Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
  

Auteur Topic: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?  (gelezen 1614 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2888
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2025, 14:16:11 »
Volgens Wikipedia heeft Klaas gelijk:

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T

Citaat
Vaak werd aangenomen dat de T van Post T verwees naar de Treindienstleider, maar de T gaf aan dat op die post een telegraaf aanwezig was. De telegraaf werd gebruikt om belangrijke dienstberichten te versturen tussen posten onderling en de hoofdverkeersleiding in Utrecht. Meestal was dit ook de post waar de Treindienstleider van het station dienst deed omdat hij het meeste belang had bij die berichten.

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2025, 15:12:21 »
Het Spoorwegmuseum en Nico Spilt zeggen iets anders.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 15:14:51 door Ferdinand Bogman. Reden: Juiste link »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2025, 15:37:04 »
Ja, maar Het Spoorwegmuseum geeft Klaas ook een beetje gelijk. De site Klassieke beveiliging houdt het overigens ook op Treindienstleider.
Groet, Frank

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2025, 18:58:12 »
Waar het Spoorwegmuseum en Nico Spilt hun eigen expert zijn, is niet duidelijk waar de schrijver van de Wikipedia-pagina de informatie vandaan heeft.

Dat weet ik ook niet van Klassieke Beveiliging. Wel vind je daar, bij de uitleg over seinhuizen, meer aanwijzingen dat de T niet voor “telegraaf” staat:
  • De telegraaf wordt niet genoemd in de lijst met apparaten (het kan zijn dat die van vóór de klassieke beveiliging is), wél de bloktelefoon (Post B dan maar?  ;))
  • De andere genoemde posten, zoals blokposten en brugposten, zullen ook een telefoon/telegraaf hebben gehad (“voor communicatie tussen diverse posten”) maar heten geen Post T.
Mij lijkt het ook logisch dat je een gebouw aanduidt met zijn functie en niet met het (belangrijkste?) apparaat dat daar staat.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 20:57:27 door Ferdinand Bogman. Reden: Verduidelijking »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2025, 21:08:34 »
Een meneer Gutter is bezig geweest met een hele lijst verkortingen gebruikt door de NS. Deze lijst kun je ook vinden op NVBS. Daar is post T post treindienstleider.

https://www.nvbs.com/app/uploads/2022/01/Lijst-van-verkortingen-spoorwegen-4e-druk-P.-Gutter.pdf


« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 22:30:21 door Jeronimos. Reden: typo verbeterd »
Jeroen

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Klaar voor vertrek
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2025, 21:20:53 »
Leuk! Meteen een handig overzicht van alle “Plan”-aanduidingen van materieel.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2025, 21:49:10 »
In het stsationsgebouw ,waar ook het loket voor de treinkaartjes was ,was een z.g.n.  kamerslagwerk . dat verbonden was met de omnibus lijn die langs alle seinhuizen  liep .
Dat was de opvolger van de telegraaf.Overwegposten hadden geen telegraaf.Op de omnibuslijn werkte ook het kloksein   om treinen aan te kondigen. Ze zagen er net zo uit als de Zwitserse klokseinen en stonden buiten naast de post zodat de wachter/ wachteres  ze ook horen kon horen als ze buiten cezig waren met de volkstuin of de was ophangen.
 Groeten .
Peter
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 22:05:15 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7560
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2025, 22:26:12 »
Ik heb een heel boek doorgebladerd uit 1915 over het seinwezen bij de spoorwegen. Daar wordt alleen gesproken van posten of blokposten, maar niet van een post-T. Nou stonden ze toen ook al vol met Telegraaf en telefoontoestellen, maar het lijkt logischer dat de post wordt genoemd naar degene die er in hoort te zitten en dus de treindienstleider
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #23 Gepost op: 01 October 2025, 23:00:30 »
 Ook in het 'zwarte beertje'  "Hier zijn de spoorwegen" van P.J. Dorrenboom dat in 1959 werd uitgegeven veel afkortingen, maar post T kom ik zelfs bij hoofdstuk Seinwezen niet Tegen.
Treindienstleider lees ik ook niet in het pocketbook.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 23:05:28 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #24 Gepost op: 01 October 2025, 23:36:03 »
Uit De Nederlandse modelspoorweg van Gerard Tombroek : De naam Post P stamt nog uit de begintijd van de spoorwegen. Zo'n honderd jaar geleden liepen de meeste telegraafverbindingen via de spoorwegen. Voor de komst van de telefoon was dit het belangrijkste en snelste communicatiemiddel. De telegraafberichten werden verstuurd uit de telegraaf-posten. Deze posten T zijn nu nog op grotere stations te vinden en nog altijd rechtstreeks met elkaar verbonden.

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 00:30:45 »
https://proxy.archieven.nl/0/C8D4B9727BC64EEAAFDD380C44F0C823

Clic de foto aan om hem te downloaden/lezen. Je kan dan via de balk bovenaan bladeren. Pagina 3 en 4 bevat de plattegrond

Een pagina afkomstig van een verslag van het verzet (GDN= Geheime dienst Nederland) bron: Niod

Het verslag bevat tevens een plattegrond van het stationsgebouw van Dordrecht met het telegraafkantoor.

Je kan ook naar archieven.nl en dan zoeken op Treindienstleider, er komt dan een hele rits aan archiefstukken naar boven.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:37:51 door Petertje »

Hans van Kampen

  • Online Online
  • Berichten: 67
Re: uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 00:39:38 »
Ik heb Delpher geraadpleegd. Post-T komt hier en daar in kranten ter sprake. De periode van publicatie is vanaf  de zestiger jaren.Het hier en daar in de zin dat het in Oost, West, Noord en Zuid Nederland wordt gebruikt. Uit de teksten blijkt steeds dat het gaat om een seinhuis, of bij uitzondering om een seinpaleis. Dat betekent niet dat Post-T in vroegere jaren geen andere betekenis kan hebben gehad.