Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Huup
Vandaag om 20:51:21
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:27:21
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05

Auteur Topic: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt  (gelezen 1778 keer)

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 12:15:34 »
Eens met Hans ...

Bron: Google Maps

Gezien de lading én de naam van de op Voetakkerweg 2 gevestigde onderneming, is het aannemelijk dat de chauffeur zijn bestemming voorbijgereden is en vervolgens via de overweg wilde keren naar mijn mening.
Wat er vervolgens mis ging, kan alleen hij verklaren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 12:28:05 »
Dat klinkt logisch maar wou ik niet speculeren om forumgenoten tevreden te houden.

Het achteruit een overweg oprijden om te manoeuvreren met zo'n combinatie komt niet heel professioneel over

Zo beter?
Niet echt, de truck reed vooruit de overweg op.

speculatie-toevoeging: het kan zijn dat de vrachtwagen voorzien is van een dode-hoeksysteem en dat deze ingreep door de vrachtwagen stil te zetten omdat de boom van de spoorwegovergang werd gedetecteerd toen deze omlaag kwam.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:38:08 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 13:28:42 »
Op de manier zoals hij/zij komt aanrijden, duidt dit erop dat hij/zij achterwaarts wil insteken naar de Hoogmeerweg. Hij/zij sorteert krap tegen de zijkant van de linker weghelft aan en stuurt de trekker zodanig dat de achterwielen van de oplegger strak de binnenkant van de weg volgt richting de Hoogmeerweg. Je ziet aan de stand van de voorwielen dat hij/zij haaks wil insteken. Op zo'n moment ben je ingespannen bezig en let je alleen op de positie van de truck en de positie op de weg. Meer valt er niet af te leiden uit het filmpje  ;)

Rob

Ik hoor het al, allemaal pedaalridders ;)

Succes, zelf ga ik verder met de modelbouw ;D
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 13:31:10 »
Iemand nog behoefte aan het filmpje?
Daar is de klap goed te zien.

En gelukkig geen doden alleen gewonden.uiteraard zit de schrik er goed in als je dit mee maakt.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 13:46:29 »
Ik hoor het al, allemaal pedaalridders ;)

Succes, zelf ga ik verder met de modelbouw ;D
Rob

Citeer je nu jezelf en loop je daarna boos weg? Dat gaat wel ver!  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 14:19:56 »
Ik heb ook nooit geleerd om een slagboom kapot te rijden als ik tussen 2 van die dingen sta en er komt een trein.
Ik heb ook niet geleerd als mijn auto is uitgevallen op een overgang, het ding te verlaten wanneer de trein komt.
En zo leren je meer dingen niet, je wordt ook niet aangeleerd hoe je in een file moet gaan rijden. Ook dit was niet in mijn theorieboek te vinden. Al die mensen die gassen -> remmen -> baan wisselen in files... ze weten niet beter.

Ik heb met autorijles geleerd om ALTIJD een overweg vrij te laten. Dus rij je file, dan wacht je tot aan de andere kant genoeg ruimte is om te staan. Dan is de kans dat je motor afslaat op het moment dat je op de overweg staat ook een stuk kleiner. Volgens AI zou dit ook in het theorieboek moeten staan..... Maar misschien had de chauffeur een goede reden om te steken (bv de auto aan de overzijde)? Iets anders kan ik niet bedenken.

Groeten,
Rogier

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 14:52:44 »
Citeer je nu jezelf en loop je daarna boos weg? Dat gaat wel ver!  ;D

Hoe kom je daarbij! Ik amuseer me kostelijk met al dat gezwam over mogelijke oorzaken. Is weer iets anders dan modelbouw, toch. Leer steeds iets meer ...

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 15:01:07 »
Kan je dan ook antwoord geven op mijn vraag of zwam je liever? ::)

Iemand nog behoefte aan het filmpje?
Daar is de klap goed te zien.
Dat staat al in de openingspost.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 19:21:51 »
Ik heb al heel wat van die filmpjes in de States gezien. Denk dat het een soort schrikreactie is want ook daar zie je hetzelfde gedrag zeg maar.
Niet helemaal waar. In de Verenigde Staten van Amerika zijn overwegen heel vaak niet uitgerust met die dieplader-waarschuwingsborden die de vrije hoogte aangeven. Menig vrachtwagen rijdt zich daar vast in een bocht of gewoon omdat de overweg zo bol is dat de aanhanger er op vastloopt. Vervolgens is er geen vooruit- of achteruit meer in te krijgen en is de aanrijding onvermijdelijk geworden.
Er is geen chauffeur die dit soort ongelukken wil.
Het filmpje laat niet alle mogelijke belemmeringen zien die het onmogelijk maken voor de chauffeur om de bocht naar links te nemen, verder achteruit te rijden of anderszins zijn beslissingen te verklaren.
Eens, maar er is ook zoiets als 'schade rijden om erger te voorkomen'. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar er zijn landen in Europa waar de verzekering juist uitbetaald als je een slagboom aan gort rijdt en dat schade oplevert aan je voertuig, omdat je daarmee veel erger voorkomt. Maar zelfs als de verzekering niet uitbetaald lijkt me toch dat je dan toch voor de minder definitieve oplossing kiest: dan maar wat schade in plaats van je totale voertuig + lading aan gort laten rijden.
Leren ze dit wel met lessen?

Ik heb namelijk tijdens mijn autolessen ook nooit verteld gekregen wat je moet doen als je een ongeluk heb.
Ik snap wel dat mensen na een aanrijding in paniek er vandoor gaan. Als niemand ze ooit verteld heeft 112 te moeten bellen...

Ik heb ook nooit geleerd om een slagboom kapot te rijden als ik tussen 2 van die dingen sta en er komt een trein.
Ik heb ook niet geleerd als mijn auto is uitgevallen op een overgang, het ding te verlaten wanneer de trein komt.
En zo leren je meer dingen niet, je wordt ook niet aangeleerd hoe je in een file moet gaan rijden. Ook dit was niet in mijn theorieboek te vinden. Al die mensen die gassen -> remmen -> baan wisselen in files... ze weten niet beter.

Ik kan me heel goed inleven dat hij uit paniek het eventjes niet meer wist  :-\
Het hangt dan blijkbaar van de rijschool af, want ik heb dat wel degelijk geleerd. Sterker nog, mijn instructrice haalde dat soort situaties vaak aan als je bij een overweg stond: 'Zeg hé... nou rij jij straks op he... en midden op de overweg valt 'ie uit en daarna krijg je 'm gewoon niet meer aan de praat. De startmotor wil wel, maar hij start niet meer. Wat doe je dan?'

Nou ja, het goede antwoord (Toen!) was 'In de eerste versnelling, koppelen en starten en dan de koppeling loslaten'. Die auto zal dat niet leuk vinden en je zal even goed door elkaar geschud worden, maar laat 'm maar op de startmotor vooruit hobbelen. Alles beter dan je auto in de prak.'

Inmiddels denk ik dat dit bij veel auto's niet meer gaat: die starten niet eens als je niet ook de rem intrapt en omdat het starten zelden nog met een sleutel gaat denk ik dat je niet eens kan blijven starten met zo'n knop.
Bij die van m'n ouders heb je gewoon een probleem als 'ie stilvalt, want dan trekt denk ik ook automatisch de handrem aan (hij is volledig elektrisch). Recent nog ontdekt dat met een platte 12 Volt accu de auto gewoon niet meer aan gaat. Gelukkig bleek ik een modelbouwaccu te hebben waarmee we het 12 Volt net even een flinke tik konden verkopen en de auto weer aan ging. Eenmaal aan kon die accu weer los en kon je gewoon rijden.

Dit soort dingen deed ze overigens ook bij wachten bij verkeerslichten: 'He... er staat nou ineens politie achter ons die er echt door wil. Wat doe je?'
Mijn instructrice had er bij mensen die minder koel bleven er een handje van om dan ineens wat in paniek 'Er is brandweer achter ons! Brandweer! Aan de kant!' te gaan roepen, vooral om te kijken hoe er gereageerd werd. Dan kon je vaak uit de totale paniek waar ze in verzeild raakten merken dat ze alleen maar naar het verkeerslicht keken en hun omgeving totaal vergaten en dan soms uit paniek gewoon het gas intrapten (daar was ze natuurlijk op voorbereid door de rem al stevig in te drukken en de koppeling in bedwang te houden).

Daar ging zij dan extra op oefenen en op letten (dus in file op de snelweg op de meest linkerbaan zoveel mogelijk links gaan rijden en op de baan daarnaast zoveel mogelijk rechts, dat soort dingen).

Maar goed, ze hadden niet voor niets een zeer hoog slagingspercentage en bij menig cursist voelde ik me zeer veilig, omdat ik gewoon wist dat ze alles op dezelfde manier onderwezen werden als ik.
Ik heb met autorijles geleerd om ALTIJD een overweg vrij te laten. Dus rij je file, dan wacht je tot aan de andere kant genoeg ruimte is om te staan. Dan is de kans dat je motor afslaat op het moment dat je op de overweg staat ook een stuk kleiner. Volgens AI zou dit ook in het theorieboek moeten staan..... Maar misschien had de chauffeur een goede reden om te steken (bv de auto aan de overzijde)? Iets anders kan ik niet bedenken.
Of het je geleerd wordt maakt eigenlijk niet uit: in de wegenverkeerswet staat gewoon heel duidelijk dat stilstaan, inhalen of keren op een overweg verboden is. Omdat je die wet hoort te kennen als je een rijbewijs hebt, is het geen excuus om te zeggen dat het je nooit geleerd is. Dat het handig is als het je wél geleerd wordt, is een ander verhaal.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 19:54:26 »
Mand?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 19:59:49 »
Dat vooruit 'tornen' op de startmotor heb ik ook nog geleerd, maar dan wel in de 2e versnelling.
Met moderne auto's kan je dat vergeten inderdaad ...
Obdam

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 20:17:31 »
Nou het was zelfs op het journaal en vrij duidelijk dat de aktie van de chauffeur volslagen kranjorum was.

Stephan.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 20:26:23 »
Prognose voor het moment van hervatting van het treinverkeer is inmiddels bijgesteld naar 02:00 op vrijdag 7 nov. as.
5 dagen erbij dus ...
Obdam

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 20:51:21 »
Menno, je reactie op mijn schrijven klopt. Ik schrijf het ergens zelf ook. Sta je onverhoopt toch vast, schuif je de boel gewoon weg.