Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
  

Auteur Topic: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt  (gelezen 10223 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #60 Gepost op: 01 November 2025, 15:39:15 »
Je zou bij RVV artikel 15 een lid 3 moeten toevoegen:

3 Weggebruikers mogen op een overgang niet achteruit rijden.

En dan ben je er nog niet, dit is dan beter:

3 Weggebruikers mogen op een overgang niet achteruit rijden, tenzij daarmee een ongeval voorkomen wordt of kan worden.

of een lid 4:

4: Weggebruikers mogen een overweg niet gebruiken om een keermanoeuvre te maken, hetzij door het achteruitrijden hetzij door een keerbeweging te maken.

Als je voor iedere domme, gevaarlijke en/of roekeloze handeling van een bestuurder een nieuw wetsartikel moet gaan maken, dan ben je nog wel even bezig. Bovendien: we hebben genoeg regels in Nederland; het probleem is dat er onvoldoende capaciteit is om ze te handhaven.

Het lijkt mij dat de bedoeling van jouw voorstel wordt afgedekt door RVV artikel 23, 1e lid sub a: de bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan op een kruispunt of een overweg. Op het filmpje is te zien dat de vrachtwagen op verschillende momenten op de overweg stilstaat. En dat gebeurt per definitie altijd tussen voor- en achteruit rijden.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #61 Gepost op: 01 November 2025, 15:50:35 »
Met de inwerkingtreding van het RVV 1990, zijn juist heel veel gedetailleerde gevallen, die wel in het RVV 1966 stonden, onder het motto 'Geef je verstand eens voorrang', verwijderd om uiteenlopende redenen.
Als 'stok achter de deur' geldt Art5 WVW
« Laatst bewerkt op: 01 November 2025, 17:20:17 door Eric B. Reden: RVV = WVW »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #62 Gepost op: 01 November 2025, 16:03:44 »
Dat "geef je verstand voorrang" lijkt mij ook een gezond principe. Wat die vrachtwagenchauffeur betreft, die was niet zo verstandig. Op een overweg stop je niet, en je gaat zeker niet achteruit rijden. Zo snel mogelijk wegwezen is het motto.

Ik sta vaak treinen te spotten bij landelijkje overwegen, en dan zie ik vaak dat automobilisten inhouden op de overweg en links en rechts kijken of er een trein aankomt. Ik snap daar niks van. Er is geen ander verkeer en je kunt gewoon doorhobbelen. En kijken of er een trein aankomt als je midden op de overweg staat? Als de overweg niet knippert en belt, dan is die kans nagenoeg nul. En als het wel zo is, dan ben je dus te laat. Dan is het resultaat erger dan perenmoes.
Ik vermoed ook dat dit inhouden de oorzaak is van het soms stilvallen van auto's, die daarna niet snel genoeg wegkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4860
    • Filmpjes op YouTube
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #63 Gepost op: 01 November 2025, 17:07:49 »
Als je voor iedere domme, gevaarlijke en/of roekeloze handeling van een bestuurder een nieuw wetsartikel moet gaan maken, dan ben je nog wel even bezig.

Ik vermaak me zo ook wel  ;). Is ook een algemene opmerking. Feit is als je iets wilt handhaven (ook achteraf, zoals wellicht hier) je wel iets vastgelegd moet hebben.

we hebben genoeg regels in Nederland; het probleem is dat er onvoldoende capaciteit is om ze te handhaven.

De "genoeg" regels wordt vaak gebruikt, maar niet als men ze zelf nodig meent te hebben om een tegenpartij aansprakelijk te kunnen stellen.
Handhaving: Onvoldoende capaciteit mag nooit een excuus zijn. Hier stond geen handhaver te kijken, en kan achteraf een wetsartikel worden gebruikt voor aansprakelijkheidsstelling en vervolging. Dan is een wetsartikel verrekte handig.

Het lijkt mij dat de bedoeling van jouw voorstel wordt afgedekt door RVV artikel 23, 1e lid sub a: de bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan op een kruispunt of een overweg. Op het filmpje is te zien dat de vrachtwagen op verschillende momenten op de overweg stilstaat. En dat gebeurt per definitie altijd tussen voor- en achteruit rijden.

Ik voelde m al aankomen. Je moet dan de definitie "stilstaan" koppelen aan jouw RVV-artikel. Los daarvan: Je bent dan alleen in overtreding als je daadwerkelijk stilstaat, in beweging niet. Wordt een leuke van Kooten en de Bie-sketch als er daadwerkelijk een handhaver had gestaan ;-)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4860
    • Filmpjes op YouTube
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #64 Gepost op: 01 November 2025, 17:14:49 »
Met de inwerkingtreding van het RVV 1990, zijn juist heel veel gedetailleerde gevallen, die wel in het RVV 1966 stonden, onder het motto 'Geef je verstand eens voorrang', verwijderd om uiteenlopende redenen.
Als 'stok achter de deur' geldt Art5 RVV.

Artikel 5 RVV gaat over fietsers, je zult de WVW bedoelen.

Inderdaad is er het nodige geschrapt, maar is er nog genoeg in de wetgeving wat aandacht verdient of niet "hard" genoeg is opgesteld. Niet voor dit draadje.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #65 Gepost op: 01 November 2025, 17:24:15 »
Typo idd, aangepast.

Hier is geen handhaver bij nodig hoor, hoe en wat er gebeurde is vrij duidelijk.
Het waarom zal uit de verklaringen van betrokkenen/getuigen moet worden opgemaakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.