Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Probleem met stroom.  (gelezen 3978 keer)

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Probleem met stroom.
« Gepost op: 05 June 2008, 22:35:43 »
Beste lezers,

Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met stroom. Nu is dat een erg algemene titel, maar veel preciezer kan ik het niet maken.
Als volgt: ik heb een paar Trix C-rails aan elkaar gemaakt om een kleine baan te maken om te kijken in hoeverre mijn oude gelijkstroommateriaal het nog doet. We hebben het hier over een Lima 1220 uit '78, een Fleischmann stoomlocje uit rond '68 en een Lima V-160 (BR-216) uit '77.
De baan is compleet rond, en als stroomvoorziener dient een Lima trafo die ook al niet nieuw meer is. Sterker nog, ik heb 3 identieke trafo's liggen die alle 3 hetzelfde beeld gaven.
Die trafo's zijn door middel van draden uit een oude telefoonkabel aan de onderkant van een willekeurige C-rail verbonden. Geen soldeerwerk, gewoon een knoopje.
In theorie zou dit moeten werken, in de praktijk is de V-160 die normaal uit een R2 bocht vliegt tenzij je er een lading aanhangt zo traag als wat, de 1220 heeft ook geen zin harder te gaan dan zijn Duitse dieselbroertje en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!

Ideeën, suggesties..?

Ik denk persoonlijk dat het ligt aan de (te) dunne draad, maar mijn pa die MTS-electro heeft gedaan kijkt me heel raar aan als ik dit opper.

Wie oh wie...
Back to the drawing board!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2008, 22:42:13 »
Volgens mij heeft je pa het goed gezien wat betreft die draadjes. En als dan ook nog blijkt dat de loc te heet was om nog aan te raken, dan weet je zeker dat de draadjes niet te dun zijn.

Je kunt het beste beginnen de loc schoon te maken en op de juiste plaatsen te smeren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2008, 22:43:40 »
Gerald,

er zijn Lima trafo's geweest die maar 9 Volt = geven in plaats van de gebruikelijke 14 Volt.
Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Weliswaar staat daar HEMA op, maar ik denk dat de originele Lima's niet anders zullen zijn.

Feit dat de loc heet wordt, kan ik niet met de trafo in verband brengen. Dat is wellicht verharste oile of vet...

Grtzz,

Karst

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2008, 22:48:19 »
Ik denk idd dat je Pa Ongelijk heeft  ;)
Om zeker te zijn,kun je beter de loks even uittesten dmv de draadjes rechtstreeks tegen de wielen te houden,vooral de lok die warm word.

Mischien is hij aan een onderhoudsbeurt toe.  :)

Mvg Tino

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2008, 22:53:13 »
.... en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!


Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Lokpaint

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2008, 23:00:35 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2008, 23:30:51 »
Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.

Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2008, 07:11:10 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart
Nope, maar toch dank voor de suggestie. Bij Lima trafo's (okee, het was een Hema trafo gebied de eerlijkheid mij te vertellen) zitten er duidelijk labeltjes op waardoor verwisselen zo goed als uitgesloten is.
Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.

Van dat stoomlokje kan ik me dat niet voorstellen. In januari heb ik het beestje bij de lokale modelspoorwinkel laten reviseren en geloof me, ze liep twee keer zo hard als dat ze nu deed. Ook de beide Lima's heb ik laten lopen door stroomkabels (van 220 dit keer; heb thuis geen baan, die staat bij mijn vader, ik had om de locs te testen een trafo mee naar mijn huis) tegen de wielen te houden. Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.

Ik denk dat ik eerst even wat andere kabels koop en kijk of het probleem daarmee verholpen kan worden. Ik heb geen zin de motor van de stoomloc op te blazen als dat niet hoeft.

Dus ik vermoed dat vooral de stoomloc om één of andere reden langzaam liep én toch heet werd. Ik kan die twee samen niet rijmen...
Back to the drawing board!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2008, 08:39:19 »
Ik denk dat Karst op het juiste spoor zit. Er zijn Hema/Lima trafo's die maximaal 9 volt gaven. Een gangbare rijtrafo gaat tot 14 volt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2008, 09:57:30 »
Een lage spanning uit de trafo verklaart nog niet waarom een motortje bloedheet wordt. Daar moet meer aan de hand zijn. De meest voor de hand liggende verklaring is dat er slijtstof van de koolborstels in de groeven van de collector zit.
Die loc mag dan door een winkel gereviseerd zijn, maar heb jij gezien wat ze precies gedaan hebben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2008, 12:59:45 »
Citaat
Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2008, 01:15:25 »
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Best kans dat dit het is.

Ik regel de kapjes er even af bij al die bakken en maak de motoren goed schoon.

Dank!
Back to the drawing board!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2008, 07:20:09 »
Wat ook nog kan is dat er winding-sluiting is opgetreden doordat de motor (te) heet geworden is, als dat het geval is kun je denk ik beter kijken voor een nieuw motortje voor je loc.

Met vriendelijke groet,

Peter.