Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 16:52:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:27
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 16:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42

Auteur Topic: Project seaside Germany  (gelezen 329 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Project seaside Germany
« Gepost op: Vandaag om 11:12:15 »
Goeiemorgen allemaal,

Een nieuw topic... ik ga vertellen waarom. De afgelopen maanden heeft mijn hobbybeleving een afslag genomen die ik nooit had voorzien. Stiekem gehoopt misschien maar nooit echt bij stil gestaan. Wat is dat dan hoor ik? Nou, ik ga het jullie vertellen :)

Al jaren bouw ik baantjes in modulevorm voor tentoonstellingen. Zo'n beetje vanaf 2009 bouw ik die graag als complete "kast" en daarvoor gebruik ik als drager de spreekwoordelijke "U". De U draagt de module, achterwand en het dak samen en maakt transport eigenlijk een eitje. Alles wat in je bakjes staat blijft heel en is beschermd daardoor. Toen ik dit voorjaar wat aan het brainstormen was met mijzelf dacht ik; ik heb toch een goed vriend met een lasersnijder? Zou die geen U kunnen maken. Zo gezegd zo gedaan en ja, dat kon wel. Maar... wel met de beperking van het snijformaat van maximaal 60 x 40 cm. En met die maten in mijn hoofd begon ik te tekenen. Normaal maak ik een zaagplan voor bv een grote plaat van 244 x 122. Nu moest ik omdenken en proberen dat wat ik voor ogen had op te delen in die maatvoering.
Met het gemaakte plan toog ik naar Ronald Koerts (want die is de voornoemde vriend met de lasersnijder) en legde hem het plan voor. Ja, dat kan ik wel was het antwoord. Mooi! Dit was 6 juli, op 7 juli was het ping, pong, daar ben ik. Met een proefmodule:

20250711_094609 by Ronald Halma, on Flickr

40 cm breed, hoge bovenfries wat ik graag wilde, precies wat ik voor ogen had. Even een pasproef:

20250711_100521 by Ronald Halma, on Flickr

Dit was overigens voor de zogenaamde Forkchallenge, zie elders op dit forum onder de kleine baantjes kleiner dan 0,5 m2. Dat baantje wordt dan trouwens exclusief als primeur gebouwd voor de Smalspoordagen in Katwijk in augustus 2026.

Met wat modificaties kwam er een aantal dagen later dit:

20250712_093816 by Ronald Halma, on Flickr

3 modules aan onderdelen voor dat project. De voortgang is dan zoals gezegd in het kleine baantjes-deel van dit forum te vinden.

Voortbordurend sluimerde dat door in mijn hoofd... zou je dat verkoopbaar kunnen maken ofwel; zou er behoefte aan zijn. Met Ronald gebrainstormed en die wilde daar wel in meegaan als producent. Een naam kwam er dan ook snel: Micromodule. Een geschikte host gezocht, domeinnaam aangevraagd en een site gaan bouwen. Maar digitaal is niet alleen de weg, men moet je smoeltje en je koopwaar kennen. Dus een tafel op Houten genomen samen met Het Achtergrondmannetje die toevallig in dezelfde periode begon met achtergronden voor modelbanen.
De eerste respons was goed en het begon voorzichtig te lopen. Mooi! Maar Ronald zou Ronald niet zijn als daar weer iets in dat hoofd begon te broeien... dat is niet te stoppen (helaas of gelukkig, dat laat ik aan anderen over :) ) Zou dat....? Tuurlijk! Daar kun je ook zelf een baantje mee bouwen! Nog 1? Ja!! Nog 1!

Ik had natuurlijk ook al meegeholpen en getest voor het project "Automaus" (www.automaus.eu). Dit is een device die zonder een computer het mogelijk maakt je modelbaan te automatiseren met behulp van terugmelding en digitale locomotieven. En daarmee begon ik de dingen bij elkaar op te tellen. Met een dochter die dit jaar fanatiek is begonnen met modelbouw en waarmee ik wat samen wilde doen kwam alles al snel bij elkaar.

Dus, het project moest worden:

- Een kleine tentoonstellingsbaan voor eind 1e kwartaal volgend jaar
- Modules van het eigen merk Micromodule
- Automatische besturing door een Automaus
- Een "samen" project met een deel scenery met dochterlief
- Daarmee samenhangen een maritiem onderwerp

Door RonaldK een aanpassing in het ontwerp laten doen hiervoor. De Micromodules zijn totaal 60 cm hoog met een onderfries van 10 en een bovenfries van of 10 of 16 cm. Die laatste heb ik verlaagd naar totaal 50 cm hoogte zodat je een mooi inkijkgat krijgt die je nog harder dwingt erin te kijken. Natuurlijk ook een ontwerp gemaakt op mijn spreekwoordelijke klad-manier (die prima werkt voor mij) die bestaat uit 2x 50 cm brede modules, een 40 cm module en een 60 cm staging module:

20251006_101516 by Ronald Halma, on Flickr

Links de eerste "oer"ontwerpen, rechts waar we naartoe gaan met wat uitwerking erbij.

De beide 50'ers worden permanent gekoppeld tot een 1 meter module net als de beide andere 40 en 60'er. Zo krijg je dan 2x een 1 meter module, totaal 2 meter lang. Nog steeds een kleine modelbaan! Thema Duits, ergens aan de kust, 1 of 2 SAR boten aan de kade liggend en een deels industrie/station daarachter. Tijd rond 1995, begin tijdperk 5. Daar kan ik DB AG gebruiken en ook nog de turquoise/beige locs. Een redelijk normaal sporenplan die het mogelijk maakt een leuke volgorde van treinen te laten zien. De staging wordt dicht vanaf de zichtkant om de beleving nog beter te maken. Wel zal ik daar de sporen van ballast voorzien en basic scenery geven zodat het lijkt alsof de wereld daar door gaat als je door het gat naar die staging kijkt.

Oh ja, intussen ben ik dan ook die kleine leverancier geworden voor een modulair modulebak systeem :) Dat was dus de afslag in mijn leven die ik niet 1-2-3 voorzien had. Of en wat en hoe het gaat lopen weet ik niet maar het loopt nu al best lekker. Onze kracht als team Ronald & Ronald ligt in snel communiceren met een klant maar nog belangrijker; snel aan kunnen passen en modificeren. Alles is bespreekbaar zeg ik dan en dat is het ook. Beetje sluikreclame mag wel dus kijk voor meer info op www.micromodule.eu of www.micromodule.nl of het wat voor jou is  :)

Het eerste bakje voor dit project is er inmiddels. Dat lag hier deels al in onderdelen als studie vanwege die 50 cm hoogte en inmiddels zit het sinds afgelopen vrijdag permanent in elkaar:

20251003_154943 by Ronald Halma, on Flickr

20251003_154953 by Ronald Halma, on Flickr

20251003_155106 by Ronald Halma, on Flickr

Een hoge frieslijst dus met een kleiner kijkgat. Misschien voor sommigen te extreem maar ik geloof zelf sterk in het kijkdoos effect. Daar kun je eindeloos over beppen en we hebben er uiteraard en gelukkig allemaal een eigen mening bij, voor mij is het opnieuw een experiment en een zijweg naast de bestaande paden ;)
Dit is trouwens het 3e bakje op de tekening (dus de eerste stagingbak) , de 3 andere bakken zijn inmiddels in productie bij Ronald en zullen dan spoedig hier zijn en dan ga ik ze monteren.

U bent weer bij!  ;D Volg gerust, het gaat zeker leuk worden! Als toelichting op mijn dochters bouwactiviteiten; die zocht na de corona naar een besteding om bezig te blijven en rust te houden in haar bestaan (ze is 33). In de corona begon ze met de so-called "Booknookes" maar die begonnen inmiddels best duur te worden. Toen ik haar voorstelde om eens te kijken in de plastic modelbouw was ze direct heel enthousiast en heb ik haar daarmee op weg geholpen. Voor dit project ga ik 2 SAR schepen inzetten die dan wel 1:72 zijn maar die qua formaat samengaan met ons 1:87. Die SAR schepen zijn inmiddels gevonden en aangeschaft en die gaan we in enkele sessies samen bouwen. Ook daar gaan we in dit verslag een verslag van doen ;)  Trouwens, ik ben voornemens enkele Alsacast kits te gaan gebruiken op dit baantje, en ook die zal ik deels met haar gaan bouwen als introductie op resin kits. Kan ze zeker wat van leren en ik trouwens ook.

Dusch; laters! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Project seaside Germany
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 11:21:06 »
Misschien voor sommigen te extreem maar ik geloof zelf sterk in het kijkdoos effect. Daar kun je eindeloos over beppen en we hebben er uiteraard en gelukkig allemaal een eigen mening bij, voor mij is het opnieuw een experiment en een zijweg naast de bestaande paden ;)
Ik ben ook voorstander van het kijkdoosprincipe. Maar het nadeel van de vaste U-tjes vind ik dat je er met je kop niet meer tussen komt. Daarom werk ik lieven met een L voor de bodem en de achterwand. En de bovenkant omhoog scharnierend zodat je er tijdens de bouw met je hoofd recht boven kunt hangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:22:07 »
U bent er maar druk mee. Ben benieuwd naar dit baantje met alle promotiedingesen die daarbij horen :)

Groet,
Michel

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 11:26:13 »
Ga ik ook volgen,

Die "automaus"  lijkt me ook wel interessant, om wat meer over te weten.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:36:47 »
Maar het nadeel van de vaste U-tjes vind ik dat je er met je kop niet meer tussen komt.

Dan heb je een te grote kop!  ;D Ja, is een nadeel. Maar in 30 cm diep is het niet nodig je hele hoofd erin te rammen tijdens de bouw ;)

@ Michel; dank u  (y)

@ Einte; is het. Zij hebben afgelopen zaterdag in Houten het product geïntroduceerd en de volgende Houten in November gaan ze in de verkoop. In het Johanneshausen-draadje van mij is er al wat over verteld. Maar omdat het hier een integraal onderdeel van gaat worden komt dat dan ook uitgebreid aan bod.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:43:34 »
Treinen & boten is wel mijn ding zegmaar  ;D

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:45:30 »
Ik dacht al zoiets  ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

hervé

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 12:07:27 »

Is er (ondertussen) een segment-variant beschikbaar met een naar voor uit-kragende fries ?
  Om de voorrand van de maquette doelmatig te verlichten  ...

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 12:28:21 »
Dan heb je een te grote kop!  ;D Ja, is een nadeel. Maar in 30 cm diep is het niet nodig je hele hoofd erin te rammen tijdens de bouw ;)
Dat van die te grote kop wist ik. Ben ooit een blauwe maandag lid geweest van een fanfarekorps. Daar hoorde ook een pet bij. Ze dachten dat de pet van dikke Gerrit van de bakker wel groot genoeg was voor mij. Niet dus.
Maar tijdens de bouw wil ik graag ook dingen helemaal achterin recht van boven kunnen bekijken.
Een tussenoplossing is misschien om de bovenplaat afneembaar te houden. Of pas monteren na afloop.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:30:05 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 13:44:39 »
  Is er (ondertussen) een segment-variant beschikbaar met een naar voor uit-kragende fries ?
  Om de voorrand van de maquette doelmatig te verlichten  ...

Nope. Bij montage van een ledstrip helemaal voorin is die rand voldoende verlicht. Dus voor nu nog geen noodzaak dit aan te bieden.

@Klaas; ja, dat zou ook kunnen. Dan blijft dat bereikbaar. Het is ook geen must de bovenplaat definitief te monteren als geheel maar ik doe het zelf wel.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

g-j

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 14:22:46 »
Mooie start Ronald! Als bouwer van een Hafenbahn is de interesse gewekt. Ook ik heb nog een havenbaan in de map met " ooit" projecten. Eerst dat Amerikaanse maar eens af.

Leuk om je zaterdag weer gesproken te hebben.
Groet Gert-Jan

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:33:55 »
Ja, dank je. Was weer even erg gezellig. Ook dank aan jou lieve echtgenote, die moet het allemaal maar goed vinden  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule