Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
Vandaag om 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
Vandaag om 23:16:25
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Eelco Storm
Vandaag om 23:15:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16

Auteur Topic: Diorama Oelde Mittelweg Hp  (gelezen 288 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Diorama Oelde Mittelweg Hp
« Gepost op: Vandaag om 16:12:44 »

Het is voor mijn gevoel al veel langer geleden maar in augustus ben ik met het onderstaande diorama begonnen en daarna tijdelijk gestopt omdat het schilderen van de gebouwen fysiek niet meer mogelijk was door mijn functionele bewegingsstoornis. Nu het weer mogelijk lijkt de bouw weer op te pakken en ik dat ook hier wil laten zien gaan we eerst even het eerste stuk inhalen.

Tijd voor het volgende diorama en het volgende stukje Hoest Oelder Nordbahn. Het thema is een stukje van de halte Oelde Mittelweg in omliggende bebouwing. Na bij Lauenstein Camerbusch een stukje onderstation te hebben gemaakt en daar voorbeelden voor te hebben gezocht wil ik dat op meer aanwezige schaal ook hier terug laten komen. Als basis daarvoor wilde ik 2 zijwanden van een locloods gaan gebruiken waar van alles op en aan gebouwd moest worden. Dat bleek niet de juiste keuze dus is het grotendeels zelfbouw geworden met een wand van een andere locloods als basis.

Het doel is ook in dit diorama alleen gebouwen en wanden te gebruiken die ik van Hans en Jos van de-wisselstraat kreeg. Dit is allemaal spul waar delen van missen dus overal moet ik wat aan doen om het bruikbaar te maken.

Ik ben begonnen met 2 resin gebouwen van beide is onbekend wie de fabrikant is. Ik zou verwachten Artitec of Tilly Models maar ik kan de gebouwen op de sites en via google niet vinden. De grote schuur was erg krom en verkeerd in elkaar gelijmd. Dat heb ik nu opgelost met een skelet van Lego en een nieuw dak. Verder moeten vooral de daken opgebouwd worden en de gebouwen opnieuw geschilderd worden.

Ik heb die werkplaats met zaagtand dak ook een lego skelet gegeven en daarna ben ik met het gelijkrichter station begonnen. Dat ging niet heel vlot maar het begint ergens op te lijken. Daarbij moest ik ook eerst de voorgevel maken en kijken hoe die op het diorama paste voor ik wist wat ik er verder mee kon.

De ventilatie dingen boven op de schoorstenen/ventilatiekanalen was veel zoeken. Ik heb wat dingen gekocht die niet werkten en ze nu rond ipv vierkant gemaakt zodat ik M4 en M6 sluitringen kon stapelen.

Ik ben de dagen daarna ook met veel andere doe het zelf dingen bezig geweest. De tijd die wel aan modelbouw besteed kon worden heb ik gebruikt om aan het gelijkrichterstation verder te werken. Er ging veel tijd zitten in steentjes schilderen. Ik heb geprobeerd de stappen van het schilderen zo veel mogelijk vast te leggen.

De dag erna was het plan verder met streepjes zetten op de schoorstenen. Dat was met penseel niet te doen en ik deed dat toen met moeite met de Posca PC-1M stiften. Ik had toen nog het een en ander gedaan maar het ging vooral lichamelijk mega moeizaam. Ik heb wegens spier problemen diverse keren het schilderwerk voor langere tijd moeten staken. Ik raakte de flow daardoor ook kwijt en ben tijdelijk gestopt met het diorama. Ik heb nog 3 gebouwen op schilder handvaten gezet maar dat loste de problemen toen niet op.

Nu de spierschokken weer grotendeels van mijn handen naar andere plekken verhuisd zijn( wat voor de modelbouw beter is maar voor het normaal op mijn benen kunnen staan niet) ben ik begonnen met te testen of en hoe ik met dit diorama verder kan. Voorlopig ben ik begonnen met hier en daar wat schilderwerk aan het werkplaats blok te doen, voortgang daarvan komt vanaf nu in de posts hierna.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Diorama Oelde Mittelweg Hp
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 17:45:55 »
Ik ben van de week voorzichtig begonnen weer wat schilderwerk aan het werkplaats blok te doen om te kijken of dat weer gaat. Uiteraard moest ik met heel fijn werk beginnen en dat ging moeizaam en ik was daardoor verre van overtuigd. Daarna kon ik ook wat grover werk gaan doen en dat ging redelijk.

Hier bij de ramen kreeg ik de verf ondanks het reliëf ook op plekken waar ik het niet wilde hebben. Dat moet ik zien bij te werken zonder dat ook het groen weer opnieuw moet. Ik ben heel benieuwd hoe het verdere schilderwerk gaat en zolang het werkbaar blijft ga ik stap voor stap met de andere gebouwen verder. Ik wil nog steeds heel graag dit diorama afbouwen zoals ik het in mijn hoofd heb en ik heb nog geen plan voor het geval dat dat met bepaalde delen niet mocht lukken.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"