Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:38
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27

Auteur Topic: C12c rijtuig  (gelezen 2367 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: C12c rijtuig
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2025, 18:04:57 »
Waar stonden de opschriften net na de 2de wereldoorlog op Tjechische rijtuigen ?
Volgens mij kun je dit zo niet stellen.  De vraag is of je het over "oorspronkelijke" opschriften hebt of over overgeschilderde opschriften van de BMB, de Böhmisch Märische Bahnen (Protectoraat en Anschluss, je weet wel), of DR opschriften.
Oorspronkelijke opschriften zijn die dubbel gekleurde letters, pas later (na 1949, je weet wel, die verr.... communisten) met gewone enkelvoudig gekleurde letters.
Ik heb nogal wat documentatie, maar.......   waar.   Al mijn boeken zijn opgeslagen in dozen vanwege een renovatie van de woning, en nog niet uitgepakt.  Ik vind dit wel een interessant onderwerp, dus ik beloof niks maar zal eens kijken of ik alvast wat dozen kan gaan bekijken.

Terzijde een leuke variatie, in de trant van.   Op een Sik, "roofkunst" in Tsjechoslowakije beland, stond een nummer.  Omdat ze daar geen Hollandse kaas van konden maken, maar wel in hun nummersysteem wilden opnemen, hebben ze dat nummer maar aangehouden als type-aanduiding.
Mag je raden welk nummer.

60, want dat was de max. snelheid als een Sik in opzending was in een goederentrein. Dus serie 60 was een Tsjechische Nederlandse Sik.  En dat nummer stond op de bufferbalk.  (PS alle andere aanduidingen waren in brons en dus allang omgesmolten tot kanon).
« Laatst bewerkt op: 07 October 2025, 18:20:34 door maartenvdb. Reden: aanvulling »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2025, 18:38:17 »
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002 en werd eigenlijk bij toeval teruggevonden, blijkens het boek van Van Oostrom.

En natuurlijk kun je prima stellen "waar stonden de opschriften net na de Tweede Wereldoorlog op Tsjechische rijtuigen". Je hebt het namelijk over de opschriften die te zien waren op NS rijtuigen die terugkeerden uit Tsjechoslowakije. Of dat BMB, DR of oorspronkelijk is, doet niet ter zake.

Ik heb de opname uit het NVBS archief even in stukjes geknipt, zodat je een idee kunt krijgen van wat voor opschriften:

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2025, 19:14:58 »
Ho even, hier dreigt iets fout te lopen.  De vraagsteller heeft toch interesse in de Tsjechische opschriften ?  Toch niet in de Nederlandse ?

Citaat: Daar kreeg die nummer Ca 6463 en heeft zelfs een revisie gehad voor terugkomst . Wie heeft er een foto/foto's van dit rijtuig waarop het Tjechische nummer te zien is

Dus daar houd ik me aan. Dus vandaar ook mijn opmerking, die daardoor in mijn ogen heel relevant is.

Overigens, maar dat is een vermoeden omdat het niet duidelijk te zien is, geeft de 2e foto de weggepoetste Tsjechische leeuw weer, die destijds op de wagons gebruikt werd.  Dat geeft in ieder geval al weer wat informatie.  Je zou de vraagsteller, voorlopig, ook een beter overzicht geven als je zou kunnen aangeven waar dit mogelijk op de wagen stond, dus onder welk raam/op welke deur.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2025, 19:20:17 »
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002 en werd eigenlijk bij toeval teruggevonden, blijkens het boek van Van Oostrom.
Dat kan best, maar kan ook een andere sik zijn. Er waren hoogstwaarschijnlijk meerdere Siks daar, waarvan in ieder geval één volgens Tsjechische documentatie onder No. 60 in hun bestand is opgenomen. Of mogelijk onder dit nummer in het bestand van een bepaald depot, terwijl een ander depot een ander nummer hanteerde.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2025, 19:21:51 door maartenvdb »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2025, 19:35:38 »
Overigens, maar dat is een vermoeden omdat het niet duidelijk te zien is, geeft de 2e foto de weggepoetste Tsjechische leeuw weer, die destijds op de wagons gebruikt werd.  Dat geeft in ieder geval al weer wat informatie.  Je zou de vraagsteller, voorlopig, ook een beter overzicht geven als je zou kunnen aangeven waar dit mogelijk op de wagen stond, dus onder welk raam/op welke deur.

Dat is gewoon een versleten 2.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 15:21:16 »
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002
Ik zal een nieuw draadje openen en daarin over de Sik verdergaan.  In ieder geval is, volgens Tsjechische documentatie, geen sprake van " De "  maar van "een" Tsjechische Nederlandse Sik.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 15:33:49 »
Nog geen foto gevonden, maar dat is ook zoeken naar een speld in een hooiberg.
Van locomotieven:  duizenden foto's en tientallen boeken, van personenwagons (tot nu toe) alleen onduidelijke foto's en geen apart boek.

Wat me wel een beetje duidelijker wordt is de aard van de opschriften.
Ik neem aan, dat je de opschriften wil zoals het rijtuig naar Nederland werd teruggeleverd (of kort daarvoor nog in Tsjechische dienst).
Omdat het toen al in de communistische tijd was en, zoals hier vermeld, het rijtuig ook nog gereviseerd was, is niet aannemelijk, dat het de oudere opschriften droeg noch de DR of BMB opschriften, dus dan blijven alleen de "normale" opschriften over zoals alle personenrijtuigen in die tijd ze hadden.

De kans dat je een foto treft van precies het juiste rijtuig is nagenoeg nihil, maar als dat vergelijkbaar is met de opschriften op een gewoon personenrijtuig uit die tijd dan zou ik daar maar een gokje voor wagen.

De opmerking van Martijn Haman (zie eerder in dit draadje):
De nummers stonden op Tsjechische wijze met grote cijfers op de zijwanden geschilderd.
is natuurlijk behoorlijk subjectief, want wat is "groot"  ?   Geen idee hoe groot bedoeld wordt of wordt hier de normale beschrifting op gewone Tsjechische rijtuigen als "groot" aangeduid ?

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 18:12:12 »
In mijn zoektocht zie ik tot nu toe 2 lijsten betreffende dit type wagens, die van Martijn Haman en die van Otto Dijkstra.
De lijsten komen echter niet overeen.
In de lijst van Otto ontbreekt de 6463 in zijn geheel, nummers die niet compleet zijn worden aan de PKP toegeschreven.

Daar schieten we dus niet zoveel mee op, werkt verwarrend.  Ook google biedt tot nu toe geen uitkomst over het Tsjechische nummer, en ik kan ook geen Tsjechische lijst vinden.

Verder zoeken dus.

roco

• Online Online
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 19:02:17 »
Wat is "Tjechische wijze" van nummers zetten . Ik heb op dienstvaardig museumrijtuig ( 2 assig ) gezien gelige/gouden nummer met een donkere schaduw ? Gisteren een foto daarvan gezien tijdens speurtocht ernaar . Alvast dank Maarten .

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 19:38:46 »
In mijn zoektocht zie ik tot nu toe 2 lijsten betreffende dit type wagens, die van Martijn Haman en die van Otto Dijkstra.
De lijsten komen echter niet overeen.
In de lijst van Otto ontbreekt de 6463 in zijn geheel, nummers die niet compleet zijn worden aan de PKP toegeschreven.

Daar schieten we dus niet zoveel mee op, werkt verwarrend.  Ook google biedt tot nu toe geen uitkomst over het Tsjechische nummer, en ik kan ook geen Tsjechische lijst vinden.

Verder zoeken dus.
Zo verwarrend is het niet: de C 6463 werd de C 6417 (II) vanaf 1952. Staat gewoon in de tabel in mijn boek straks.
Groet, Frank

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 19:50:29 »
Zo verwarrend is het niet: de C 6463 werd de C 6417 (II) vanaf 1952. Staat gewoon in de tabel in mijn boek straks.
Juist, maar dat stond al in de lijst van Martijn.  En als je dit draadje volgt weet je dat daar niet naar gezocht wordt. Er wordt gezocht naar het Tsjechische opschrift.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 19:56:59 »
Er is overigens nog een lijst en dat is het boekje "Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij" van de hand van Kees Mooij en Arnoud Bak, in 2003 uitgegeven door de Stibans. Correctiewerk is uitgevoerd door (quote): J.M. ten Broek, B. Schooneveld en in het bijzonder Otto Dijkstra die al het cijferwerk met een kritisch oog heeft doorlopen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:59:54 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 20:02:08 »
@roco
wat je gezien hebt is de oude vooroorlogse manier van opschriften.
Hieronder een voorbeeld van na de oorlog, toevallig ook een Ca maar dan een heel ander type.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 20:30:54 »
Otto Dijkstra die al het cijferwerk met een kritisch oog heeft doorlopen.
Dan neem ik contact op met Otto, want juist in zijn lijst (RM337 september 2016, pagina73) komt de 6463 helemaal niet voor !

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 20:39:21 »
Dan zou ik maar eens naar de kop van die lijst kijken. Otto weet als geen ander hoe een en ander in elkaar steekt.
Groet, Frank