Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: mDDM, waarom 3 draaistellen?  (gelezen 5120 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #45 Gepost op: Vandaag om 08:26:11 »
Dank Rick voor het verdere zoeken. Ik ben in elk geval niet overtuigd dat de mDDM echt goedkoper was. Ja, er kunnen passagiers mee, maar toch.

De 1700'n zijn geleverd met maar één volledige stuurstand, voor de solitaire inzet moest deze nog afgebouwd worden.

Kijk, dat wist ik niet. Interessant! Dus die ombouw moest ook nog gebeuren voordat de 1700 ingezet konden worden in de losse dienst.

Groeten,
Rogier

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #46 Gepost op: Vandaag om 11:07:13 »
Je kijkt alleen maar naar de verschillen in aanschafkosten tussen de mDDM en 1700 voor mijn gevoel. De 2400 zitplaatsen van het mDDM schelen de aanschaf van 20 extra rijtuigen DDAR én de nieuwe serie 1800 (80 locs á zeker 10 miljoen per stuk).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #47 Gepost op: Vandaag om 11:31:05 »
Hoi Rick,

Ja, dat klopt. Het is jammer dat van de gehele case niet de data beschikbaar is. Ik ben gewoon benieuwd of de onderbouwing dat de mDDM case nu echt heel veel voordeliger was, want ik heb het gevoel van niet. Maar ik zal er over ophouden  ;).

Groeten,
Rogier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 11:58:05 »
De 1700'n zijn geleverd met maar één volledige stuurstand, voor de solitaire inzet moest deze nog afgebouwd worden.
Die waren vanaf dag 1 wel compleet, sterker nog, alle lokken zijn zo afgeleverd dat ze voorbereid waren om aan beide kanten de BSI koppeling voor de DDAR'en te kunnen plaatsen.
Later toen de mDDM'en kwamen, is het luchtpaneel van de AK in de 2e cabine uitgebouwd en bij de mDDM'en in gebouwd.

Wel werd eenmaal in de dienst bij een defect wat 'geleend' uit de ongebruikte cabine, en moest er weleens het nodige terug gebouwd worden als de lok solitair gebruik moest gaan worden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 11:59:27 »
Je kijkt alleen maar naar de verschillen in aanschafkosten tussen de mDDM en 1700 voor mijn gevoel. De 2400 zitplaatsen van het mDDM schelen de aanschaf van 20 extra rijtuigen DDAR én de nieuwe serie 1800 (80 locs á zeker 10 miljoen per stuk).
Plus dat die vrijgekomen 1700'en door de mDDM's de oude lokken 11, 12 en 1300 konden vervangen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 12:04:07 »
Ja, daar waren de niet bestelde 1800'n voor...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 12:04:44 »
Volgens mij gaat het niet om goedkoper, maar om levertijd. NS had snel materieel nodig, vandaar dat voor rijtuigen gebaseerd op DDM1 is gekozen en een nieuwe motorwagen ontwerp was natuurlijk niet net zo snel leverbaar. NS wist ook al dat 1100, 1200 en 1300 in loop van de jaren 90 vervangen moest worden. 1700 was wel snel leverbaar en toen de motorwagens werden geleverd schoven de 1700en door naar de solitaire dienst.

Zover ik weet zijn ze gewoon compleet geleverd, maar zijn in de loop van de jaren constructie wijzigingen doorgevoerd, maar alleen aan de in gebruik zijnde cabine. Voor de solitaire dienst moesten die constructie wijzingen ook in de andere cabine gedaan worden.

Groeten Edwin.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 12:22:44 »
Konden mddms de 1100, 1200 en 1300 niet vervangen  :P?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 19:36:28 »
Vergeet niet dat menselijke voorkeur een grote rol speeld bij welke keuze word gemaakt!
Of het nu de NS is, defensie of een ander (semi) overheids onderdeel er word maar zelden voor de beste koop gekozen!(heb bij diverse cursussen gehoort wat van foute keuzes er voor besparing zijn gemaakt)

Want ik vraag me af was rondrijden met 2 traxx incl afschrijving goedkoper dan een 1700 revisie?
Mvg Mark

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
  • :D
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 20:03:13 »
De hoofdreden is is dat een 186 vrolijk 25Kv AC lust, terwijl een 1700 direct boem doet ;D
Uiteindelijk komt alles goed :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 20:08:24 »
Net zoals een 1200 dat deed onder 15kV AC  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 20:51:24 »
Halverwege de jaren ‘90 speelde vooral de zitplaatscapaciteit een hele grote rol. Perrons verlengen was een langdurige en kostbare opgave en ook lang niet overal mogelijk. Vooral bij twee gecombineerde DD-AR stammen werd de bijna 40 m aan 1700’n als onwenselijk beschouwd. mDDM was dus vooral gewenst om meer zitplaatsen te creëren in dezelfde treinlengte.

Je zag het ook bij Mat’64: bij de 401-438 werden in die tijd de bagage-afdelingen omgebouwd tot zitplaatscompartiment. Later gebeurde dit ook met een deel van de 801-965 met de Postafdeling. Bij Plan T werd de bagage-afdeling en keuken ook grondig verbouwd en werd bij het nieuwe interieur de rug van de stoelen rechterop gezet en de beenruimte met enkele centimeters ingekort. Plan T had in principe dezelfde stoelen als DM’90, maar zat een stuk beroerder vanwege deze aanpassingen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974