Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 22:40:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?  (gelezen 1518 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 14:16:11 »
Volgens Wikipedia heeft Klaas gelijk:

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T

Citaat
Vaak werd aangenomen dat de T van Post T verwees naar de Treindienstleider, maar de T gaf aan dat op die post een telegraaf aanwezig was. De telegraaf werd gebruikt om belangrijke dienstberichten te versturen tussen posten onderling en de hoofdverkeersleiding in Utrecht. Meestal was dit ook de post waar de Treindienstleider van het station dienst deed omdat hij het meeste belang had bij die berichten.

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 15:12:21 »
Het Spoorwegmuseum en Nico Spilt zeggen iets anders.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:14:51 door Ferdinand Bogman. Reden: Juiste link »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 15:37:04 »
Ja, maar Het Spoorwegmuseum geeft Klaas ook een beetje gelijk. De site Klassieke beveiliging houdt het overigens ook op Treindienstleider.
Groet, Frank

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 18:58:12 »
Waar het Spoorwegmuseum en Nico Spilt hun eigen expert zijn, is niet duidelijk waar de schrijver van de Wikipedia-pagina de informatie vandaan heeft.

Dat weet ik ook niet van Klassieke Beveiliging. Wel vind je daar, bij de uitleg over seinhuizen, meer aanwijzingen dat de T niet voor “telegraaf” staat:
  • De telegraaf wordt niet genoemd in de lijst met apparaten (het kan zijn dat die van vóór de klassieke beveiliging is), wél de bloktelefoon (Post B dan maar?  ;))
  • De andere genoemde posten, zoals blokposten en brugposten, zullen ook een telefoon/telegraaf hebben gehad (“voor communicatie tussen diverse posten”) maar heten geen Post T.
Mij lijkt het ook logisch dat je een gebouw aanduidt met zijn functie en niet met het (belangrijkste?) apparaat dat daar staat.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:57:27 door Ferdinand Bogman. Reden: Verduidelijking »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 21:08:34 »
Een meneer Gutter is bezig geweest met een hele lijst verkortingen gebruikt door de NS. Deze lijst kun je ook vinden op NVBS. Daar is post T post treindienstleider.

https://www.nvbs.com/app/uploads/2022/01/Lijst-van-verkortingen-spoorwegen-4e-druk-P.-Gutter.pdf


« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:30:21 door Jeronimos. Reden: typo verbeterd »
Jeroen

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 21:20:53 »
Leuk! Meteen een handig overzicht van alle “Plan”-aanduidingen van materieel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 21:49:10 »
In het stsationsgebouw ,waar ook het loket voor de treinkaartjes was ,was een z.g.n.  kamerslagwerk . dat verbonden was met de omnibus lijn die langs alle seinhuizen  liep .
Dat was de opvolger van de telegraaf.Overwegposten hadden geen telegraaf.Op de omnibuslijn werkte ook het kloksein   om treinen aan te kondigen. Ze zagen er net zo uit als de Zwitserse klokseinen en stonden buiten naast de post zodat de wachter/ wachteres  ze ook horen kon horen als ze buiten cezig waren met de volkstuin of de was ophangen.
 Groeten .
Peter
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:05:15 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7560
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 22:26:12 »
Ik heb een heel boek doorgebladerd uit 1915 over het seinwezen bij de spoorwegen. Daar wordt alleen gesproken van posten of blokposten, maar niet van een post-T. Nou stonden ze toen ook al vol met Telegraaf en telefoontoestellen, maar het lijkt logischer dat de post wordt genoemd naar degene die er in hoort te zitten en dus de treindienstleider
Don't be part of the problem. Be the entire problem!