Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 18:47:37
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:44:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hendrik Jan
Vandaag om 18:26:53
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
Vandaag om 17:38:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
  

Auteur Topic: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)  (gelezen 46 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1198
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Gepost op: Vandaag om 17:21:42 »
Om stoomlocomotieven te kunnen laten rijden, hebben deze o.a. brandstof en water nodig. Veel stoomlocomotieven gebruikten kolen, maar er waren ook locomotieven die gestookt werden op olie. Water hadden ze allebei nodig.

Benoit Semblat heeft modellen van (uiteraard Franse) stoomlocs uitgebracht, zowel kolengestookte alsook 'n oliegestookte. Deze oliegestookte loc (SNCF141R) verbrandde voorverwarmde zware stookolie (in het Frans bekend als ‘Mazout’), in tegenstelling tot de eerste serie, die allemaal waren ontworpen voor stookkolen (SCNF141P). Van beide locs heb ik een exemplaar.

Ten behoeve van onderhoud van stoomlocomotieven zijn voorzieningen zoals bv. kolendepots, waterkranen en olie vul installaties nodig.
Semblat heeft ook een waterkraan en zo'n olie vul installatie/brandstofportaal uitgebracht.

Aangezien ik zowel kolengestookte alsook een oliegestookte loc heb, wilde ik daarom als accessoire zijn waterkraan en brandstofportaal hebben.
De waterkraan heb ik al jaren geleden gemaakt. Deze was makkelijk te maken en recentelijk heeft FritsT van de bouw van zijn Waterkraan in Spoor-0 al eens een bouwbeschrijving gemaakt.

Onlangs heb ik de kit van mijn brandstofportaal maar eens tevoorschijn gehaald en ben daarbij eerst maar begonnen de kit te inventariseren en de onderdelen te nummeren conform de bijgevoegde onderdelenlijst.



Semblat heeft keurig de montage volgorde beschreven; deze ga ik gewoon aangehouden en aldus de onderdelen solderen.
Aangezien de meegeleverde hoekprofielen bestaan uit gebogen plaat, heb ik ze opnieuw gemaakt uit gefreesd profiel; hierdoor zien de hoeken er scherper (en in mijn ogen beter) uit. Ook de traptreden zijn gebogen 1,0 x 1,0 mm en ook deze opnieuw gezaagd uit 1 x 1 mm gefreesd profiel.
Of de toeschouwer het straks opmerkt als het portaal gespoten is en op de baan staat, verwacht ik niet maar ik weet het en ik vind het fraaier.
De 2 korte en 2 lange hoekprofielen in de plaat waarop de vulmeter komt, gesoldeerd en het geheel vervolgens op de grondplaat (#13).



Daarna de schuine steunen aangebracht en voor het monteren van de treden heb ik een malletje gemaakt, zodat alle treden op de correcte afstand gemonteerd konden worden. Vervolgens de 6 schuin lopende verstevigingsstrips aan de binnenzijde van de staanders gesoldeerd.



De bus (#5) op de grondplaat (#9) gesoldeerd, daarna aan de trap. Dan de vertikale staanders in vorm gebogen en op het onderste plateau en aan de busplaat gesoldeerd.



Tenslotte de bovenste plaat met elektriciteits aansluitingen op z'n plek gesoldeerd.
Door alle steunen/schoren en staanders is het een heel solide geheel geworden.

Met vriendelijke groet,
Peter