Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Koppelingsmechanisme klemt?  (gelezen 361 keer)

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Koppelingsmechanisme klemt?
« Gepost op: Vandaag om 18:43:31 »



Nadat ik de wagon op bovenstaande foto heb voorzien van Fleischmann profi koppelingen wil het mechaniek niet meer goed bewegen. Hierdoor gaat de wagen al bij de flauwste bocht uit de rails. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Voordien geen problemen. Blijkbaar is de boel verbogen bij het insteken van de koppelingen. Ik zie echter geen verbogen delen.
Mvg
Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 18:56:53 »
Denk eerder dat de koppelboom niet meer goed in de geleiding van het kortkoppelmechaniek zit. Probeer eens of je het van buitenaf beter op zijn plaats krijgt. Anders de kap eraf halen. Dan zie je aan de andere kant hoe de boom moet zitten en kan je zien of deze nog goed zit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 19:02:03 »
Zal lastig worden om te vergelijken daar het mechaniek aan beide kanten klemt.
Maar los daarvan, het zou toch niet moeten kunnen ontstaan bij het simpelweg insteken van een koppeling?
Ik hoor ook een kleine klik bij het heen en weer bewegen. Ergens blijft er iets hangen…

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 19:03:10 »
Het lijkt erop dat de koppelingshouder te ver naar buiten zit en zit daardoor wrs klem in de geleiding.
Probeer voorzichtig de koppelingsboom naar achteren te duwen, zodat de voorkant van de schacht weer gelijk zit met de voorkant van de bufferbalk.
Anders idd de kap eraf halen, maar de kans bestaat dat er meer afbreekt dan je lief is (kunststof is vrij bros).

De koppelingsboom zelf is van gegoten metaal, die zal niet zo gauw verbuigen.

Wrs bevindt de T vormige koppelingsboom zich tussen twee naar elkaar toe lopende zijgeleidingen.
Als de koppelingsboom te ver naar voren zit, bevindt het dwarsstuk van de T zich in een smaller deel tussen de geleidingen en heeft dan niet meer voldoende bewegingsruimte.

Schematisch weergegeven in onderstaand plaatje.
Blauw is de juiste positie, rood is de huidige positie.



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:18:09 door grossraumwagen »

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 20:05:31 »
Het “terugduwen naar de originele positie” van de schacht gaat niet. Er zit geen enkele speling naar achteren in.
Wat ik wel merk is dat wanneer je de schacht iets naar beneden (dus naar de rails) houdt, er minder weerstand optreedt en de hoor- en voelbare klik zo goed als weg is. Echter blijft de schacht in deze positie alleen wanneer je haar vasthoudt…

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 20:34:38 »
Gezien de voorkant van het mechaniek niet gelijk loopt aan de bufferbalk denk ik ook, dat het mechaniek niet goed zit. Wat je zegt, dat je de boel een beetje naar beneden kunt trekken ondersteunt dat.
Mogelijk is het pinnetje dat de koppeling omhoog moet houden uit de V vorm geschoten of afgebroken. Beide kunnen het effect van vastzitten veroorzaken alsmede de klik bij handmatig bewegen.
Het probleem kan dus eerder ontstaan zijn door het niet voorzichtig genoeg eruit trekken van de oude koppeling dan door het insteken van de nieuwe: toen was het probleem mogelijk al geschapen.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 20:42:32 »
Enig idee of dat nog is op te lossen? Nieuwe mechanieken bestellen en inbouwen?
Ik durf deze al wat oudere wagen eigenlijk niet te “openen”, bang als ik ben dat het kunststof zal knappen…

bekie

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 20:50:36 »
De reden van het niet terugveren is hoger al aangehaald.
Dit is een oude Märklinwagen?
Het zou kunnen dat beide kortkoppelmechanismen met elkaar verbonden zijn door één en dezelfde veer.
Ik zou dit wagentje voorzichtig ontmantelen: bakje eraf, zodat enkel het onderstel overblijft (waarschijnlijk via de bruine dopjes). Je kan het er dan altijd terug zuinig op lijmen als de herstelling is gebeurd en het bakje niet zelf vastklikt.

Mvg,
Antoon

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 20:53:15 »
Ik weet niet wat er aan de hand is, dus hoe zou ik een oplossing kunnen weten  ??  Eerst eens goed kijken en verslag van doen.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 21:07:17 »
De wagen is al wat ouder, maar ook weer niet zó oud.
Het model komt bij Trix vandaan en heeft voor zover ik weet altijd een kortkoppeling gehad.
Een veer tussen de beide koppelingen heeft deze zeker niet gehad.

De schachten zijn zeer wrs niet het probleem, deze zijn van gegoten metaal.
Als je iets anders gaat inbouwen (Symoba oid) moet de wagen uit elkaar.

Dus kun je net zo goed de bodem eraf halen en eerst kijken wat er aan de hand is.
De bodem zit met zes (bruine) nokjes aan de kap vast. De kans is groot dat een of meer van deze nokjes afbreken, dus met beleid een voor een losmaken.
Wrs is dan duidelijk hoe eea hoort te zitten.

De kap heeft wrs een "dubbele bodem" dwz er zit ook een bodem aan de kap.
Daartussen beweegt de koppelingsboom.





Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Koppelingsmechanisme klemt?
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 21:35:43 »
Dank voor het meedenken allemaal. De schacht klemt op het kleine driehoekje aan de binnenkant van de bufferbalk die tevens de schacht op hoogte houdt.. Omdat de mechanieken van metaal zijn en de wagen verder van kunststof, heb ik de schachten een paar tellen snel heen en weer bewogen. Zodoende is van dat kleine driehoekje een heel klein beetje “weggeschuurd” en zie daar: de schacht laat zich weer soepel geleiden en veert ook weer mooi naar het midden.

De hele operatie is helaas niet zonder schade afgerond. 4 nokjes om de bovenbouw op zijn plaats te houden alsook 2 trapjes zijn afgebroken.
Ik stop er mee. Ik ben veel te lomp voor deze hobby.