Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:38
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)  (gelezen 4625 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Gepost op: 30 September 2025, 17:21:42 »
Om stoomlocomotieven te kunnen laten rijden, hebben deze o.a. brandstof en water nodig. Veel stoomlocomotieven gebruikten kolen, maar er waren ook locomotieven die gestookt werden op olie. Water hadden ze allebei nodig.

Benoit Semblat heeft modellen van (uiteraard Franse) stoomlocs uitgebracht, zowel kolengestookte alsook 'n oliegestookte. Deze oliegestookte loc (SNCF141R) verbrandde voorverwarmde zware stookolie (in het Frans bekend als ‘Mazout’). in tegenstelling tot de eerste serie, die allemaal waren ontworpen voor stookkolen (SCNF141P).
Tevens heeft Semblat (naast de 241P) ook de 141P uitgebracht, deze is kolengestookt en van beide kolengestookte locs heb ik 'n exemplaar, alsmede 'n 141R.

Ten behoeve van onderhoud van stoomlocomotieven zijn voorzieningen zoals bv. kolendepots, waterkranen en olie vul installaties nodig.
Semblat heeft ook een waterkraan en zo'n olie vul installatie/brandstofportaal uitgebracht.

Aangezien ik zowel kolengestookte alsook een oliegestookte loc heb, wilde ik daarom als accessoire zijn waterkraan en brandstofportaal hebben.
De waterkraan heb ik al jaren geleden gemaakt. Deze was makkelijk te maken en recentelijk heeft FritsT van de bouw van zijn Waterkraan in Spoor-0 al eens een bouwbeschrijving gemaakt.

Onlangs heb ik de kit van mijn brandstofportaal maar eens tevoorschijn gehaald en ben daarbij eerst maar begonnen de kit te inventariseren en de onderdelen te nummeren conform de bijgevoegde onderdelenlijst.



Semblat heeft keurig de montage volgorde beschreven; deze ga ik gewoon aangehouden en aldus de onderdelen solderen.
Aangezien de meegeleverde hoekprofielen bestaan uit gebogen plaat, heb ik ze opnieuw gemaakt uit gefreesd profiel; hierdoor zien de hoeken er scherper (en in mijn ogen beter) uit. Ook de traptreden zijn gebogen 1,0 x 1,0 mm en ook deze opnieuw gezaagd uit 1 x 1 mm gefreesd profiel.
Of de toeschouwer het straks opmerkt als het portaal gespoten is en op de baan staat, verwacht ik niet maar ik weet het en ik vind het fraaier.
De 2 korte en 2 lange hoekprofielen in de plaat waarop de vulmeter komt, gesoldeerd en het geheel vervolgens op de grondplaat (#13).



Daarna de schuine steunen aangebracht en voor het monteren van de treden heb ik een malletje gemaakt, zodat alle treden op de correcte afstand gemonteerd konden worden. Vervolgens de 6 schuin lopende verstevigingsstrips aan de binnenzijde van de staanders gesoldeerd.



De bus (#5) op de grondplaat (#9) gesoldeerd, daarna aan de trap. Dan de vertikale staanders in vorm gebogen en op het onderste plateau en aan de busplaat gesoldeerd.



Tenslotte de bovenste plaat met elektriciteits aansluitingen op z'n plek gesoldeerd.
Door alle steunen/schoren en staanders is het een heel solide geheel geworden.

« Laatst bewerkt op: 02 October 2025, 17:30:29 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Mijn website
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2025, 22:32:34 »
Deze oliegestookte loc (SNCF141R) verbrandde voorverwarmde zware stookolie (in het Frans bekend als ‘Mazout’), in tegenstelling tot de eerste serie, die allemaal waren ontworpen voor stookkolen (SCNF141P). Van beide locs heb ik een exemplaar.


Peter,
Alles over Semblat volg ik altijd met interesse (maar op een afstand  ;)).

In bovenstaande zin lijk je te beweren (maar wellicht vergis ik me) dat de 141R oliestokers waren en de 141P kolenstokers. Voor zover ik weet waren de 141P's kolenstokers en het grootste deel van de 141R's ook. Een kleiner deel van de 141R's waren oliestokers.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2025, 08:43:50 »
Ja, dat klopt, Fred. Daar heb je gelijk in.
Ik wilde eigenlijk een klein een intro'tje maken voor de bouwbeschrijving, maar dit moest niet te lang worden. Misschien ben ik wat kort door de bocht gegaan.

Zoals ook in Wikipedia te lezen staat: Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was er een tekort aan locomotieven. Om snel aan het grote aantal benodigde locomotieven te komen, werden er locomotieven besteld bij de belangrijkste Amerikaanse en Canadese locomotiefbouwers in het kader van het Lend-Lease-programma (en niet het Marshallplan, dat in april 1948 werd ondertekend, zoals vaak wordt geschreven).
De eerste order voor 700 locomotieven werd in februari 1945 geplaatst en de productie werd verdeeld over de “grote drie” Amerikaanse locomotiefbouwers: Baldwin Locomotive Works, Philadelphia, Pennsylvania, American Locomotive Company, Schenectady, New York, en Lima Locomotive Works, Lima, Ohio. Toen de financiering rond was, werd de tweede partij van 640 motoren besteld bij de ‘grote drie’, plus de Canadese fabrikanten Montreal Locomotive Works, Montreal Quebec en Canadian Locomotive Company, Kingston, Ontario. Het merendeel van deze partij werd gebouwd als oliebranders, die voorverwarmde zware stookolie (in het Frans bekend als ‘Mazout’) verbrandden, in tegenstelling tot de eerste partij, die allemaal was ontworpen als kolengestookt.


Ik heb de aanduiding van het loc-type 141P doorgehaald en de tekst ietwat aangepast. Volgende keer toch maar beknopter houden  ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2025, 12:30:20 »
De draaibare vulpijp samengesteld.



De volumemeter op z'n steunplaat gesoldeerd alsmede alle delen van de brandstof toevoerleidingen.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2025, 11:18:54 »
Het deksel en de bodem aan de brandblusser kast gesoldeerd en het geheel aan het frame gemaakt.



Daarna de 3 handwielen gemonteerd en ook de lamp tegenover de volumemeter.

[/url]DSCN6273 by Peter Hagenaars, on Flickr

De stangen aan/in het veiligheidsrek aangebracht en een soort malletje gemaakt voor de juiste afstand en positie.
Daarna de juiste hoogte afgetekend op beide staanders en het rek aan de palen vastgesoldeerd.



Idem bij het het brandstofportaal.



En klaar  :)



Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2025, 11:58:10 »
Seinen heeft Semblat bij mijn weten niet gemaakt. Misschien dat ik me er eens aan zet om "iets" naast de baan te zetten. Peter, heb jij een voorkeur?

Ik heb wel een hele serie maar uit een lang vervlogen Frans tijdperk.  Moet nog steeds uitzoeken wat wat is.
Fred, herken jij iets?



Frits.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2025, 12:03:41 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2025, 13:41:07 »
Klopt, seinen heeft Semblat nooit gemaakt. Enne, leuke collectie seinen heb je  (y)
Ik weet zo niet wat dat allemaal voor seinen zijn, dus geen voorkeur. Je zou ze ergens op de baan kunnen plaatsen overeenkomstig hun doel?

Zelf heb ik Nederlandse 3-licht-seinen gemaakt en deze langs de baan staan.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2025, 13:44:48 »
De water en brandstof inname in 'actie'.



Met vriendelijke groet,
Peter

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Mijn website
Re: Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2025, 21:50:39 »
Peter,

Ziet er indrukwekkend/mooi uit !

Frits,

Ik herken de seinen als Franse seinen, maar ik heb me daar (nog) nooit in verdiept. Ik heb een doos met Marescot seinen voor spoor 0, maar weet niet de functie per sein:



Het boek in het Frans waar het allemaal wordt uitgelegd, heb ik (nog) niet gelezen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/