Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
aad52
Vandaag
om 13:47:47
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 13:47:11
Project X......
door
erwin
Vandaag
om 13:40:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 13:25:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
NS264
Vandaag
om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 11:59:38
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:58:26
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 11:51:50
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:23:42
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
MOVisser
Vandaag
om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Dirk
Vandaag
om 08:10:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen
door
Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig
door
roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje
door
chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo
door
Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Kleine baantjes tot 0.5m²
|
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Een nieuw baantje op Micromodules (gelezen 237 keer)
Lucien
narrow minded and proud of it
«
Gepost op:
Vandaag
om 08:45:19 »
Eind augustus was ik met Am Büdchen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95657.0
op de Smalspoormodelbouwdagen en sprak daar het welbekende duo Ronald & Ronald, die daar onder de naam Micromodule hun nieuwe concept presenteerden.
Omdat ik weer toe ben aan een volgend project (ideeën zat, maar je moet keuzes maken...) heb ik uitgebreid met ze gesproken om te kijken of de modules die ze aanbieden voor mij een interessante optie zijn. Ook omdat ik eigenlijk wil proberen voor het jubileum van de SMD in 2026 iets nieuws te hebben.
Aangezien ik de vaardigheid heb om zelfs met een decoupeerzaag langs een stalen rei een kromme zaagsnede te produceren was het laten laseren misschien wel een goed alternatief. Dus na het doornemen van wat opties (en er is heel veel custom te regelen met de mannen!!) besloten de knoop door te hakken en 2 bakjes van 50x30 en 1 fiddlebakje van 50x30 te bestellen, zodat ik daarop iets kleins kan maken.
En opeens was ik klant # 1!!
Een klein maandje later waren de bakken al gelaserd en klaar om geleverd te worden. Omdat dit de eerste levering was hebben we daar nog even een mooi momentje van gemaakt en had ik meteen een excuus om Ronald & Ronald eens te bezoeken. Afgelopen zondag was de feestelijke overdracht van het hele pakket.
Dat het pakketje hout de dag erna na thuiskomst erg lag te lonken kon ik de aandrang niet weerstaan om maar eens te gaan bouwen en ervaren of de bakken inderdaad zijn wat ik ervan verwacht.
Geleverd werd het als volgt: een pakketje lasergesneden platen nejes gewikkeld in beschermende folie en gebundeld per module:
en een zakje met alle kleine onderdelen zoals hoekverstevigingen, klemmen om de bakken te verbinden, de poothouders en een flinke hoveelheid spijkers met en zonder kop. Alleen lijm toevoegen
[/url]
Ik begon met de fiddle, en hoewel ik de handleidingen nog moest krijgen van Ronald ging dit ook zonder instructies. De onderdelen wijzen zichzelf. Nog geen 10 minuten later zat het in elkaar, gelijmd en gespijkerd.
[/url]
Resultaat was een mooi stevig en vooral haaks bakje. De afmetingen zijn voldoende voor kortere treintjes op het zichtbare deel van 100 x 30 cm. En zo niet kan er altijd een 2e schaduwbakje bijbesteld worden.
Daarna moesten de grote bakken eraan geloven. Omdat Ronald het had over een bepaalde volgorde die ervoor zou zorgen dat de bak haaks zou worden, heb ik toch even de instructies afgewacht. Die waren ondertussen via de mail al binnen gekomen. Een simpel stappenplan met 3D plaatjes waarbij je niet mis kunt gaan. Waar je wel even zelf op moet letten zijn de voorgeboorde (gelaserde) gaatjes voor de spijkers, sommige delen kunnen zonder problemen ondersteboven gemonteerd worden, alleen mis je dan de gaatjes. Voor de constructie maakt het verder niet uit, hooguit voor het gemak bij de montage. Maar ook dat wijst zich grotendeels vanzelf.
De linker bak was voorzien van een gesloten zijkant, waarin op mijn verzoek een aangepast gat was gemaakt om de vrijheid te hebben straks in h0e of 0e te bouwen. Dat gat kan op elke plek en in elke maat gelaserd worden, gewoon even met de heren afstemmen. De rechter bak was voorzien van een glad afgewerkte open zijkant. Dus even opletten met de montage dat je de onderdelen wel aan de goede kant monteert.
Na een klein half uurtje was ook de eerste bak klaar.
Ik heb zelf de bovenkant nog even los gelaten, zo kan ik kijken of het handig is om die als laatste vast te zetten met verlichting, of dat het toch een idee is om dat meteen vast te zetten en vervolgens onder het juiste licht de baan te bouwen. Nadel is dan wel dat je voor alles in de bak moet kruipen, aan de andere kant is de diepte van 30 cm. nou ook weer geen grote belemmering. Een voordeel zou kunnen zijn dat ik met de Grasmaster van boven makkelijker kan werken, en ook dingen via de bovenkant kan plaatsen of vasthouden. Dus dat wordt nog vervolgd.
Het tweede bakje ging net zo makkelijk in elkaar. Met de in ruime mate meegeleverde houten klemmen zijn de bakken verbonden. Ze worden gefixeerd aan de boven-, achter- en onderzijde, dus dat zit echt wel vast.
Als laatste werden de poothouders gemonteerd, een enkele voor de fiddle, en dubbele voor de baan zelf. Let bij het monteren van deze laatste wel op dat de voorgeboorde gaten corresponderen met de gaten in de zijkanten van de modules. Maar ook dit wijst zich eigenlijk vanzelf. O ja, misschien ten overvloede, maar ze worden niet standaard meegeleverd, moet je even erbij bestellen. De gaten zijn gemaakt voor poten van 44 x 44 mm. dus voor een paar tientjes heb je ook het onderstel. Ik heb nog geen poten gehaald, staat op het programma, dus een plaatje met poten volgt nog.
Zoals je ziet in bovenstaand plaatje ligt de poothouder aan de rechterkant op een verstevigingsdriehoek. Om hem horizontaal te monteren heb ik zelf in de linkerhoeken een overtollig verbindingsklemmetje gelijmd voor de hoogte. Dat is natuurlijk niet echt nodig, maar voor mij was dat makkelijker.
Al met al een kleine anderhalf uur bouwtijd, en de onderbouw voor een volgende baan is klaar.
Dat was in het verleden wel eens anders, waar in de zomer de tuin een grote zagerij leek, en in de winter de woonkamer onder het zaagsel zat na een dag platen doorzagen, lijmen, timmeren en dan jezelf een zesje voor het resultaat geven.
Voor mij zijn de Micromodules wel een optie. Mensen zullen altijd roepen dat het veel kost, maar hout is ook duur, zelf zagen kost ook tijd, en als ik een flink bedrag kan uitgeven aan een lok, materieel en scenery, is de investering in een goede basis voor een tentoonstellingsbaantje een logische stap. Daarnaast zou ik met dit concept de reeds gebouwde baantjes in h0e (Zweifelsfall, Am Büdchen) kunnen integreren in een grotere baan met black boxes (maatwerk maar vast bespreekbaar met de mannen) of overgangsbakken, en zo een vaste/modulaire baan thuis kunnen bouwen door segment na segment toe te voegen. Voordeel is dat het bij een verhuizing ook gemakkelijk uit elkaar gaat en te transporteren is.
En dan natuurlijk de grote vraag: wat ga je er op bouwen?
Mijn britse schaal 0 modellen gaan het niet worden, met een wissel dat al 40 cm. lang is kom ik niet ver.
In 0e kan ik al wat; een ander lopend project is Bitry-Baulay, een franse bietenbaan in 0e. Wordt ondertussen ook nog aan gewerkt. Maar om snel iets te kunnen maken kan ik ook een van de uitlopenrs van zo'n bietenbaan bouwen, daar waar de bieten verladen werden om afgevoerd te worden naar de suikerfabriek
Ik heb nog een half afgebouwd stationnetje dat ik ook als bouwval met begroeiing kan wegzetten. Een paar spoortjes voor 2-3 bietenwagens, dat zou het dan moeten zijn. Met een beetje inspiratie van Bad Bimmelberg van Gerard
[/url]
Een andere optie in h0e is het eindpunt van een smalspoorlijntje, waarbij de trein door de stadspoort (als in Lechenich) komt. Op die manier kan ik nog een paar gebouwtjs uit de voorraad wegwerken. In deze schaal is dan ook wat meer ruimte om de hoogte in te werken, waarbij ik de huizen linksachter hoger dan de spoorlijn wil wegzetten.
Maar alles is nog maar een eerste idee, dt kan nog wel tig keer veranderen.
Lucien
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
Re: Een nieuw baantje op Micromodules
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 09:39:34 »
Dank voor het mooie verhaal!
Citaat van: Lucien op
Vandaag
om 08:45:19
Dus na het doornemen van wat opties (en er is heel veel custom te regelen met de mannen!!)
Absoluut! Alles is bespreekbaar wat binnen onze mogelijkheden ligt. Dat is wat ik/wij heel belangrijk vind/vinden; de persoonlijke touch en aandacht plus korte communicatielijnen. De lijn van modules ontsproten uit mijn hobbybrein zijn in beginsel ook bedoeld voor de kleinere modelbaantjes, vandaar ook de merknaam "Micromodule". Het systeem laat je kleinere modulebakken combineren tot een grotere. Je kunt er een permanente baan mee maken maar ook een modulebaan(tje) voor tentoonstellingen.
De lijn is nog steeds in ontwikkeling en er liggen nog wat leuke dingen op de plank. Voor wie het interessant vindt:
www.micromodule.eu
of .nl
Ik zou zeggen; bouw er een leuk modelbaantje in wat dat kun je heel goed. En ja, het was uitermate gezellig zondagmorgen en je komt nooit meer af van die 1
Namens Buurman & Buurman bedankt!
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
MOVisser
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 10:58:05 »
A je to.
So far so good.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...
MathynK
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 11:04:01 »
Leuk om het product nu toegepast te zien worden! Op de beurs in Houten zag het er veelbelovend uit.
Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag