Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Ronald Halma
Vandaag om 12:14:06
BietschtalbrĂŒcke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Thom
Vandaag om 12:06:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:52:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Hasenwald
Vandaag om 11:45:15
Project X...... door MathynK
Vandaag om 11:29:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:23:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 10:25:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 09:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:50:22
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44

Auteur Topic: verlichting op mijn draaischijf zeten  (gelezen 404 keer)

Voske

• Offline Offline
verlichting op mijn draaischijf zeten
« Gepost op: Vandaag om 00:37:52 »
Beste Medespoorders

ik zou graag verlichting op mijn draaischijf zeten maar daar loop ik op een probleem namelijk de bezetmelder
uitleg; ik heb een draaischijf van Fleischmann nr 9152c die word bestuurd door een decoder van TT-DEC met stroom omschakelaar en een centrale van Fleischmann de z21 en die staat aangesloten op bezetmelders van YamoMC, als programma gebruik ik iTrain
als ik nu een lamp of een decoder aan de voeding (dus op de twee draadden van de sporen aansluit) dan gaat de bezetmelding af ik heb gekeken om de gevoeligheid van de bezetmelder te verhogen maar dat gaat blijkbaar niet
heb overal gezocht om een oplossing maar vind er geen waarschijnlijk zal er geen zijn ook niet maar ik doe toch de gok om het te vragen WEET IEMAND EEN OPLOSING
MVG
Pascal

Frank 123

• Offline Offline
Re: verlichting op mijn draaischijf zeten
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 06:46:45 »
2 extra draden naar de brug van draaischijf trekken?
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sÄgverket (gepland)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 06:47:23 »
Verstop een batterij ergens
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

rjr

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:01:21 »
Besturing van je draaischijn via een andere oplossing doen. Er zijn oplossingen die wel verlichting, en seinen op de brug kunnen aansturen.

Groet,
Roelco

peterha

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 08:36:27 »
Ik zat met eenzelfde probleem en heb het opgelost door een aparte seindecoder te gebruiken.
Een rood/groen sein elk aan een uiteinde van de draaibrug en in iTrain de decoder een adres gegeven en de uitgangen gedefinieerd.
Standaard staat het sein op rood en als de loc de draaibrug afrijdt, staat het sein op groen.
Met vriendelijke groet,
Peter

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:24:49 »
Ik heb het idee dat jullie het probleem niet volledig snappen. Als je een sein decoder op de schijf monteert en aan de brugspanning hangt, dan meldt die continu bezet omdat er stroomdetectie gebruikt wordt.

Schema kon ik hier vinden:
https://usuaris.tinet.cat/fmco/turntable_en.html

Het grootste probleem, is dat je aantal sleepringen beperkt zijn. En iets anders dan stroomdetectie is gewoon heel lastig. Ik zou haast zeggen, next to impossible.

Voor zover ik kan bedenken, ergens een penlight batterij in de brug zien te verwerken. Maar dat lijkt me mechanisch ook een uitdaging. Het is N schaal right?
Het andere wat ik kan bedenken is om geen detectie op de brug zelf te gebruiken. Als je dat niet hebt, heb je de mogelijkheid om iets van een mini decoder op de brug te monteren zoals je al je leds kan aansturen en schakelen naar believen. Ik heb daar recentelijk een decoder voor gemaakt van 1x4cm

Maar je computer programma moet dat wel ondersteunen. Als je op positie rijdt en iets met virtuele melders doet, kan dat misschien. Als je op positie rijdt en je hebt melders op elk aangesloten spoor, dan hoef je maar ~15cm blind te rijden ofzo. Daarmee moet je nauwkeurig kunnnen stoppen op je brug.

Mvg,

Bas

P.S.

Lekker makkelijk zo roelco. De TS vraagt om een oplossing en zegt:
Citaat
heb overal gezocht om een oplossing maar vind er geen

En jij antwoordt met:
Citaat
Besturing van je draaischijn via een andere oplossing doen. Er zijn oplossingen die wel verlichting, en seinen op de brug kunnen aansturen
Vind je het niet slim als je er dan ook bij vertelt wat die oplossingen precies zijn?

Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:39:09 »
Bas slaat de spijker op de kop. Door de stroomdetectie zal alles wat stroom afneemt de detector laten aanspreken.
Een simpele oplossing lijkt mij om 1 of 2 lantaarnpalen op de rand van de kuil te zetten, die op de draaischijf gericht staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 09:55:33 »
Het schema dat Bas laat zien is van een H0 draaischijf. Daar zit een aansluiting op voor de middenrail, en die wordt gevoed via de as van de brug. In theorie kan die gebruikt worden voor een rechtstreekse DCC aansluiting, buiten de bezetmelder om.

De sleepringen bij de N-draaischijf lijken hetzelfde te zijn uitgevoerd. Daar loopt geen aansluiting via de as van de brug. Ik weet niet of bij de N-draaischijf via die route een elektrische verbinding naar de brug mogelijk is?

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:14:45 door Joz »

peterha

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:41:09 »
ik zou graag verlichting op mijn draaischijf zetten ....
Vraagje: wat bedoel je met verlichting? Is dat gewoon een bv een lantaarnpaal of bedoel je seinen?
Met vriendelijke groet,
Peter

rjr

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 10:42:11 »

Lekker makkelijk zo roelco. Vind je het niet slim als je er dan ook bij vertelt wat die oplossingen precies zijn?

Zijn vast meerdere oplossingen voor.
Zoals ik het gelezen heb heeft hij gezocht naar oplossingen met de huidige besturing, maar lees ik nergens dat hij ook overweegt om naar een andere besturing te gaan.
Ik heb DSD2010, (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart) die heeft 3 meld punten op de brug, verlichting in de motor ruimte, en mogelijkheid voor seinen op de brug. Maar wil de TS zeker niet naar deze oplossing sturen. Zullen vast vergelijkbare oplossingen zijn. (en anders wel iemand als jij die het aanbied te maken )

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:35:52 door rjr »

rjr

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:44:20 »
Zijn vast meerdere oplossingen voor.
Zoals ik het gelezen heb heeft hij gezocht naar oplossingen met de huidige besturing, maar lees ik nergens dat hij ook overweegt om naar een andere besturing te gaan.
Ik heb DSD2010: (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart), die heeft 3 meld punten op de brug, verlichting in de motor ruimte, en mogelijkheid voor seinen op de brug. Maar wil de TS zeker niet naar deze oplossing sturen. Zullen vast vergelijkbare oplossingen zijn. (en anders wel iemand als jij die het aanbied te maken )

Groet,
Roelco

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:59:14 »
Een beetje vreemde oplossing, maar ik denk dat het best kan werken :

Er zijn 5 sleepringen volgens het getoonde schema, 2 voor de spoorstaven, en 3 voor de motor. Als je een locdecoder in de brug bouwt en daarmee de motor aanstuurt. Dan gebruik je de funktie uitgang(en) om je verlichting aan te sturen. Elektrisch ben je dan volledig gescheiden van je bezetmelding!!

Ik weet alleen niet hoe je de locdecoder in Itrain moet noemen en hoe je die aan zou kunnen sturen, dusdanig dat ie stopt waar ie moet stoppen. Ik weet niet hoe dat nu gaat. Als dat een verbreek contact is zou je die in de oranje of grijze draad van de locdecoder op kunnen nemen.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:06:22 door Albert de Heer »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:15:29 »
@Albert, jouw oplossing kan helaas niet mogelijk werken om ten minste deze redenen.
- vzik kan je iTrain niet zover krijgen om een accessoire apparaat met loc adressen aan te sturen.
- Je kan je decoder nooit zover krijgen om op de juiste momenten die grendel magneet te bedienen. Technisch gezien, zou een decoder dat misschien kunnen, maar die functionaliteit bestaat gewoon niet in de firmware. Of in leken taal: je kan nooit je schijf nauwkeurig positioneren.

#Roelco
Precies dit had je juist in je eerste post moeten zetten. Dit is daadwerkelijk een nutttige bijdrage. Prijzig wel, maar het is een oplossing voor het gestelde probleem. Ik snap dan ook niet dat je dit achterwege hield.
Citaat
Ik heb DSD2010: (https://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm#bauart),

Waarom je dit er dan weer achter zet, is mij een raadsel  ???
Citaat
Maar wil de TS zeker niet naar deze oplossing sturen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

rjr

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 11:33:44 »
Bas,

Omdat, zoals je zelf al aangeeft, dit een wat prijzige oplossing is, en dat is niet voor iedereen.
Je kunt het als bouwpakket kopen, is wat voordeliger, maar dan moet je zelf handig zijn. Zelfs als je een complete zou kopen moet je de draaischijf nog ombouwen, wat ook niet voor iedereen weggelegd is.

En heb in het verleden gemerkt dat mensen die al een keuze gemaakt hebben voor een bepaalde decoder/richting, niet altijd open staan om die te vervangen, en dan wordt het niet altijd gewaardeerd om met een andere oplossing te komen. Dus ben ik daar voorzichtig in.

Roelco

Voske

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 12:09:04 »
heren
ik weet dat het een moeilijke vraag is en dat de oplossing niet voor het rapen licht maar alstublieft niet kibbelen
eerst en vooral de oplossing met een decoder het ik al gedacht maar dan gaat de bezetmelder af.
Zonder bezetmelding in iTrain ga ik nog eens bekijken of dit ga en wat betreft de centrale as die zou ook eventueel in aanmerking komen.
wat betreft het veranderen van aandrijving zou ik beter vermijden want dan blijft het zoals het is.
iedereen alvast bedankt voor het meedenken
MVG
Pascal