fotografen van paddenstoelen, planten en dieren is het goed gebruik om een object eerst op naam te brengen, en dan pas in te schieten in een databank. Met treintjes werkt het op naam brengen op eenzelfde manier.
Zo'n (hiërarchische) manier van indelen en op naam brengen wordt op bahnbilder.de gebruikt.
In de categorie goederenwagens staat o.a. het geslacht E (open goederenwagons), en daarbinnen staan de aparte soorten (of types), zoals Es, Eaos, Eas, eanos, eamnos, ealos, enz.

Piko lijkt type aanduidingen dwars door elkaar te gebruiken alsof het een pot nat is, en dat leidt in dit geval tot wonderlijke gevolgen. De als Eaos benoemde SBB wagon rijdt op draaistellen die onder Eanos horen te zitten, en niet op draaistellen die bij een SBB-Eaos horen. De vlakverdeling is onzinnig, en in geen geval Eaos, het middelste paar deuren komt bij Eaos niet voor. Er zijn teveel ribben.



Waar ken ik dit verschijnsel van? Van Liliput. Die kwam jaren geleden met een NS-Eanos op de markt, met de vlakverdeling van Eaos op draaistellen van Eanos, met de belettering van Eanos. L'histoire enz. Fantasie.

Enfin, omdat ik dit type goederenwagon (Eas-z) nog nooit in Zwitserland heb zien rijden, en de fotografen op bahnbilder.de ook niet, dook ik mijn eigen archief maar eens in, en vond een SK (Slowakije, Slowaakse) Eas tijdens de suikerbieten campagne actief, en die zag er toch echt heel anders uit. Kennelijk leent de SBB af en toe wagons uit andere landen. Maar zelfs uit Kroatië?




Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 18:02:53 »
Hallo Jan Willem,

Dank voor je speurwerk  (y)
Ik was al tot de conclusie gekomen dat het een fantasie model moest zijn.

Mvg Johan

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 18:03:44 »
Het is nou eenmaal een model in het hobbysegment, dus dat ze daar een niet kloppend beschikbaar basismodel voor gebruiken is toch niet zo bijzonder...  ???
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:05:18 door Quinzeedied »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • Metrop-Märklin
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 18:17:11 »
Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 18:24:42 »
Een aantal van je conclusies zijn begrijpelijk, maar toch een paar puntjes:

- Je geeft de draaistellen als van de Eanos. Dat klopt niet, NS Eanos reden op type 652, LHB als fabrikant. Maar andere Eanos rijden veelal op Y25 draaistellen. De draaistellen op de foto zijn oostblok draaistellen, type Niesky of variant. Alleen onder voormalig Oostblok wagens in gebruik

- Eas wagens waarvan de kopklappen zijn vastgelast krijgen dan vaak de Eaos codering, aangezien ze niet meer over de kop worden gelost. Dus een dergelijke wagen lijkt een Eas, maar is het niet

- In tijdperk VI zijn de wagens erg zeldzaam geworden. Door het dalende kolengebruik zijn veel Eas/Eaos types van modernere bouwjaren nu ingezet. De wagens van Piko zijn een Oost-Europees model, dus zijn ze ook veelal in die landen bij maatschappijen ingezet

- De SBB moet ieder jaar overal vandaag Ea(no)s wagens verzamelen (huren) om de bietenoogsten te kunnen vervoeren. Interessante treinen, want je vindt hierin dus oude en van veel vreemde maatschappijen wagens. Omdat ze met water door de deuren worden gelost, zijn de kopklappen niet nodig bij de huur.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:41:37 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 18:27:17 »
Klopt, ook ik heb de nodige fantasie modellen. Maar van Piko had ik dit niet verwacht, juist omdat ze samenwerkend met de Zwitserse importeur Arwico (die de 3d tekeningen leverde) een naam hadden opgebouwd als betrouwbaar merk.

Wat verwacht je van een wagentje van 15 Euro? Zelfde als de uitgekauwde Roco beginsetwagens. Daarvoor heeft Piko zijn wagens onderverdeeld in de segmenten Hobby, Classic en Expert in oplopende detaillering en getrouwe weergave. En ja, deze wagens zitten in het Hobby segment

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 18:40:52 »
Als je een beter gelijkende SBB Eaos van Piko zoekt:  Piko 97300.
Deze is uiteraard een stuk duurder.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • Metrop-Märklin
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 20:28:47 »
bedankt voor  de correcties. (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Piko Eas-z gebracht als Eaos
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 21:06:11 »
Het basismodel klopt wel als DR uitvoering.
Maar het model stamt al uit de jaren 60 en is zodoende geen state-of-the-art.
Onlangs zijn voor de Wilde13+ keten twee nieuwe nummers uitgebracht, Piko art 72252 en 72253.
Verder zijn er nog 3 nummervarianten te vinden in de startset 57138.

Alle andere versies (niet DR) hebben geen concrete voorbeelden, enige overeenkomst is open bak met twee draaistellen...