Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door eichddraig
Vandaag om 19:24:59
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:15
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31

Auteur Topic: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt  (gelezen 3527 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
« Reactie #60 Gepost op: Vandaag om 15:39:15 »
Je zou bij RVV artikel 15 een lid 3 moeten toevoegen:

3 Weggebruikers mogen op een overgang niet achteruit rijden.

En dan ben je er nog niet, dit is dan beter:

3 Weggebruikers mogen op een overgang niet achteruit rijden, tenzij daarmee een ongeval voorkomen wordt of kan worden.

of een lid 4:

4: Weggebruikers mogen een overweg niet gebruiken om een keermanoeuvre te maken, hetzij door het achteruitrijden hetzij door een keerbeweging te maken.

Als je voor iedere domme, gevaarlijke en/of roekeloze handeling van een bestuurder een nieuw wetsartikel moet gaan maken, dan ben je nog wel even bezig. Bovendien: we hebben genoeg regels in Nederland; het probleem is dat er onvoldoende capaciteit is om ze te handhaven.

Het lijkt mij dat de bedoeling van jouw voorstel wordt afgedekt door RVV artikel 23, 1e lid sub a: de bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan op een kruispunt of een overweg. Op het filmpje is te zien dat de vrachtwagen op verschillende momenten op de overweg stilstaat. En dat gebeurt per definitie altijd tussen voor- en achteruit rijden.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #61 Gepost op: Vandaag om 15:50:35 »
Met de inwerkingtreding van het RVV 1990, zijn juist heel veel gedetailleerde gevallen, die wel in het RVV 1966 stonden, onder het motto 'Geef je verstand eens voorrang', verwijderd om uiteenlopende redenen.
Als 'stok achter de deur' geldt Art5 WVW
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:20:17 door Eric B. Reden: RVV = WVW »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #62 Gepost op: Vandaag om 16:03:44 »
Dat "geef je verstand voorrang" lijkt mij ook een gezond principe. Wat die vrachtwagenchauffeur betreft, die was niet zo verstandig. Op een overweg stop je niet, en je gaat zeker niet achteruit rijden. Zo snel mogelijk wegwezen is het motto.

Ik sta vaak treinen te spotten bij landelijkje overwegen, en dan zie ik vaak dat automobilisten inhouden op de overweg en links en rechts kijken of er een trein aankomt. Ik snap daar niks van. Er is geen ander verkeer en je kunt gewoon doorhobbelen. En kijken of er een trein aankomt als je midden op de overweg staat? Als de overweg niet knippert en belt, dan is die kans nagenoeg nul. En als het wel zo is, dan ben je dus te laat. Dan is het resultaat erger dan perenmoes.
Ik vermoed ook dat dit inhouden de oorzaak is van het soms stilvallen van auto's, die daarna niet snel genoeg wegkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #63 Gepost op: Vandaag om 17:07:49 »
Als je voor iedere domme, gevaarlijke en/of roekeloze handeling van een bestuurder een nieuw wetsartikel moet gaan maken, dan ben je nog wel even bezig.

Ik vermaak me zo ook wel  ;). Is ook een algemene opmerking. Feit is als je iets wilt handhaven (ook achteraf, zoals wellicht hier) je wel iets vastgelegd moet hebben.

we hebben genoeg regels in Nederland; het probleem is dat er onvoldoende capaciteit is om ze te handhaven.

De "genoeg" regels wordt vaak gebruikt, maar niet als men ze zelf nodig meent te hebben om een tegenpartij aansprakelijk te kunnen stellen.
Handhaving: Onvoldoende capaciteit mag nooit een excuus zijn. Hier stond geen handhaver te kijken, en kan achteraf een wetsartikel worden gebruikt voor aansprakelijkheidsstelling en vervolging. Dan is een wetsartikel verrekte handig.

Het lijkt mij dat de bedoeling van jouw voorstel wordt afgedekt door RVV artikel 23, 1e lid sub a: de bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan op een kruispunt of een overweg. Op het filmpje is te zien dat de vrachtwagen op verschillende momenten op de overweg stilstaat. En dat gebeurt per definitie altijd tussen voor- en achteruit rijden.

Ik voelde m al aankomen. Je moet dan de definitie "stilstaan" koppelen aan jouw RVV-artikel. Los daarvan: Je bent dan alleen in overtreding als je daadwerkelijk stilstaat, in beweging niet. Wordt een leuke van Kooten en de Bie-sketch als er daadwerkelijk een handhaver had gestaan ;-)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #64 Gepost op: Vandaag om 17:14:49 »
Met de inwerkingtreding van het RVV 1990, zijn juist heel veel gedetailleerde gevallen, die wel in het RVV 1966 stonden, onder het motto 'Geef je verstand eens voorrang', verwijderd om uiteenlopende redenen.
Als 'stok achter de deur' geldt Art5 RVV.

Artikel 5 RVV gaat over fietsers, je zult de WVW bedoelen.

Inderdaad is er het nodige geschrapt, maar is er nog genoeg in de wetgeving wat aandacht verdient of niet "hard" genoeg is opgesteld. Niet voor dit draadje.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 17:24:15 »
Typo idd, aangepast.

Hier is geen handhaver bij nodig hoor, hoe en wat er gebeurde is vrij duidelijk.
Het waarom zal uit de verklaringen van betrokkenen/getuigen moet worden opgemaakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.