Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 23:56:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Piko NS 5/600 Hippel 2025  (gelezen 5831 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7631
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #300 Gepost op: Vandaag om 21:48:08 »
Voor mij geen reden om de loc niet te kopen, maar dan gaat er dus wel een ESU LS5 met class 08 sound in, dat klinkt stukken beter.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3325
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #301 Gepost op: Vandaag om 22:06:17 »
Het blijft voer voor de profi's ;D maar toch fijn dat er eindelijk eens de moeite is genomen om is een keer een nieuwe hippel uit te brengen.
Groeten,
Richard

Looney Tunes

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • John Soldeert
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #302 Gepost op: Vandaag om 22:10:03 »
Ik heb de loc zelf niet, maar: Is dat geluid niet net als bij de NS2000 last afhankelijk? Zoals toen besproken maakt die ook meer geluid als die een zware last heeft/tegen wordt gehouden.
Volgens de decoderfile (die via de Piko software te zien is) heeft de hippel dat namelijk pok. Mogelijk dat daar dus ook meer belasting nodig is voor een ander geluid.

Mocht dat zo zijn dan zou evt. via CV 54 dat uit te zetten/aan te passen zijn. (standaard waarde = 128, daaronder staat last afhankelijkheid uit, daarboven wordt de drempel verhoogd)
Groetjes, John

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7631
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #303 Gepost op: Vandaag om 22:58:36 »
Maar zelfs dan hoort bij aanzetten het geluid duidelijk te veranderen, het toerental wordt in stappen hoger, dit hoort vooral afhankelijk van de ingestelde snelheid te gaan.
De generator is direct gekoppeld aan de dieselmotor, voor hogere snelheid is een hogere generatorspanning en dus een hoger motortoerental nodig, ook bij een losse en dus onbelaste loc!
Gesimuleerde last zou moeten zorgen voor een dieper en langer aanhoudend geluid van de motor.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6745
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #304 Gepost op: Vandaag om 23:17:15 »
Ik heb de loc zelf niet, maar: Is dat geluid niet net als bij de NS2000 last afhankelijk? Zoals toen besproken maakt die ook meer geluid als die een zware last heeft/tegen wordt gehouden.
Volgens de decoderfile (die via de Piko software te zien is) heeft de hippel dat namelijk pok. Mogelijk dat daar dus ook meer belasting nodig is voor een ander geluid.

Mocht dat zo zijn dan zou evt. via CV 54 dat uit te zetten/aan te passen zijn. (standaard waarde = 128, daaronder staat last afhankelijkheid uit, daarboven wordt de drempel verhoogd)

Klopt, het geluid wordt duidelijk harder als je de snelheid vol open zet of de lok tegen houd.
Ik ben een poos met de cv's 54, 55 en 56 bezig geweest maar ik krijg het niet beter.

Stephan.

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #305 Gepost op: Vandaag om 23:21:24 »
Weet iemand hoeveel rijstanden een 500/600 heeft?

Ik ben op verzoek die ESU file van de Class 08 aan het aanpassen maar zij gebruiken een standaard template met 8 stappen maar vraag me of dat wel correct is aangezien ik die laatste stappen eigenlijk wel wat vreemd vind klinken.
Ik ben ook alle overbodige zooi aan het verwijderen uit dat schema, zoals dynamic brake, run 8 e.d.
Dirk

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7631
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #306 Gepost op: Vandaag om 23:56:52 »
Voor de dieselmotor in wezen 2 standen, in totaal 5:

- 0 330 omw/min (leegloop)
- 1 330 omw/min (9 weerstandsstappen veldweerstanden)
- 2 330 omw/min (15 weerstandsstappen veldweerstanden)
- 3 680 omw/min
- 4 680 omw/min met veldversterking

Bron: C 6500/IV  Beschrijvingen en Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren Deel iV DE-Locomotieven serie 500/600/700


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.