Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
  

Auteur Topic: Koppelingsmechanisme klemt?  (gelezen 1089 keer)

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Koppelingsmechanisme klemt?
« Gepost op: 08 September 2025, 18:43:31 »



Nadat ik de wagon op bovenstaande foto heb voorzien van Fleischmann profi koppelingen wil het mechaniek niet meer goed bewegen. Hierdoor gaat de wagen al bij de flauwste bocht uit de rails. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Voordien geen problemen. Blijkbaar is de boel verbogen bij het insteken van de koppelingen. Ik zie echter geen verbogen delen.
Mvg
Robert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22563
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2025, 18:56:53 »
Denk eerder dat de koppelboom niet meer goed in de geleiding van het kortkoppelmechaniek zit. Probeer eens of je het van buitenaf beter op zijn plaats krijgt. Anders de kap eraf halen. Dan zie je aan de andere kant hoe de boom moet zitten en kan je zien of deze nog goed zit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2025, 19:02:03 »
Zal lastig worden om te vergelijken daar het mechaniek aan beide kanten klemt.
Maar los daarvan, het zou toch niet moeten kunnen ontstaan bij het simpelweg insteken van een koppeling?
Ik hoor ook een kleine klik bij het heen en weer bewegen. Ergens blijft er iets hangen…

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1357
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2025, 19:03:10 »
Het lijkt erop dat de koppelingshouder te ver naar buiten zit en zit daardoor wrs klem in de geleiding.
Probeer voorzichtig de koppelingsboom naar achteren te duwen, zodat de voorkant van de schacht weer gelijk zit met de voorkant van de bufferbalk.
Anders idd de kap eraf halen, maar de kans bestaat dat er meer afbreekt dan je lief is (kunststof is vrij bros).

De koppelingsboom zelf is van gegoten metaal, die zal niet zo gauw verbuigen.

Wrs bevindt de T vormige koppelingsboom zich tussen twee naar elkaar toe lopende zijgeleidingen.
Als de koppelingsboom te ver naar voren zit, bevindt het dwarsstuk van de T zich in een smaller deel tussen de geleidingen en heeft dan niet meer voldoende bewegingsruimte.

Schematisch weergegeven in onderstaand plaatje.
Blauw is de juiste positie, rood is de huidige positie.



« Laatst bewerkt op: 08 September 2025, 19:18:09 door grossraumwagen »

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2025, 20:05:31 »
Het “terugduwen naar de originele positie” van de schacht gaat niet. Er zit geen enkele speling naar achteren in.
Wat ik wel merk is dat wanneer je de schacht iets naar beneden (dus naar de rails) houdt, er minder weerstand optreedt en de hoor- en voelbare klik zo goed als weg is. Echter blijft de schacht in deze positie alleen wanneer je haar vasthoudt…

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2025, 20:34:38 »
Gezien de voorkant van het mechaniek niet gelijk loopt aan de bufferbalk denk ik ook, dat het mechaniek niet goed zit. Wat je zegt, dat je de boel een beetje naar beneden kunt trekken ondersteunt dat.
Mogelijk is het pinnetje dat de koppeling omhoog moet houden uit de V vorm geschoten of afgebroken. Beide kunnen het effect van vastzitten veroorzaken alsmede de klik bij handmatig bewegen.
Het probleem kan dus eerder ontstaan zijn door het niet voorzichtig genoeg eruit trekken van de oude koppeling dan door het insteken van de nieuwe: toen was het probleem mogelijk al geschapen.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2025, 20:42:32 »
Enig idee of dat nog is op te lossen? Nieuwe mechanieken bestellen en inbouwen?
Ik durf deze al wat oudere wagen eigenlijk niet te “openen”, bang als ik ben dat het kunststof zal knappen…

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2025, 20:50:36 »
De reden van het niet terugveren is hoger al aangehaald.
Dit is een oude Märklinwagen?
Het zou kunnen dat beide kortkoppelmechanismen met elkaar verbonden zijn door één en dezelfde veer.
Ik zou dit wagentje voorzichtig ontmantelen: bakje eraf, zodat enkel het onderstel overblijft (waarschijnlijk via de bruine dopjes). Je kan het er dan altijd terug zuinig op lijmen als de herstelling is gebeurd en het bakje niet zelf vastklikt.

Mvg,
Antoon

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #8 Gepost op: 08 September 2025, 20:53:15 »
Ik weet niet wat er aan de hand is, dus hoe zou ik een oplossing kunnen weten  ??  Eerst eens goed kijken en verslag van doen.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1357
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #9 Gepost op: 08 September 2025, 21:07:17 »
De wagen is al wat ouder, maar ook weer niet zó oud.
Het model komt bij Trix vandaan en heeft voor zover ik weet altijd een kortkoppeling gehad.
Een veer tussen de beide koppelingen heeft deze zeker niet gehad.

De schachten zijn zeer wrs niet het probleem, deze zijn van gegoten metaal.
Als je iets anders gaat inbouwen (Symoba oid) moet de wagen uit elkaar.

Dus kun je net zo goed de bodem eraf halen en eerst kijken wat er aan de hand is.
De bodem zit met zes (bruine) nokjes aan de kap vast. De kans is groot dat een of meer van deze nokjes afbreken, dus met beleid een voor een losmaken.
Wrs is dan duidelijk hoe eea hoort te zitten.

De kap heeft wrs een "dubbele bodem" dwz er zit ook een bodem aan de kap.
Daartussen beweegt de koppelingsboom.





Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #10 Gepost op: 08 September 2025, 21:35:43 »
Dank voor het meedenken allemaal. De schacht klemt op het kleine driehoekje aan de binnenkant van de bufferbalk die tevens de schacht op hoogte houdt.. Omdat de mechanieken van metaal zijn en de wagen verder van kunststof, heb ik de schachten een paar tellen snel heen en weer bewogen. Zodoende is van dat kleine driehoekje een heel klein beetje “weggeschuurd” en zie daar: de schacht laat zich weer soepel geleiden en veert ook weer mooi naar het midden.

De hele operatie is helaas niet zonder schade afgerond. 4 nokjes om de bovenbouw op zijn plaats te houden alsook 2 trapjes zijn afgebroken.
Ik stop er mee. Ik ben veel te lomp voor deze hobby.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:58:57 »
Robert,

Dat is natuurlijk k.... en heel vervelend dat je wagon schade heeft opgelopen, maar dat hoort nou eenmaal af en toe bij deze hobby. Ik durf te wedden dat er niemand is op dit forum die nooit per ongeluk schade heeft toegebracht aan een loc of wagon.

En iemand die anders beweert, is een grote jokkebrok  ::)

Is geen reden om ermee te stoppen toch? Je leert er sowieso van - volgende keer pak je het weer anders aan.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1357
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:28:28 »
In ieder geval niet meer te hard trekken aan de koppeling als deze niet los wil...

Zelf druk ik de twee borgnokjes van de koppelingskop naar elkaar toe en probeer deze alvast een beetje in de schacht te duwen.
Vervolgens met een tangetje de achterkant van de borgnokjes en de voorzijde van de schacht naar elkaar toe knijpen.
Als de koppelingskop erg vast zit de schacht in het tangetje klemmen en aan de koppeling trekken.
Op deze manieren komt er geen grote kracht op de koppelingsboom en de geleidingen.



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:30:30 »
Kortgeleden heb ik ook een reeks wagens van andere koppelingen voorzien. Het zwakke punt is het haakje waarmee de dissel aan de V-vormige geleiding hangt. Als je zomaar wild aan de koppeling gaat trekken, dan is dat haakje het eerste wat bezwijkt. Zorg er dus voor dat er geen kracht op dat haakje komt.
Anders dan bij de wagen van Robert zijn de meeste dissels van plastic.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Modelspoor is emotie...
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 17:14:13 »
Robert, dit heet trail and error', hier leer je ook weer van. Wees bij dat het geen loc van €300,- was.... ;) Het is mij ook vaker gebeurd, maar ik ben er altijd bovenop gekomen en nog steeds met de hobby bezig. Njoy!

Rob
Tbinnebarretije…